todleif Skrevet Mars 6, 2012 Skrevet Mars 6, 2012 Da har eg lest igjennom tråden og fått info om kva slags anlegg du hadde. Her var vel litt av poenget at du kunne dele aktivt pga av filtrene i forsterkerene når du ikkje hadde spiller til dette. Du har fortsatt ikkje spiller til å dele aktivt, so du må bruke filtrene i forsterkerene. (men til suben har du vel lavpassfilter i spilleren, men eg ville fortsatt hatt på lavpassfilteret på forsterkeren. Kva står det i bruksanvisningen om filter på linjeutgangene? 4" trenger vel høgpassfilter på ca 100- 150hz 6,5" trenger vel høgpassfilter på ca 60-70hz og lavpassfilter på ca 100-150hz. (du må vel antagligt droppe høgpassfilteret med dine komponenter) Sub trenger vel lavpassfilter på ca 60-70hz
bmw520 Skrevet Mars 6, 2012 Skrevet Mars 6, 2012 Har kjøpt meg ny spiller nå, hvordan blir det med deling når jeg kan dele fra spilleren?Er denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 Kan jeg skru av Lpf og Hpf på forsterkeren og velge dette på spilleren? Her er svaret ja, det kan du. Men det er ikke noe jeg ville ha gjort. men alle må få gjøre på sin måte. Hvordan ville du gjort det da? Tja, todleif er jo inne på noe vesentlig her da, med tanke på deling. vanskelig å dele slik uten 3veis aktivfilter i spiller i værtfall.eller i ampen/ampene, for dem må også ha litt utbygget delefilter om man skal klare det sånn. Men jeg er av den typen som ikke liker filtrene i ampene, det er av den enkle grunn at jeg er veldig kresen på lyd, og da holder ikke dem mål. men det er jo noe helt annet. Men med ditt oppsett og ønske, er det ikke så lett med sånn deling uten at du har litt mer avansert filter i ampene.
bmw520 Skrevet Mars 6, 2012 Skrevet Mars 6, 2012 Og en ting til, du kjører jo tangband. dem SKAL deles aktivt, ellers låter det ræva, da dem ikke er beregnet på passiv deling. av den enkle grunn at dem skal deles bratt, veldig bratt. gjerne helt oppi 48 db/okt.
Haug530D Skrevet Mars 6, 2012 Forfatter Skrevet Mars 6, 2012 Da har eg lest igjennom tråden og fått info om kva slags anlegg du hadde.Her var vel litt av poenget at du kunne dele aktivt pga av filtrene i forsterkerene når du ikkje hadde spiller til dette. Du har fortsatt ikkje spiller til å dele aktivt, so du må bruke filtrene i forsterkerene. (men til suben har du vel lavpassfilter i spilleren, men eg ville fortsatt hatt på lavpassfilteret på forsterkeren. Kva står det i bruksanvisningen om filter på linjeutgangene? 4" trenger vel høgpassfilter på ca 100- 150hz 6,5" trenger vel høgpassfilter på ca 60-70hz og lavpassfilter på ca 100-150hz. (du må vel antagligt droppe høgpassfilteret med dine komponenter) Sub trenger vel lavpassfilter på ca 60-70hz
todleif Skrevet Mars 7, 2012 Skrevet Mars 7, 2012 Bruk filtrene på forsterkerene + filtrene på spilleren. Spilleren har lavpassfilter på subutgangen. Ser og ut som om spilleren har høgpassfilter på dei andre signalutgangene. Da setter du høgpassfilteret på det same som lavpassfilteret. (du får teste litt, prøv først på 63hz)
Haug530D Skrevet Mars 7, 2012 Forfatter Skrevet Mars 7, 2012 Bruk filtrene på forsterkerene + filtrene på spilleren.Spilleren har lavpassfilter på subutgangen. Ser og ut som om spilleren har høgpassfilter på dei andre signalutgangene. Da setter du høgpassfilteret på det same som lavpassfilteret. (du får teste litt, prøv først på 63hz) Den er grei, men hva skal jeg sette filtrene på forsterkerne på?
