AKAURDAL Skrevet Januar 23, 2011 Forfatter Skrevet Januar 23, 2011 Takk for mange gode svar Skal ta en ny diagnose/feilsøking og se hva som kommer opp, håper det er "kun" AFR. Til TRF-Racing : Hva skal du ha for en remapping ? Hvor i landet holder du til? Arild
TRF Skrevet Januar 23, 2011 Skrevet Januar 23, 2011 Hei, holder til på Rena i hedmark. (3 mil fra elverum). vanlig stage 1 remap ligger på ca 5k stage 2 ligger på ca 10k custom blir alt etter hvor mye vi skal gjøre på bilen. Så vi må nesten ta ditt tilfelle konkret når det evt nærmer seg. Jeg er tilbake i norge i mars, klar for oppdrag ikke så lenge etter dette. Send meg gjerne en pm. viewtopic.php?f=1&t=177720
AKAURDAL Skrevet Januar 23, 2011 Forfatter Skrevet Januar 23, 2011 Ok, tar kontakt hvis ting ikke ordner seg
pedro Skrevet Januar 23, 2011 Skrevet Januar 23, 2011 Hei Hva er forskjellen på Stage 1 og Stage 2 mapping? Altså forskjellig software programmeringer med tilsvarende ulik ytelse. Hvorfor fem tusen i forskjell på de to? 10Laken for mapping er vel litt mye eller er jeg på vilspor her? Blir nok snart en tur opp til deg hvis ikke Stenshagen får skikk på bilen- Når i Mars er du tilbake? Du tar ikke en detour vel? P
TRF Skrevet Januar 24, 2011 Skrevet Januar 24, 2011 Mer en bare mapping i stage 2;) lar seg ikke gjøre å ta ut så mye effekt (trygt) som på stage 2 uten fysiske inngrep. sender deg en pm med detaljer for din bil. vil ikke drive å skrive sånne halvvesi beskrivelser av produkter før hele linja er klar med faste priser og det hele.
Trollet_ Skrevet Januar 24, 2011 Skrevet Januar 24, 2011 Kan du sende samme PM'en til meg ettersom jeg har samme bilen ? har spekulert lenge på dette jeg også...
AKAURDAL Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Skrevet Februar 14, 2011 Da har bilen vært inne til mapping i snart 3 uker, men folka på Dieselpower har ikke gitt opp enda Ble nødt til og hente ut bilen i helga, da jeg hadde lovt kidsa en tur i slalombakken, bilen gikk som et lass med møkk, kutta ved hvert pådrag, nesten livsfarlig ved forbikjøring. Som et siste forsøk, etter ønske fra DP satt jeg inn orginal EGR ventilen på søndag, (bilen skal mappes på nytt denne uka) og bilen gikk som en drøm ??? merker en sjelden gang at bilen ikke får riktig "blanding" ved 3-4000 rpm,(drar ikke like godt ved fullt pådrag) men den kutter ikke turtallet som tidligere. Når dette skjer ryker det blått fra eksosen. Kan dette skyldes tett veivhusventilasjon ? Merker ingen forskjell på turtallet når oljepåfyllingslokket åpnes. Ved skifte av EGR ventil dryppet litt olje ut av bypassventilen jeg tok av. Både IC og veivhusventil skal være byttet/rengjort ved turbobytte som ble gjort av BMW Noen sensorer som har tilknyttning til EGR som påvirker map? Trodde ikke bytte av EGR hadde noen "negativ" innvirkning på bilen.
HMW Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Sikker på at ikke en av ventilene dine har fått seg en smell når swirl flap'en tok turen igjennom motoren? Hvor mange km har du på bilen nå?
2000Touring Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 merker en sjelden gang at bilen ikke får riktig "blanding" ved 3-4000 rpm,(drar ikke like godt ved fullt pådrag) men den kutter ikke turtallet som tidligere.Når dette skjer ryker det blått fra eksosen. Kan dette skyldes tett veivhusventilasjon ? Merker ingen forskjell på turtallet når oljepåfyllingslokket åpnes. Ved skifte av EGR ventil dryppet litt olje ut av bypassventilen jeg tok av. Både IC og veivhusventil skal være byttet/rengjort ved turbobytte som ble gjort av BMW Noen sensorer som har tilknyttning til EGR som påvirker map? Trodde ikke bytte av EGR hadde noen "negativ" innvirkning på bilen. Ryker det blått forbrenner motoren olje. Olje kan komme inn i til forbrenning enten via ventiler(gåene ventiltettinger eller slitne ventilstyringer) eller stempler(gåene, slitne stempelringer eller slitte sylindre) Tett veivhusventilasjon vil kanskje kunne "hjelpe" til å få trykt olje ned forbi ventilstammen grunnet høyere trykk i toppen(?) Men var ikke veivhusventilasjonen byttet på denne bilen da?
AKAURDAL Skrevet Februar 15, 2011 Forfatter Skrevet Februar 15, 2011 Bilen har gått 167000 nå, sylinderen som manglet flappen ble sjekket med endoskop, men er vel vanskelig og se noe feil med dette, toppdeksel ble demontert og ventiler sjekket, men virker ok i følge Strandveien som gjorde jobben. Ryker det blått forbrenner motoren olje. Olje kan komme inn i til forbrenning enten via ventiler(gåene ventiltettinger eller slitne ventilstyringer) eller stempler(gåene, slitne stempelringer eller slitte sylindre) Tett veivhusventilasjon vil kanskje kunne "hjelpe" til å få trykt olje ned forbi ventilstammen grunnet høyere trykk i toppen(?) Men var ikke veivhusventilasjonen byttet på denne bilen da? Er det vanlig med slik slitasje du nevner når bilen "bare" har gått 167000 ? Noen som kan bekrefte dette med forskjell på turtallet når oljepåfyllingslokket åpnes eller gjelder det gamle dieselmotorer ? Skal uansett gå igjennom alle vakumslanger, IC og veihusventil når jeg får bilen til helga. Noen som vet om matepumpa kan slå seg av og på hvis den er dårlig ?
2000Touring Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Bilen har gått 167000 nå, sylinderen som manglet flappen ble sjekket med endoskop, men er vel vanskelig og se noe feil med dette, toppdeksel ble demontert og ventiler sjekket, men virker ok i følge Strandveien som gjorde jobben. Ryker det blått forbrenner motoren olje. Olje kan komme inn i til forbrenning enten via ventiler(gåene ventiltettinger eller slitne ventilstyringer) eller stempler(gåene, slitne stempelringer eller slitte sylindre) Tett veivhusventilasjon vil kanskje kunne "hjelpe" til å få trykt olje ned forbi ventilstammen grunnet høyere trykk i toppen(?) Men var ikke veivhusventilasjonen byttet på denne bilen da? Er det vanlig med slik slitasje du nevner når bilen "bare" har gått 167000 ? Noen som kan bekrefte dette med forskjell på turtallet når oljepåfyllingslokket åpnes eller gjelder det gamle dieselmotorer ? Skal uansett gå igjennom alle vakumslanger, IC og veihusventil når jeg får bilen til helga. Noen som vet om matepumpa kan slå seg av og på hvis den er dårlig ? Nei, motoren skal normalt ikke være så slitt etter 167000km. Bilen min(1999 320d) har gått 426000km, og ikke engang den er så slitt at det ryker blått av den. Matepumpa kan nok lage problemer dersom den begynner å ta kvelden(dette kan trf-racing og Otis bedre enn meg). Syntes det er rart at et verksted ikke klarer å finne ut av dette, de klarer jo å se helheten litt bedre enn oss som sitter her på forumet og ikke helt får kontrollert alt...
Trollet_ Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Bilen har gått 167000 nå, sylinderen som manglet flappen ble sjekket med endoskop, men er vel vanskelig og se noe feil med dette, toppdeksel ble demontert og ventiler sjekket, men virker ok i følge Strandveien som gjorde jobben. Ryker det blått forbrenner motoren olje. Olje kan komme inn i til forbrenning enten via ventiler(gåene ventiltettinger eller slitne ventilstyringer) eller stempler(gåene, slitne stempelringer eller slitte sylindre) Tett veivhusventilasjon vil kanskje kunne "hjelpe" til å få trykt olje ned forbi ventilstammen grunnet høyere trykk i toppen(?) Men var ikke veivhusventilasjonen byttet på denne bilen da? Er det vanlig med slik slitasje du nevner når bilen "bare" har gått 167000 ? Noen som kan bekrefte dette med forskjell på turtallet når oljepåfyllingslokket åpnes eller gjelder det gamle dieselmotorer ? Skal uansett gå igjennom alle vakumslanger, IC og veihusventil når jeg får bilen til helga. Noen som vet om matepumpa kan slå seg av og på hvis den er dårlig ? Ingen endring i gange på min når jeg åpnet oljepåfyllingslokket...
AKAURDAL Skrevet Mars 5, 2011 Forfatter Skrevet Mars 5, 2011 Har fått tilbake bilen etter en ny runde med mapping, bilen fungerer "perfekt" en gang i blandt, men plages fortsatt med at den kutter noen ganger rundt 3000 rpm ved fullt pådrag, når dette skjer ryker det noe jævlig (svart røyk) Sjekka veivhusventilen og den var ikke bytta, var en dam av olje inne i huset, bytta hele skiten med den nye oljeseparatoren, motoren fikk et nytt liv, ble mye stillere og fikk finere gange, men problemet er der fortsatt. (Lurer egentlig på hva de har gjort inne på Strandveien auto de to mnd bilen sto der ?) Hvordan vil bilen oppføre seg hvis eksosventilen ikke åpner som den skal ? kan jo være skadet hvis flappen kom ut der. Kan tett katalysator utelukkes da problemet oppstår når motor er både kald og varm? Kan feks, en dyse være gåen og levere for mye diesel i en sylinder ? Kan vel også nevne at problemet oppstår under kjøring da bilen får motstand og ikke hvis jeg ruser bilen når den står i ro. Ble litt redd i dag da jeg i tillegg til svartrøyken fikk en rattle/banke lyd fra motoren. Lyden forvant når bilen begynte og gå fint igjen. Til sist: bør jeg kanskje gi f... i dette turbo prosjektet og montere en orginal turbo ? kan 530 turboen være rota til dette #¤%& ?
Petter_m3E36 Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 noen som kan sende meg en link hvor se selger swirflaps kitt(for å fjerne spjell i innsug på diesel motor) takker for svar mvh
cmito Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Kan gjerne minne litt om min bil (M47) hvordan den oppførte seg. Min beskrivelse av det: Etter at jeg fjernet katalysatorne og monterte effektanlegg så la jeg merke til at noen ganger når jeg ruste opp motoren, for så å gi gass igjen før den hadde sunket ned på tomgang så fikk jeg ett lite poff og en blåaktig røyksky. Siden jeg kjøpte bilen så har jeg alltid følt at den har hatt ett bitte lite "dødpunkt" rett over 3000rpm, hvor den dabber av litt, før den så skyver på videre. Når jeg fikk mappet bilen og skiftet maf så ble dette dødpunktet betydelig mindre, men det var der fremdeles. Nå på fredag så fikk bilen plutselig en kraftig influensa eller noe. Den hoster, harker og blafrer i eksosen. Egentlig ganske kul lyd, da det minner om en hardtrimma rallybil, hvis man bare ser bort ifra at den går som en dass. Når bilen ligger å "blafrer" så sender den ut liknende eksos som tidligere, bare at nå gjør den det nesten hele veien opp til ca 3200rpm, kanskje verst på rundt omkring 2k. Ved kjøring så er det sånn at man nesten tror at motoren stopper når du slepper turtallet ned under 2k rpm. Eksosen lukter egentlig nå enda mer perkins/byggtørker Er helt sikker på det skyldes ein feil i innsprøytningen, og ikke ved turbo. Har selv vert borti lastebiler som har hatt tilsvarende farge og lukt på eksosen pga defekt dyse eller injector. Er det et vanlig problem med at dyser blir utslitt eller defekte på de motorene? Og hvordan oppfører de seg når du har en defekt dieselpumpe? Må også nevne at når jeg passerer 3200rpm så skyter bilen avgårde som om ingen ting skulle være galt. Har også vært inne med diagnoseapperatet og lest ut feilkoder, men kunne ikke se noen relevante feil. Hadde egentlig plan om ta diverse tester, men rakk ikke det før jeg ble sendt avgårde på en hastejobb. Må også legge til at ved pådrag etter å ha rent ned en bakke er den verst. Kjører man opp en bakke med konstant motstand så ligger den ikke å blafer i eksosen, men er fremdeles dau. Legger ved en liten film som viser hvordan den oppfører seg. -Eirik A Bilen røyk voldsomt blått. Det er feil å si at blå røyk kun kommer pga oljeforbruk. Hadde du kjent lukta, så hadde man ikke vært i tvil om hva det var. Sånn som den sveiv var jeg sikker på at motoren skulle rase. Etter litt gøglig på nettet fant jeg ut at det var flere som hadde hatt samme problemet. Da hadde det enten vært ladetrykksføler, eller ladetrykksregulator. Selv hadde jeg en komplett delemotor liggenes, så da var det ikke noe problem å prøve og feile litt Alle vacumslanger hadde jeg skiftet tidligere. Jeg begynte med å bytte ladetrykksføler, men merket ikke noe spesielt forskjell. Litt vanskelig å dømme, da bilen hadde litt forskjellig oppførsel etter hvilket humør den var i. Etterpå skiftet jeg ladetrykksregulatoren, og bilen ble som ny igjen Vet ikke hvordan det er med din bil, men på min så er regulatoren for ladetrykk og regulatoren til egr helt like. Så eventuelt så kan du jo prøve å bytte plass på de to. Tok også å renset luftfilteret i ladetrykksregulatoren før den ble montert. (Vipper av det firkanta dekselet på ventilen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå