Gå til innhold

Enda en varmeapparat utfordring (e39) - FIXED

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, jeg vet at det er utallige tråder rundt varmeapparat her. Dog har jeg ikke funnet noen som dekker akkurat mitt symptom.

E39 - 2-sone klima.

Jeg kan starte opp kald motor og varmeapparatet oppfører seg helt som det skal. Begynner å blåse varmt nesten med en gang og motortemp kryper oppover som normalt. Når motor har oppnådd driftstemperatur fortsetter varmeapparatet å blåse varm luft... helt inntil kupetemp har nådd innstillt temperatur. Da synker vifteturtallet (som jo er normalt) og når vifteturtall er nede på 1-2 streker så begynner det blåse kaldt fra dysene.

Prøver jeg øke vifteturtallet så blåser det bare kaldt. Men hvis jeg setter på defrost så blåser det straks varmt.

Slår jeg så av defrost fortsetter det å blåse varmt i ca. 1 min... så går det over til kald luft igjen.

Trykker jeg på ventilatorvalget så blåser det varmt igjen... i ca. 1 min

Setter jeg på klimadelen så skjer det samme.

Kopler jeg ut automatikken og velger hvilke dyser som skal blåse så skjer også det samme.

Hvis jeg overser den kalde luften og lar den bare blåse så kan det bli rimelig kaldt i bilen samt dertilhørende doggete vinduer, inntil den plutselig får det for seg at den skal varme igjen. Da varmer den opp kupeen som normalt. Men straks innstilt temp er oppnådd så begynner den å kjøle igjen.

Eneste måte å beholde en varm kupe og tørre vinduer er å sette temp på Max (32'C) og styre vifteturtallet manuelt samt å la dysene styres automatisk.

Jeg byttet Thermostat og vannpumpe like før jul og luftet godt. Motor oppnådde ikke den gangen 100% normal driftstemp, men også den gangen var dette problemet med varm/kald luft tilstede. Jeg trodde jo det var pga Thermostaten, men det er det visst ikke. Jeg har også etterkontrollert væskenivå og luftet en gang til, men ingen forskjell.

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ingen som har noe erfaring med dette symptomet?

Skrevet

Kan virke som om disse såkalte vannventilene (regulerer gjennomstrmningen til registeret) trenger en rens.

Kan jo prøve og kakke litt på dem med skaftet på en skrutrekker eller lignende for og se om det begynner og blåse varmt i den sammenheng.

Ellers kan det jo være temp sensor som sitter i klima panelet som tuller, eventuelt den lille vifta som trekker kupe luft over denne som har streiket.

Tenn en sigarett og hold den foran det lille gitteret på venstre side på klimapanelet, og se om litt av røyken trekkes inn der. Gjør den det, så funker den lille vifta i det minste.

Vannventilen mine har hengt ett par ganger, så jeg setter en knapp på disse.

Sitter inn mot motor på venstre side på innsiden av støtdemper tårnet.

Skrevet

Jeg testet denne sigarettmetoden i morges...

Kan ikke si at det virket som vifta "sugde" noe særlig kupeluft. Jeg regner med at sigarettrøyken helt tydelig skal trekkes inn i vifta. Og at denne vifta skal suge luft uansett hvordan temp i kupe er og hvordan klima'en er innstilt!?

Skrevet

Du kan ha flere problemer her.

Du kan ha for lite kjølevæske, en bitteliten lekkasje er nok.

Du kan ha dårlig/defekt vifte for klimapanelet, den som er beskrevet av Ballder.

du kan også ha dårlige/defekt justeringsventil, slik som Ballder også påpeker.

Skrevet
Du kan ha flere problemer her.

Du kan ha for lite kjølevæske, en bitteliten lekkasje er nok.

Du kan ha dårlig/defekt vifte for klimapanelet, den som er beskrevet av Ballder.

du kan også ha dårlige/defekt justeringsventil, slik som Ballder også påpeker.

Kjøleveskenivået har jeg kontrollert... det er på maxmerket og har stått slik siden jeg byttet Thermostat og vannpumpe i desember.

Panelvifta tror jeg nesten er dårlig/defekt... siden den ikke helt tydelig trakk inn røyk under sigaretttesten i morges. Får se om jeg får tid til å demontere panelet i ettermiddag og ta dette litt nærmere i ettersyn.

Justeringsventilene kan det godt være problemer med. Hvis panelvifte ikke løser dette så får jeg søke etter tråd om det her inne... for jeg vet jeg har lest en DIY for overhaling av disse. :o)

Skrevet

Da har jeg fått kontrollert denne viften som Ballder foreslo.

Og den gikk jo ikke rundt i det hele tatt. Jeg demonterte panelet og tok ut vifterotoren.. renset og smurte og satt det hele sammen igjen. Men den starter ikke fordet.

Dog kan jeg kicke den igang.... da sviver den. Men stopper jeg bilen så går det 5sec og så stopper den for så å ikke starte opp igjen når jeg starter bilen.

Er det selve vifta som er defekt tro eller er det styringen til den som ikke gir nok power?

Kan man evt bestille selve viften som en reservedel eller må hele panelet byttes?

Skrevet

Kan godt være defekt vifte.

Den skal snurre veldig lett rundt. Når du har delen ute, så snurrer du på vifte med fingeren, når vifta hodler på å stoppe, så skal den ikke stoppe med engang, men heller "lugge" litt rett før den stopper helt. Kanskje tilogmed gå tilbake et "hakk". Sjekk det.

Om det ikke er slik så må du ha ny vifte, som BMW ikke selger. Eller nytt panel, som er dyrt.

Skrevet

Den "lugger" slik som den skal når den stopper. Den starter bare ikke av seg selv :)

Kjørte en tur i stad og når den begynte å blåse kjølig så kickstartet jeg vifta... da gikk det 10sec og så kom varmen tilbake. Så det kan virke som det er her hele problematikken ligger. Kanskje det er mulig å få tak i et brukt panel :)

Skrevet

Sto en del e39 på saggrenda huggeri oppe i Kongsberg rett før nyttår, men begynner vel og gro en del e39 rundt om på huggeriene nå.

Den vifta der trenger ikke stort med strøm, så jeg vil tro det er den som er kaputt, siden den snurrer bare du får "startet" den ja.

Det at det blåser varmt ved defrost og på 32 grader, er fordi det overstyrer klimadelens temp sensor og åpner for full sirkulasjon på vannet uansett tempratur i bilen.

Skrevet

Ja, jeg får se meg om etter et brukt panel nå, får håpe det ikke blir så vanskelig. Vi har noen huggerier i området her så jeg får ta meg en ringerunde:)

Takk for nyttig og oppklarende tips :)

Skrevet
Håper det løser problemet ihvertfall. :)

Det håper jeg også. I alle fall er det feil på denne så noe bedring MÅ det jo medføre :)

Skrevet

Du kan jo prøve å smøre vifta med tynn olje. WD40 har jeg hatt hell med på små motorer. Fikk igang igjen en cd-spiller, som har funket i mer enn 10 år etterpå.

Skrevet

Jeg prøvde det :)

Har også hatt hell med det samme på små motorer og PC-vifter. Men denne gangen hjalp det ikke gitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...