todleif Skrevet Mars 7, 2012 Skrevet Mars 7, 2012 Eg nevnte sånn ca kva du kan sette filtrene på i eit par tråder tidligare. Du kan og teste litt for å finne ut kva du liker. Kan f.eks. koble ut suben og finne ut kva slags lavpassfilter som passer til 6.5" Og so teste ut kva slags frekvens du vil ha imellom 4" og 6,5" Her må du nok bruke litt tid på å lytte. (fleire dager iallefall)
bmw520 Skrevet Mars 7, 2012 Skrevet Mars 7, 2012 Ja ja, dere for gjøre akkurat hva dere vil, men dette vil ikke fungere opptimalt, tangband sette trenger et skikkelig aktivtfilter for du skal få den gleden det er lagd for. skal man dele det på den måten dere diskuterer her, så burde du ha et annet frontsett. redd du blir skuffet. dette er ikke bare noe jeg sier, men det er Joakim Skovlund som har testet og sagt så mye om dette oppsettet. han er også EM mester i billyd, så vil tro han vet hva han snakker om. har også selv testet dette og er helt enig med han. Men for alldel, det er selvfølgelig ikke min business åssen folk bygger. men vil jo gjerne hjelpe så man for utnyttet oppsettet så langt det går. SITAT fra mesteren selv, så for man vite her hva han bruker og at ikke jeg skriver noe feil, noe jeg gjorde tidligere i tråden og beklager det. Om du for til dette med ampene dine, så kanskje du for litt ut av det, men du har fortsatt ikke et RIKTIG aktivtfilter. SITAT fra Joakim Skovlund de er delt ved 63hz/-12dB og tåler det! De spiller faktisk helt ned i 40hz, men seff med en god avrulling. 4" har riktig nivå ved 63hz, men har selvfølgelig ikke like mye energi som et større element, så for å spe på med litt energi oppover så er 6"erne foran delt fra 31,5hz/-6dB - 63hz/-6dB. Den slakke delingen gjør at "tonene" kommer fra 4"eren, mens 6"eren hjelper til med å tilføre den rette energien. De 4 6"erne bak er delt fra 20hz/-18dB - 63hz/-18dB, sånn for de som finner det interessant...
Haug530D Skrevet Mars 7, 2012 Forfatter Skrevet Mars 7, 2012 Forslag til andre frontsett som burde fungere bra? jeg vil kunne spille høyt og klart men samtidig ha litt midbass foran. Er det mulig med ett oppsett hvor jeg har 1" diskant 4" mellomtone samt 6.5" midbass hvor jeg bruker passivt delefilter fra mellomtone til diskant?
todleif Skrevet Mars 7, 2012 Skrevet Mars 7, 2012 bmw520 seier først at høgtalerene skal delest skikkeligt bratt. So henviser han til ein tekst der det deles heilt vanlig og det fungerer vist kjempebra. Eg veit ikkje heilt kva han meiner. Eg ser ingen grunn til å bruke penger på å bytte høgtalere for øyeblikket. Lyden er vel bra?
bmw520 Skrevet Mars 7, 2012 Skrevet Mars 7, 2012 bmw520 seier først at høgtalerene skal delest skikkeligt bratt.So henviser han til ein tekst der det deles heilt vanlig og det fungerer vist kjempebra. Eg veit ikkje heilt kva han meiner. Eg ser ingen grunn til å bruke penger på å bytte høgtalere for øyeblikket. Lyden er vel bra? Viss du leste hva som stod der, så skrev jeg klart og tydelig at jeg hadde tatt litt feil og beklaget det, for det var et annet oppsett som skulle deles bratt og jeg huska feil. så det har jeg vel rettet opp i eller? ingen grunn til å verken bytte elementer eller spiller, man for bare få det beste ut av det han har, så enkelt. Men om du kaller det vanlig deling det Mr skovlund har gjort med disse elementene, ja da begynner jeg å lure litt. er ikke vanlig å dele en 4" nedi 63hz vettu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå