Halbakken Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Sliter litt med høy tomgang på E30'n, er omtrent på 2000, 2100 rpm på tomgang. Da den er kald så ligger den på normalt, ca 800-900 omdr, men tar ikke mange minuttene før den går opp til over 2000. Har byttet innsugsmanifold pakninger, omtrent alle vakum slanger og spraya med startgass i motorrommet for å finne ut av falskluft, men reagerer ikke på noenting, altså det er tett. Noen som har vært borti dette?
KalMar Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 kan være temp føler til motorstyringen (blå) som er gåen, prøv å plugg den ut når motor begynner å bli varm. Er det ingen endring kan det være denne. Det kan også være at tomgangsregulatoren har hengt seg, dette er ganske vanelig problem. Plugg den ifra og se hva som skjer, prøv også å rus motoren litt. Demonter regulatoren fra innsugsbelgen og vaske den med startgass.
Halbakken Skrevet Februar 7, 2011 Forfatter Skrevet Februar 7, 2011 Noen tegninger på hvor denne sitter? Tomgangsregulatoren er skrudd helt ned, men får justert den opp hvis jeg skrur andre veien.
ZhilleN Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Er nok tempstyringen ja, er lyseblå, sitter oppå motoren helt i front, skal vel være en hvit kontakt der også.
Halbakken Skrevet Februar 7, 2011 Forfatter Skrevet Februar 7, 2011 Er ikke helt sikker på hvor den sitter, ser du det på bildet?
KalMar Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Grønn er tomgangsregulator Rød er temp Ser du har den gamle typen tomgangsregulator, da hvet jeg ikke om/hvordan du kan vaske den. men den styres via noe vakum og vanntemp (kaldt vann = litt mer speed og motsatt tror jeg) .
Bimmer327tic Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Er det ikke en skrue inne i den saken som jeg har merket rundt med blå ring? Mener på jeg justerte tomgangen der på en m20b20 en gang i tiden. Brukte et stort flatjern eller noe..
janerik171187 Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Er det ikke en skrue inne i den saken som jeg har merket rundt med blå ring? Mener på jeg justerte tomgangen der på en m20b20 en gang i tiden. Brukte et stort flatjern eller noe.. er en skrue inni der ja, som man justerer tongangen med.
Kristian H. Foss Skrevet Februar 7, 2011 Skrevet Februar 7, 2011 Hadde høy tomgang på min M20 når den var varm, justerte ganske enkelt ned tomgangen med den skruen som beskrives over her, la tomgangen på ca 900 rpm og var fortsatt på 900 rpm som før på kald motor.
Halbakken Skrevet Februar 7, 2011 Forfatter Skrevet Februar 7, 2011 Hadde høy tomgang på min M20 når den var varm, justerte ganske enkelt ned tomgangen med den skruen som beskrives over her, la tomgangen på ca 900 rpm og var fortsatt på 900 rpm som før på kald motor. Jepp, hadde det vært så enkelt Saken er at tomgangsskruen er skrudd på minimum, altså det går ikke an å skru tomgangen mer ned Den som er grønne over her er vakum styringen, det sitter et feste inn på ved vannpumpa der som menes med temp styring?
KalMar Skrevet Februar 8, 2011 Skrevet Februar 8, 2011 Den som er grønne over her er vakum styringen, det sitter et feste inn på ved vannpumpa der som menes med temp styring? Den grønne er en vakum sak som drar i speed wieren for å holde tomgangen riktig. Det feste med vannpumpa skjønte jeg ikke noen ting av hva du mente. Prøv igjen. Rett under dysene, under en rund svart (Rød ringen) vakum sak der ligger temp føler til motorstyring (blå) og instrumentpanelet.
Halbakken Skrevet Februar 9, 2011 Forfatter Skrevet Februar 9, 2011 Ja, da fant jeg ut hvilken du mente Kan det være greit å bytte denne? Får tak i den på jobben! Ikke vært motorbytte nei
orjan_eie Skrevet Februar 9, 2011 Skrevet Februar 9, 2011 Har ikke helt lignende problemer, når motor er kaldt ligger gjerne turtallet på 1500-2000rpm. Når den blir varm derimot ligger den på rundt 800. Men si man kjører mot ett kryss og skal stoppe opp, så stopper man og da dette turtallet langt ned også opp igjenn, ned igjenn og opp igjenn. Altså den jager på turtallet... Nesten redd den skal dø ut noen av ganene så lavt går den. Noen som har ide om hva kan være problemet her? Dette er på varm motor..
Halbakken Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Skrevet Februar 10, 2011 Samme som jeg hadde før, bytt innsugsmanifoil pakningene og eventuelt let etter falsk luft. Funker fint med startgass, bremserens etc og spray rundt i motorrommet og hør på tomgangen om den forandrer seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå