Gå til innhold

e46 320d 99mod. full motor overhaling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. har nå over lengre tid sliti med dyse nr to sitter fast, diesel lekasje. vann lekasje og nå til slutt fikk jeg råde bank. og hele motoren har koksa igjen.

Har nå demontert fronten for og komme lettere til motoren. og for å få den lettere ut.

Er det noen her inne som har gjort denne jobben før? hoved sak overhalingen. hva kan jeg gjøre for og få mer futt? trimme diesel kontra bensin, hva blir største forskjellen?

Veiva må kontrolleres, slipe ventil seter. etc... men hva kan man få gjort med diesel pumpa? større turbo? vil det ha noen hensikt? dette er bruks bilen min dalig. så er avhengi av det som jeg gjør av modifikasjoner vil holde.

Har lest i den diesel tips tråden. og finner utrolig masse nyttig der. men velger og spørre forde.

Har tatt bilder underveis av demontering. så vis det er ønske kan jeg lage denne tråden til en "how to do" tråd med bilder.

Hvor kan jeg finne info om moment og mål på alt i motor? timinga? er kjede på denne motoren så blir bytte av kjede og strammer samtidig. hvordan er sila? kjent problem at disse tetter seg?

takk på forhånd :D

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

HVis du venter litt så skal jeg finne momenter til deg og litt.

bgen3uca0rxhcj9bfji0.png

her er toppbolter, si fra hva du trenger fortløpende. så skal jeg slå opp i TIS For deg :)

Skrevet

Du vil sannsynligvis spare mye penger på å bare kjøpe en annen brukt motor.

Holder selv på med et overhalingsprosjekt, som jeg er omtrent halvveis i(1974 2002Tii-motor), men begynner å få kontroll på hva som må gjøres og hvor mye det koster.

Hva tror du dette vil koste deg?

Om man først skal gjøre denne jobben ville jeg ikke prøvd å ta noen snarveier, men gjøre alt ordentlig(er det jeg gjør på mitt eget prosjekt)

Blir spennende å følge prosjektet :)

Bilen min 1999 320d har gått over 425.000km nå, så jeg ser ikke bort i fra at jeg kan ende i samme situasjon som deg en dag, så jeg følger med i spenning.

Skrevet

Motoroverhaling er ikke billig nei, men setter man seg først ut på et slikt prosjekt, antar jeg at han sjekker opp priser FØR han begynner....

Jeg gjorde det, fikk sjokk, svelga klumpen i halsen, og dro kortet!

Skrevet

grunnen til at jeg ikke kjøper annen brukt motor er fordi da vet jeg ikke hvor lang tid det vil ta før alt skjer igjen ;) siden jeg gjør det meste selv. og har bygget opp div andre motorer så vet jeg ca hva jeg havner på og hva som må gjøres. men litt nervøs da jeg ikke har overhalt diesel motorer. jeg skal løfte ut motoren i morgen (lørdag 5) så får ta bilder underveis siden det er bitteliten intresse ;)

Skrevet

Skjønner hva du sier i forhold til at du vet hva du får når den er overhalt, men ikke hva du får når du kjøper brukt.

Hva tror du at må gjøres?

Hva tror du (ut fra hva du tror må gjøres) det koster?

Ta gjerne bilder, jeg for min egen del er veldig interessert i dette prosjektet. Ta gjerne med alle betraktninger og vurderinger du gjør - og mye bilder :D

Om du tar med priser på hva forskjellige ting koster så blir dette veldig til hjelp for andre som evt vurderer å gjøre dette senere.

Skrevet

Morro å se at noen vil gjøre noe med en diesel ! Hvor langt har den gått?

Hadde vært veldig gøy å se trimming av denne! Altså ikke bare chipping... Motorene er generelt veldig gode, min fars er nå gått over 270.000 og de siste 160.000 med chipping, går fortsatt godt uten ett feilslag. Når det gjelder trimming er det nok mye å hente på nye kammer og øke turtallet godt. De dør fort ut over 4000rpm, med mye tidligere innsprøytning, kammer, en ordentlig manifold og selvsagt en større turbo så vil du nok få en helt annen motor, hadde vært veldig morro å se!

Dyser og glødeplugger kan sitte noe helt ekstremt så jeg ville prøvd å løsne det før du tar av toppen, men det må du vell uansett. Vibrasjonsdemper og tomassesvinghjul er jo også ting som går i stykker fra tid til annen.

Lag gjerne en liten prosjekttråd om det eller bare ta det her ja! Bilder kan man ikke få nok av !

Stå på ! :D

Skrevet

med _mye_ tidligere innsprøytning får man hvertfall ikke så mye effekt ;)

fortenning er ikke alt.. greit man får lengre tid til å brenne drivstoffet, men det går hardt utover motor, og man ender fort opp med å bruke energi i et "ikke effektivt" område.

men trimming av diesel er spennende.. men lurt å se litt på hva man får igjen også, bruker man denne summen på en litt større motor sitter man igjen med mye mer. litt greier å trimme en sekser også (balanse).

Skrevet

Bilen har nå gått 260000.

tror ikke det blir noe hard trimming siden bilen skal brukes daglig.

i deler ser jeg for meg og havne på 8000kr. men det blir nok fort mer tror jeg.

trenger jo slipe sett til toppen og blokka. en ny dyse. tre andre må sendes på overhaling. nytt insug trengs. rådelager og veiv lager. veiva får jeg sjekket billig. toppen må trykk testes. og sjekkes for sprekker.

kan disel pumpa tunes på denne bilen? håper jeg får en liten dialog med trf-racing underveis :) da det virker som dette er en mann med mye bra erfaring.

