Gå til innhold

Bra 6.5" Høytalere

Anbefalte innlegg

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde gått for dette:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

MYE for pengene! Har det selv i både 6,5" og 5 1/4". Storfornøyd!

Det settet der er mye mindre for pengene kontra det jeg linket til.

Aktiv deling er når du deler frekvensene fra spiller.

Hva mener du? at man ikke kan dele frekvensene fra forsterkeren? jeg har jo Lpf og hpf på Kanal 1og3 og kanal 2og4 samt justerbar fra 30-400 Hz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for dette:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

MYE for pengene! Har det selv i både 6,5" og 5 1/4". Storfornøyd!

Det settet der er mye mindre for pengene kontra det jeg linket til.

Aktiv deling er når du deler frekvensene fra spiller.

Hva mener du? at man ikke kan dele frekvensene fra forsterkeren? jeg har jo Lpf og hpf på Kanal 1og3 og kanal 2og4 samt justerbar fra 30-400 Hz

Ikkje høyr på username.

Han har ikkje nok peiling til å uttale seg om aktiv deling.

Du kan selfølgeligt bruke delefiltera i forsterkeren.

Forøvrigt er det kanal 1 og 2 som er sammen. Og kanal 3 og 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje høyr på username.

Han har ikkje nok peiling til å uttale seg om aktiv deling.

Det der synes jeg du skal utdype, for jeg har nemlig erfaring med aktiv deling.

Å slenge ut slike useriøse kommentarer, får deg til å se useriøs ut.

Aktiv deling, foregår typisk fra HU(headunit) og det kan gjøres med brukergrensesnittet til spiller. Altså du ser på displayet hva som skjer(innstillingene) og kan endre på de via knottene.

Typisk er at man får opp en grafisk fremstilling av frekvsenområdet, og dette er delt opp i 3-4 bånd(avhengig av hvor mange RCA-utganger du har).

Hos meg så har jeg Low(sub) Mid(mellomtone) og High(diskant). Disse kan jeg flytte frem og tilbake, for høyere eller lavere delefrekvens. Jeg kan også dytte de opp eller ned, for å tilpasse hvor høyt hver høyttaler spiller.(en høyttaler skal jo ikke spille høyere enn en annen). Kall det gjerne nivå.

Du kan også velge hvor bratt høyttalerene skal rulle av i frekvens, det gjør man der det står slope(typisk, kan hende det står noe annet hos f.eks Alpine eller Kenwood). På slope så er det ofte gunstig å la bass rulle av veldig bratt, f.eks -36dB eller -24dB. Mellomtone og diskant har jeg det likt på, begge er vel 12dB slope eller noe. Det vil si at de ikke ruller like bratt som bass. De "tar over" for hverandre på en måte. Selv om jeg har delt mellomtone fra 50Hz til 4kHz, så spiller den fortsatt under og over delefrekvensene, pga avrullingen. Håper du ble litt klokere :)

Avrullingen sier oss hvor mange dB frekvensgangen faller per oktav.

Å dele fra headunit er det mest gunstige, for da kan man sitte i førersetet, og foreta alle justeringene mens man hører hva som skjer. Om man skal dele fra forsterker så må man jo bak i bagasjen(om det er der forsterkerene befinner seg) hver gang man skal gjøre en endring, og det kan jeg ikke akkurat se at er så veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

username: Greit at du har erfaring med aktiv deling, men det betyr ikkje at du har peiling.

Du seier at aktiv deling er ifra spiller.

Men du kan selfølgeligt dele aktivt ifra forsterker. (og ifra filter/prosessor etter spiller men før forsterker)

Dette nevner du ikke, so det må eg reagere på. Derfor vart det litt krass beskjed slik at trådstarter får rett info.

Med din info, so må trådstarter kjøpe ny spiller for å kjøpe høgtalerene det er snakk om.

Men dette stemmer ikkje da han kan dele aktivt med forsterkeren sin og kan bruke spilleren han har no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

username: Greit at du har erfaring med aktiv deling, men det betyr ikkje at du har peiling.

For det er du rette personen til å trekke konklusjoner på?

Og btw, "Å dele fra headunit er det mest gunstige, for da kan man sitte i førersetet, og foreta alle justeringene mens man hører hva som skjer. Om man skal dele fra forsterker så må man jo bak i bagasjen(om det er der forsterkerene befinner seg) hver gang man skal gjøre en endring, og det kan jeg ikke akkurat se at er så veldig praktisk."

Derfor har jeg ikke giddi å nevnt deling fra forsterker, ser ikke at det har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det blir vanskelig å dele fra headuniten da jeg har en Dynavin, det er ikke så mye innstillinger på den.

Så derfor må det bli fra forsterker, tviler på at jeg trenger å justere hele tiden, hva skulle vært vitsen med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis er det å ta høgtalerledninger igjennom døra?

1,5mm2 skal holde, men det skader ikkje om du bruker 2,5mm2

Har allerede 1.5mm2 gjennom døra, men jeg må i såfall ha en til da.

Er ikke noe problem, man må bare modde den kontakten som står der litt, lage hull på oppsiden av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...