Gå til innhold

Kollisjonsskadet BMW stv 318, hva burde jeg gjøre?


kjakan2005
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW 2002 st.vogn 318 som har sklidd på glatta og fått en del skader på venstre side foran og bak. Det som er ødelagt er venstre lykt foran og bak, venstre hjulbueskjerm er bulket ca 20cm bakover fra venstre frontlykt, panseret har en liten bulk på ca 5cm, støtfangeren foran (i plast) er litt sprukket opp rett under panseret, liten skade på støtfangeren bak venstre side (sprukket opp litt) samt at karroserriet rett under venstre baklykt er trykt litt inn.

Høres ut som det er ganske mye, og det tror jeg også vil merkes på regningen hvis man ber BMW fikse den på merkeverksted. Bilen er kjøpt for 4 mnd siden og kostet ca 100,000kr. Jeg har fullkasko, så har mulighet til å benytte meg av denne. Det store spørsmålet er om det er lurt å benytte seg av kasko (har 1års 70% kasko hos storebrand og tror jeg går ned til 40% ved bruk av forsikring, i tillegg til 4000 i egenandel).

Alternativet er å prøve å finne et sted som kan fikse mye av dette til en rimeligere penge. Lyktene kan man alltids få tak i til en billig penge, og jeg tror det meste av karrosseri skadene kan bøyes ut, men må nok ha litt lakking (spørsmålet er vel om det ser bra ut med flekklakking eller ei - av verksted selvsagt, ikke meg).

Hva tenker dere om sitauasjonen, hva burde jeg gjøre? Hvis jeg går for å ikke bruke forsikringen, er det noen som vet om noen billige verksted som kan ta slike jobber? Det kan feks være et alternativ å kjøre bilen til Sverige hvis noen kan gjøre jobben betydelig billigere der (bor i Oslo). Tips tas imot med takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres da virkelig ut som at du bare kn gå for å bruke forsikringen din!

du kan regne så enkelt som at hvis du går ned til 40% så tar det deg 3 år å komme opp på samme bonusnivå igjen. la oss si at årspremien din øker med f.eks 3000,- første året, så går den ned ved bonusøkning andre året etc. la oss si at det minker med en tusenlapp i året. da er det 2000,- andre året og 1000,- tredje året. + 4000 i egenandel, da er du på en total kostnad ved å bruke forsikringen din på 10.000,- fordelt over 3 år. du klarer nok aldri å komme deg under denne prisen ved å betale privat.

uansett så er det veldig greit å benytte forsikringen, for da sitter du med garanti på jobben, og det er en god sikkerhet å ha. forslaget mitt er: ring forsikringsselskapet ditt og meld inn skaden, sett bilen på et verksted du ønsker å benytte, og få bilen taksert. deretter ringer du forsikringsselskapet ditt og ber de hjelpe deg med å regne ut kostnaden totalt for deg.

en tommelfingerregel er at hvis en kasko-skade overstiger 14-15.000,- så er det lønnsomt å bruke forsikringen. lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at om du er litt hendig så fikser du dette selv

Bytte lyktene er jo en enkel jobb.

Ny skjerm er heller ikke vanskelig.

Du klarer nok å rette opp panseret sånn tålig men skal du ha det strøkent bør nok det settes inn.

Fangere foran og bak kan du alltids plaste sammen, eller må de også byttes.

Du er sikkert interessert i å få bilen strøken igjen, så da ville gått for å bruke forsikring og sette den på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inn.

Du er sikkert interessert i å få bilen strøken igjen, så da ville gått for å bruke forsikring og sette den på verksted.

Skal du bruke forsikringa si så ville jeg også satt den på BMW verksted, kan like godt bruke ett dyrt verksted som ett billig. Koster deg ikke noe mer likevell annet en at jobben blir bedre utført av folk som til daglig retter BMWer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inn.

Du er sikkert interessert i å få bilen strøken igjen, så da ville gått for å bruke forsikring og sette den på verksted.

Skal du bruke forsikringa si så ville jeg også satt den på BMW verksted, kan like godt bruke ett dyrt verksted som ett billig. Koster deg ikke noe mer likevell annet en at jobben blir bedre utført av folk som til daglig retter BMWer :)

Tullepåstand! et frittstående verksted vil absolutt kunne gjøre like god og ofte bedre jobb enn såkalt "merkeverksted"

dette fordi merkeverkstedene har et alvorlig tidspress på seg, og jeg kan faktisk dokumentere mange tilfeller av grådig slurv på merkeverksteder, herunder også BMW og Mercedes!

et frittstående verksted er gjerne mer avhengig av fornøyd kundemasse, og derfor kvalitet for å få butikken til å gå, og derfor legger seg litt i selen når det kommer til sånne biler som dette. driver de seriøst skal de tilby garanti på jobben de utfører!

det beste rådet jeg kan gi deg er å forhøre deg litt rundt med verksteder som folk er fornøyde med, og heller bruke de uavhengig av om det er merkeverksted eller ikke. :wink: lykke til!

dette ser forøvrig ut som en skade som fort kan dreie seg om 60k +-, så kan være lønnsomt å bruke forsikringa di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...