Skrevet

Priser hentet fra Scmiedmann(muligheter å få rabatt på disse prisene)

Nytt innsug 11 61 2 246 942 - kr 3967,-

Slipesett topp 11 12 2 247 501 - kr 1612,-

Strekkbolter 11 12 9 067 792 - kr 341,-

bunnpannepakning 11 13 8 070 005 - kr 233,-

bærelager 4 forskjellige delenummer - ca 1200,-

veivlager 2 delenr. - ca 1000,-

insprutsdyse(med ledning) 13 53 2 247 690 - kr 3820,-

Er kanskje noe slikt du har tenkt?

I tillegg bør dette gjøres(?):

Kontrollere veiva koster ca 300kr

Trykkteste topp ca 1200-1500kr

overhale dyser koster vel ca 350kr stk(om jeg ikke husker helt feil)=> kr750,-

Plane toppen koster ca kr 1000,-

Normalisering av råder ca kr1000,-

Slipe veiv kr 2.500,-

Dette er etter min mening absolutt minimum :shock: Hvis man i det hele tatt skal begynne å tenke på å overhale motor, dvs inngangsprisen...

MEN dette forutsetter at en bil som har gått 260.000km ikke trenger å gjøre noe med kammene, ventilene, hydr. ventilløfter eller toppen som helhet. Videre betyr det at sylindrene ikke er slitte ei heller stempler og stempelringer. Det er heller ikke tatt høyde for registerkjede og drev+ oljekjede og drev + kjedestrammer osv. Jeg kan ikke tenke meg at mye av dette ikke er så slitt at det bør skiftes(spesielt når jobben først blir gjort)

Om du har tenkt å gjøre dette 100%(selv om du sier du har kontroll på kostnadene) tror jeg du vil få deg en overraskelse om du tror det holder med 8.000,- i deler.

Men det er klart om du klarer å gjøre mye av maskineringsjobben selv, eller har gode venner som gjør det, så er det en del å spare på det.

Er som sagt veldig spent på fortsettelsen. Gi meg gjerne et hint om du starter en prosjekttråd da jeg stort sett bare er inne på teknisk.

Skrevet

Jeg er enig i at det er bedre å overhale en motor enn å finne en annen brukt som kanskje er like dårlig, Men om du tror det er å overhale/blueprinte en motro ved å skifte toppakning og fire dyser har du ikke forstått noe.

Sliping/balansering av veiv, normalisering av råder, nye stempler, planing av blokk og topp, fresing av nye seter osv.. Bare maskineringen kommer til å koste deg langt over 10.000,- Ikke sikkert du trenger å gjøre alt dette, men om du ikke sjekker, og bare slenger det sammen, har du ikke overhalt noen motor.

Skrevet

nå må dere alle huske at det er forskjell på folk. med mine rabatter og kontakter så vil maskinering koste minimalt, og deler så godt som halv pris av ordinære butikk priser.

fresing av ventil seter er noe en hver kyndig bil man burde klare selv ;)

OG jeg skrev at det ble nok fort mer en 8000 ;) MEN jeg skrev det var i deler. IKKE maskinering.

Da jeg tror motoren har koksa igjen, så vil det bli veldig mange runder med motor vask. og igjen så kan koks ha gjort mye skade.

er jo mange deler på en motor som burde byttes når man skal overhale. men er ikke like lett og nevne HVER ENESTE del som skal byttes når man sitter her og skriver.

Jeg kan oppdatere med deler og priser underveis. og siden jeg føler denne tråden sklir ut fra teknisk så vil jeg opprette en prosjekt tråd.

OG til dieselvegard. vis du har lest i tråden så ser du at poenget er ikke bytte av toppakning og fire dyser. på min motor har det oppstått råde bank og en dyse (nr2) sitter fast. så skal ha av toppen og slå den ut fra undersiden. så det vil skje mye mer en mini overhalingen din.

Skrevet

Hei,

spennende å se hvordan det går med denne motoren! :)

Det går an å gjøre litt med pumpa ja, men det er ikke nødvendig på denne motoren, med mindre du vil ha en konurranse motor. Det er en del andre ting som må gjøres først.. har planlagt et "stage 3" til denne, men det ligger noe frem i tid.. foreløpig greier jeg ca 180 hk på stage 2, uten noe særlig røyk osv.

Skrevet
nå må dere alle huske at det er forskjell på folk. med mine rabatter og kontakter så vil maskinering koste minimalt, og deler så godt som halv pris av ordinære butikk priser.

fresing av ventil seter er noe en hver kyndig bil man burde klare selv ;)

OG til dieselvegard. vis du har lest i tråden så ser du at poenget er ikke bytte av toppakning og fire dyser. på min motor har det oppstått råde bank og en dyse (nr2) sitter fast. så skal ha av toppen og slå den ut fra undersiden. så det vil skje mye mer en mini overhalingen din.

Dette skrev jeg for å sette ting i perspektiv. jeg skjønner at du skal gjøre mer, men en full motoroverhaling innebærer et lass med maskinering.

Hvis du er typen som freser ventilseter selv har vi ikke mer å snakke om, med mindre du eier en Serdi eller en Newen. Slike enkle sett man setter i drillen er ubrukelige. har du 10% lekkasje gjennom setet, har du 10% mindre hk, så enkelt er det. Om du skal trimme er jo ventiler/ventilseter en av de enkleste stedene å hente gratis hk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...