Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med høy tomgang på E30'n, er omtrent på 2000, 2100 rpm på tomgang. Da den er kald så ligger den på normalt, ca 800-900 omdr, men tar ikke mange minuttene før den går opp til over 2000.

Har byttet innsugsmanifold pakninger, omtrent alle vakum slanger og spraya med startgass i motorrommet for å finne ut av falskluft, men reagerer ikke på noenting, altså det er tett.

Noen som har vært borti dette? :)

Skrevet

kan være temp føler til motorstyringen (blå) som er gåen, prøv å plugg den ut når motor begynner å bli varm. Er det ingen endring kan det være denne.

Det kan også være at tomgangsregulatoren har hengt seg, dette er ganske vanelig problem.

Plugg den ifra og se hva som skjer, prøv også å rus motoren litt.

Demonter regulatoren fra innsugsbelgen og vaske den med startgass.

Skrevet

Er nok tempstyringen ja, er lyseblå, sitter oppå motoren helt i front, skal vel være en hvit kontakt der også.

Skrevet

kbfcei67dz16zchikwoi.jpg

Grønn er tomgangsregulator

Rød er temp

Ser du har den gamle typen tomgangsregulator, da hvet jeg ikke om/hvordan du kan vaske den. men den styres via noe vakum og vanntemp (kaldt vann = litt mer speed og motsatt tror jeg) .

Skrevet
Er det ikke en skrue inne i den saken som jeg har merket rundt med blå ring? Mener på jeg justerte tomgangen der på en m20b20 en gang i tiden. Brukte et stort flatjern eller noe..

fm568kde9dtw5358x9pq.jpg

er en skrue inni der ja, som man justerer tongangen med.

Skrevet
Hadde høy tomgang på min M20 når den var varm, justerte ganske enkelt ned tomgangen med den skruen som beskrives over her, la tomgangen på ca 900 rpm og var fortsatt på 900 rpm som før på kald motor.

Jepp, hadde det vært så enkelt :) Saken er at tomgangsskruen er skrudd på minimum, altså det går ikke an å skru tomgangen mer ned :)

Den som er grønne over her er vakum styringen, det sitter et feste inn på ved vannpumpa der som menes med temp styring?

Skrevet

Den som er grønne over her er vakum styringen, det sitter et feste inn på ved vannpumpa der som menes med temp styring?

Den grønne er en vakum sak som drar i speed wieren for å holde tomgangen riktig.

Det feste med vannpumpa skjønte jeg ikke noen ting av hva du mente. Prøv igjen.

Rett under dysene, under en rund svart (Rød ringen) vakum sak der ligger temp føler til motorstyring (blå) og instrumentpanelet.

Skrevet

Har ikke helt lignende problemer, når motor er kaldt ligger gjerne turtallet på 1500-2000rpm. Når den blir varm derimot ligger den på rundt 800. Men si man kjører mot ett kryss og skal stoppe opp, så stopper man og da dette turtallet langt ned også opp igjenn, ned igjenn og opp igjenn.

Altså den jager på turtallet... Nesten redd den skal dø ut noen av ganene så lavt går den.

Noen som har ide om hva kan være problemet her? Dette er på varm motor..

Skrevet

Samme som jeg hadde før, bytt innsugsmanifoil pakningene og eventuelt let etter falsk luft. Funker fint med startgass, bremserens etc og spray rundt i motorrommet og hør på tomgangen om den forandrer seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...