Gå til innhold

Enda en varmeapparat utfordring (e39) - FIXED

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var problemet utbedret:)

Byttet panelet og nå holder den jevn og fin temp i kupeen hele tiden :)

1000,- for et brukt panel hos hugger'n.

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er det panelet bare å vippe rett ut?

Min begynner også å blåse kaldt etter en stund i Auto.

Var ute å sjekket den lille vifta nå,ser ut til at den kun suger på ene siden og er mye dritt inni rillene der.

Skrevet

Var ute å sjekket den lille vifta nå,ser ut til at den kun suger på ene siden og er mye dritt inni rillene der.

Den er bare å vippe ut,fjern den tynne lista(koppholder) i bunn så kan du stikke inn fingertuppene å vippe den ut hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Ja, det er bare å vippe ut... sitter en fjærklemme på hver side. Bruk et flatt skruejern med litt bredde på til å vippe ut slik at du ikke skader panelet.

Det er kun 1 vifte i panelet så det stemmer godt at den kun suger på ene siden :)

Men å fjerne "dritten" vil nok hjelpe mye.

Jeg ser også nå etter å ha fått fart i varmeapparatet igjen at bilen dugger veldig fort... og jeg må skru opp viftehastigheten for å holde duggingen nogenlunde under kontroll.

Jeg har mistanke til at kupefiltrene er tette og at automatikken dermed begynner resirkulere kupeluften istedet for å dra frisk luft utenifra. Så i kveld har jeg bestilt to nye filtre fra Koed. Satser (og håper) at dette er grunnen til doggingen. Var først bekymret for lekkasje i varmesystemet, men det har ikke minket på kjølevæsken i det hele tatt så jeg tror jeg ser bort i fra det... i alle fall nå i første omgang.

Skrevet

Har ikke sett denne tråden før nå, men det er korrekt at det er viftesensoren i panelet som er gåen. Da er løsningen som trådstarter har gjort, å bytte selve panelet. Har opplevd det selv og erstattet det med et brukt og da funket alt som normalt igjen.

• 1 month later...
Skrevet

Og det er overhode ikke mulig og få tak i en erstattnings vifte?

Det er jo litt idiotisk :? Når panelet sikkert koster 5000,- nytt... :roll:

Skrevet
Og det er overhode ikke mulig og få tak i en erstattnings vifte?

:roll:

Nei, jeg har i alle fall ikke klart å finne tilbyder av vifter.

Men selv om de kunne skaffes så er det ikke rett frem å bytte. De er loddet fast på kretskortet med j-bein (Slike som griper inn under enheten).

Skrevet

Men det skal kun være sug i førersiden av panelet? Ikke det andre?

Syns det virker som det kun suger på førersiden hos meg :P

Skrevet

Det er helt korrekt... høyre side er innsug og venstresiden er utblåsningen.

Skrevet

Må vel være omvendt?

Kan så vidt kjenne at den drar inn ludt på førersiden :)

Skrevet

Må vel være omvendt?

Kan så vidt kjenne at den drar inn ludt på førersiden :)

Hehehe... ja selvsagt er det motsatt. :)

Skrevet
Da har jeg fått kontrollert denne viften som Ballder foreslo.

Og den gikk jo ikke rundt i det hele tatt. Jeg demonterte panelet og tok ut vifterotoren.. renset og smurte og satt det hele sammen igjen. Men den starter ikke fordet.

Dog kan jeg kicke den igang.... da sviver den. Men stopper jeg bilen så går det 5sec og så stopper den for så å ikke starte opp igjen når jeg starter bilen.

Er det selve vifta som er defekt tro eller er det styringen til den som ikke gir nok power?

Kan man evt bestille selve viften som en reservedel eller må hele panelet byttes?

Hei, vanskelig å åpne panelet uten å knekke/ødelegge noe?

Har samme symptomer selv i bilen min

Skrevet
.......

Hei,

Neida det er ikke vanskelig å åpne uten å ødelegge. Når du har vippet ut panelet og fjernet kabelpluggene så ser du leppene som holder front og bakstykke sammen. Har man middels teknisk innsikt så blir man ikke skremt av denne utfordringen :)

Men for det om det er forholdsvis rett frem så anbefales det selvsagt å ikke røske og rive! :)

Skrevet
.......

Hei,

Neida det er ikke vanskelig å åpne uten å ødelegge. Når du har vippet ut panelet og fjernet kabelpluggene så ser du leppene som holder front og bakstykke sammen. Har man middels teknisk innsikt så blir man ikke skremt av denne utfordringen :)

Men for det om det er forholdsvis rett frem så anbefales det selvsagt å ikke røske og rive! :)

:D

Skulle vel gå helt greit det....takker så mye.

Skrevet
.......

Hei,

:D

Skulle vel gå helt greit det....takker så mye.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...