TRF Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Jeg kan ikke svare for din forhandler. Du beskriver en holdning som ihvertfall ikke var der når jeg stod i "andre enden" av garantisaker. Du må huske at "BMW" sentralt er noe helt annet enn merkeforhandlere rundt om i landet, hvor alle har sin holdning til ting. At ting er vanskelig å få dekka på garanti er helt fjernt for meg, vi gjort alt vi kunne for at kunder skulle få det på garantien, om det så (flere ganger) innebar å se "en annen veg" på trimmede biler..
Jon Erik Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Kan komme med litt info når det gjelder F10/F11. Jeg har lest mye på forum rundt i verden + jeg har kontakter i Stenshagen. Det som er nytt i år er at når man legger inn ny software så kan BMW tyskland få dette opp med en gang bilen er inne til service, selv om ikke ditt verksted ser noe så kommer et automatisk opp nedi Tyskland og du får problemer med garanti. Dette er nytt på disse modellene. Jeg skal nå få trimmet, men venter forsatt litt og ser hva de "store" finner ut. Stort sett så finner de en vei utenom.
TRF Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Nja, dette er ikke helt riktig. Dersom du skal på med tester (som man storst sett skal) så er det ikke noe krav til at denne skal være online, såfremt det ikke gjelder garanti saker. Men ser problemet ja, vet ikke helt hvordan nye testeren er å jobbe med of line, da jeg ikke har brukt denne så mye, så mulig det har kommet noe radikale endringer her, men jeg ser ikke hvordan det du sier kan sammenfalle med lovene i europe mtp at alle verksteder har lov å ta service uten at garantien bortfaller. Man kan ikke kreve at alle uavhengige verksteder skal være online med bmw,da er de jo i praksis merke forhandler med utstyr og link. Men, for å sjekke så skal jeg gi en lyd til mine gamle kollegaer å høre om jeg har gått glipp av noe vesentlig her. Jeg fikk også i sin tid høre når man dreiv og oppdaterte 335i i forbindelse med programmering, og dette var jo et hopprenn uten like for dette går egentlig ikke, og man skal bestile ny ferdigprogrammert DME fra bmw, at det var fordi denne var trimmingssikker. Rart at jeg nå som tuner kan programmere denne uten problemer da Når det gjelder hvilke metoder som bruke ifm programmering, så er ikke dette noe hver tuner syssler med selv. Det finnes et par store leverandører av slikt utstyr i verden, og jeg har oppdateringer og utstyr fra flere av dem. Det er heller ingen andre som kan tilby noen andre måter å gjøre det på. Når det kommer en ny måte å gjøre det på, vil denne være tilgjengelig for alle som bruker det merket som først kommer med det. Og det som da skjer, er at om en tuner ikke har det utstyret, så kjøper han det. Men uansett, om det du sier stemmer i den teknisk grad du gir inntrykk av, så er det ingen veg utenom. man kan a) sperre softwaren fra å kunne leses. Da skal jeg love deg det går alarmer hos bmw. la den være åpen, og da vil de kunne se at mappene er annerledes.
Skands1 Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Jeg kan ikke svare for din forhandler. Du beskriver en holdning som ihvertfall ikke var der når jeg stod i "andre enden" av garantisaker. Du må huske at "BMW" sentralt er noe helt annet enn merkeforhandlere rundt om i landet, hvor alle har sin holdning til ting. At ting er vanskelig å få dekka på garanti er helt fjernt for meg, vi gjort alt vi kunne for at kunder skulle få det på garantien, om det så (flere ganger) innebar å se "en annen veg" på trimmede biler.. Apropos egen erfaring angående garantisak (dog ikke noe med trimming): viewtopic.php?f=9&t=179701
TRF Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Det blir litt feil å diskutere dette her. Men, du inkluderer alt for lite detaljer angående bilen din. Dersom bilen din er kjøpt ny i norge, eller bruktimportert av BMW Norge, så har du 2+3 år, ferdig med den. Om bilia er vanskelige her så sier det mest om bilia. Jeg kan ikke svare for din bil og din forhandler, kun hvliken praksis jeg var vant til hos en bmw forhandler, sett fra innsiden. Tanken er enkel, en garanti jobb er noe dårligere betalt enn en vanlig kunde jobb, men utenom det så er det en jobb på lik linje med alle andre. Jo flere ting kunden slipper å betale selv, jo bedre, da vil ofte lojaliteten stige. Om ikke verksted/forhandlere skjønner dette så er det noe alvorlig galt. "Brukt24" garanti har jeg aldri hørt om, og det er vel heller ikke interessant opp imot bmw eget garanti system.
Jon Erik Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Nja,dette er ikke helt riktig. Dersom du skal på med tester (som man storst sett skal) så er det ikke noe krav til at denne skal være online, såfremt det ikke gjelder garanti saker. Men ser problemet ja, vet ikke helt hvordan nye testeren er å jobbe med of line, da jeg ikke har brukt denne så mye, så mulig det har kommet noe radikale endringer her, men jeg ser ikke hvordan det du sier kan sammenfalle med lovene i europe mtp at alle verksteder har lov å ta service uten at garantien bortfaller. Man kan ikke kreve at alle uavhengige verksteder skal være online med bmw,da er de jo i praksis merke forhandler med utstyr og link. Men, for å sjekke så skal jeg gi en lyd til mine gamle kollegaer å høre om jeg har gått glipp av noe vesentlig her. Jeg fikk også i sin tid høre når man dreiv og oppdaterte 335i i forbindelse med programmering, og dette var jo et hopprenn uten like for dette går egentlig ikke, og man skal bestile ny ferdigprogrammert DME fra bmw, at det var fordi denne var trimmingssikker. Rart at jeg nå som tuner kan programmere denne uten problemer da Når det gjelder hvilke metoder som bruke ifm programmering, så er ikke dette noe hver tuner syssler med selv. Det finnes et par store leverandører av slikt utstyr i verden, og jeg har oppdateringer og utstyr fra flere av dem. Det er heller ingen andre som kan tilby noen andre måter å gjøre det på. Når det kommer en ny måte å gjøre det på, vil denne være tilgjengelig for alle som bruker det merket som først kommer med det. Og det som da skjer, er at om en tuner ikke har det utstyret, så kjøper han det. Men uansett, om det du sier stemmer i den teknisk grad du gir inntrykk av, så er det ingen veg utenom. man kan a) sperre softwaren fra å kunne leses. Da skal jeg love deg det går alarmer hos bmw. la den være åpen, og da vil de kunne se at mappene er annerledes. Etter det jeg forstår ligger det en kode i "bilen" som igjen forandrer seg "hele" tiden denne må matche koden i tyskland hvis ikke så kommer et opp rødt. Det blir samme som en bank kode kort som hele tiden forandres..Så hvis du da legger inne ny software så vil denne "koden" kun være lik en liten stund deretter vil koden i Tyskland oppdaters og den vil ikke være lik i din bils motorstyring.... Synes selv dette høres veldig "mye" ut. Men det er det jeg har fått fortalt på Stenshagen...men om dette er 100% er ikke gått å si...Jeg håper nå det ikke er slik, jeg vil TRIMME!!
TRF Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Hei, jeg får ikke dette til å stemme helt med hvordan motorstyringa, eller den ene chippen i motorstyringa som inneholder "mappene" eller refereranseverdiene, hvor man i tillegg bare endrer på en liten del av dem. Jeg får det heller ikke til å stemme med gjeldende lovverk i EU. Men som sagt, jeg skal snakke med en av mine tidl kollegaer og forhåpentligvis komme til bunns i hva det faktisk dreier seg om. Det virker på meg som at ei fjær har blitt til 10 høns her. Jeg tror ikke du har noe å frykte.
Jon Erik Skrevet Februar 8, 2011 Forfatter Skrevet Februar 8, 2011 Hei,jeg får ikke dette til å stemme helt med hvordan motorstyringa, eller den ene chippen i motorstyringa som inneholder "mappene" eller refereranseverdiene, hvor man i tillegg bare endrer på en liten del av dem. Jeg får det heller ikke til å stemme med gjeldende lovverk i EU. Men som sagt, jeg skal snakke med en av mine tidl kollegaer og forhåpentligvis komme til bunns i hva det faktisk dreier seg om. Det virker på meg som at ei fjær har blitt til 10 høns her. Jeg tror ikke du har noe å frykte. Håper du har rett...men ser at det samme står et sted på bimmerpost.com... Si i fra hvis du finner ut av det...
Tore_S Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Tror jeg hiver meg på denne tråden, er litt interessant å følge med trimming/tuning av F10/F11.... Selv har jeg bare en boks montert men det er vel egentlig det dårligste man kan ha, selv om det er merkbar effekt økning. Tar ikke hensyn til noen ting, bare peiser på diesel trykk vil jeg tro og da justerer motorstyringa resten. Skal ikke øke så mye før motoren går i nød modus... Og hvordan går det med partikelfilteret ved montering av boks?? Kan Ummulig se for meg at det er bra når boksen ikke tar hensyn til noe som helst! Dette er bare mine tanker, mulig jeg tar helt feil..
Jon Erik Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Skrevet Februar 14, 2011 Tror jeg hiver meg på denne tråden, er litt interessant å følge med trimming/tuning av F10/F11.... Selv har jeg bare en boks montert men det er vel egentlig det dårligste man kan ha, selv om det er merkbar effekt økning.Tar ikke hensyn til noen ting, bare peiser på diesel trykk vil jeg tro og da justerer motorstyringa resten. Skal ikke øke så mye før motoren går i nød modus... Og hvordan går det med partikelfilteret ved montering av boks?? Kan Ummulig se for meg at det er bra når boksen ikke tar hensyn til noe som helst! Dette er bare mine tanker, mulig jeg tar helt feil.. Hva slags box har du? Virker som det tar litt tid før de store kommer med noe til disse bilene, vet at BSR jobber med saken men de viste ikke når de fikk noe klart.. Men de har klart det i USA så da bør det vell komme hit snart..De har forøvrig avd i Sverige... Skal vi dra ned http://mosselmanturbo.com/bmw-remapping ... tuninginfo
Tore_S Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 det er en som ble montert av forhandler, den kommer fra DTE-systems... synes den funker bra, men det blir vel programmering av hjerne etterhvert tenker jeg
terlars6 Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Hei. Henger meg på denne tråden. Jeg har en F10 520d 163hk. Når jeg ser på AC5 gjelder det for 184hk >218hk. Hva med oss som har 163? Vil jeg få det samme? Sendte en Mail til Bavaria Stvg for 1 mnd siden ,men får ikke svar. Noen som vet?
TRF Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Er acs greia box eller omprog? ved omprog vil dere få det samme.
terlars6 Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 AC S er en boks...om den erstatter en annen modul vet jeg ikke. Tror ikke dette er noe plug& play, må nok inn til Bavaria for å få dette utført. Noen andre som vet litt mer? Jeg er kun etter komponenter som opprettholder garanti på bilen, da får det så være at det koster ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå