Gå til innhold

523iat Vs 520it.... Unyttig informasjon.....

E-39
 Share

Anbefalte innlegg

Har racet litt mot en 523iat i dag,og regnet med at det ikke ville gå noe særlig bra for min del med en 520it.

Fakta var at 520`n dro litt i fra opp til ca 90 kmt,men etter det så kom 523`n i godt sig og dro seg raskt forbi.

Greide faktisk å holde den til ca 140kmt,men avstanden ble større og større.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There`s no substitute for cubicinches hehe ;) var ikke så veldig stor forskjell da

Poenget er at litt eldre automatkasser stjeler mye krefter fra motoren. E39 523iT med automatgear skal iht. BMW klare 0-100 Km/t på 10,2 sekunder, mens E39 520iT med hhv. 150 HK og 170 HK klarer disiplinen på 10,6 og 9,5 sekunder. Det er kun E39 523i (altså sedan med manuelt gear) som er nogenlunde hurtig med disse motorene. Den modellen klarer iht. BMW 0-100 Km/t på 8,5 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke tar høyde for fredrik, er utvekslingen til bilene. Min 523ia går til ca 120kmt på 2dre giret.. Jeg tviler på at 520i går noe særlig lengre enn til 90? Selvfølgelig går autolaten senere opp i fart da. Det tas heller ikke høyde for hvor tunge/store felger bilene har i den uhøytidelige testen, noe som også vil gi et utslag på en akslerasjonstest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en Porsche Panamera (usikker på motorisering) ut av to lyskryss på rad med en Renault Megane 1,4 98hk her forleden.

Haha den var bra :wink:

Det vi drev med var planlagt race fra stillestående,og ikke noe tilfeldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke tar høyde for fredrik, er utvekslingen til bilene. Min 523ia går til ca 120kmt på 2dre giret.. Jeg tviler på at 520i går noe særlig lengre enn til 90? Selvfølgelig går autolaten senere opp i fart da. Det tas heller ikke høyde for hvor tunge/store felger bilene har i den uhøytidelige testen, noe som også vil gi et utslag på en akslerasjonstest.

Det spiller knapt noen rolle hva utvekslingen er så lenge din E39 523i med automatgear iht. BMW bruker hele 9,6 sekunder 0-100 Km/t. Automatgearet er virkelig ødeleggende for akselerasjonen... selv en E46 320d med 136 HK bruker kun 0,3 sekunder mer tid 0-100 Km/t. Dagens E90 318i med 143 HK klarer 0-100 Km/t på 9,1 sekunder.

Dette betyr at ved en akselerasjonstest er din E39 523iA ved 100 Km/t enten likt med en E39 520iT (170 HK) eller ca. 1 sekund foran en E39 520iT (150 HK). Hadde det handlet om sedaner og ikke Touringer ville du enten ha ligget ca. 0,5 sekunder bak eller 0,7 sekunder foran. Forskjellen er ikke stor nok til å gjøre den helt store forskjellen selv om du kan kjøre 120 Km/t på "2-gearet".

Iht. BMW bruker E39 523iA og E39 520iT (170 HK) nøyaktig den samme tiden på en stående kilometer... nemlig 30,4 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...