Gå til innhold

E39 bytte forstillings deler.

PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Mer EU problemer..

Har "svær slakk i kuler" foran. Og det er vel ikke helt umulig at det er på tide å bytte ut delene der.

Så langt jeg har kunnet lest meg til er det to bærearmer, ett stag til stabilisator, endeledd (styrestag) og demper som utgjør forstillinga. Jeg fikk kjeft for demperene også og siden jeg har noen liggende bytter jeg de i samme slengen (det klarer jeg fint :) )

Sist jeg byttet dempere titta jeg litt rundt og det så ikke så veldig avansert ut rundt spindelen. Men klok av skade spør jeg før jeg sitter med delene i fanget og mangler èn mutter for å få bilen kjørbar igjen..

Stemmer det at jeg da trenger følgende:

Bærearm

Casterstag

Foring til casterstag

Støttestag

Styreledd (indre/ytre komplett) + belg

Tar i samme slengen med foring til stabilisatorstag (22,5mm)

Sørger også å få med alle nye bolter/muttere/skiver.

Noe mer?

Noen spesielle ting jeg må være OBS! på eller som er umulig uten spesial verktøy?

Noen som har link til DIY?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta av casterstaget fra spindelen kan det lønnes seg å ha en stor "endeleddavdrager" som biltema selger, men den er ikke stor nok... Ellers er det banking som gjelder på den ihvertfall.

For å ta av demper så trengs det litt tålmodighet samt mengder av WD40/5-56 for å løsne den fra spindelen.

Nye svinglager til demperen er ikke dumt. Samt støvkoppene og det gummibelegget som fjøra ligger på.

Ellers så skal det andre være rimelig kurant å demontere. Har ikke møtt på noen problemer på min bil ihvertfall.

Det er veldig kurant å få bilen opp i høyden, men det er jo nesten en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en hylser som kan følge med ut. Er det smart å kjøpe denne samtidig så man ikke blir stående uten å få satt på nytt? Noen som har nummer på denne delen?

Dersom helvete slår inn, er det noe stress å borre ut delen som sitter i spindelen? (har tilgang på luft drill som ikke er så stor) Erfaring tilsier at bolter gir seg fort dersom de blir hule :)

Hvordan er det med bolten som sitter i foringen på bilsiden, bruker den å være problematisk?

Noe med endeleddet (styrestag) jeg må passe på? Denne løsnet enkelt fra spindelen sist jeg byttet støtdempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om de som har fått ut hylsene ved demontering, ved dog ikke hvordan det har skjedd eller hvordan å forhindre det. Men om det skjer så må vel hele spindelen skiftes, såvidt jeg vet. (det ble nevnt på forumet engang)

Nesten ingen skruer på min e39 sitter sånn skikkelig fast som jeg har opplevd på mine forrige japanskebiler, de ruster ikke på e39 i likestor grad, ergo sitter de fast, men aldri knekke-av-skruen-fast. Men det er jo bare min erfaring.

Jeg tror ikke det er noe mer å tenke spesielt på, men det er litt knot å få av fjørbeinet, da det er ganske tungt, så det blir vanskelig å håndtere, spesielt ved innmontering, syntes jeg.

Husk å ta av bremsekalipper fra spindelen eller få bremseslangen så lang som du kan ihvertfall. Den er nemlig bittelitt for kort, når fjørbeinet er løs fra hjulbuen, så da ramler hele spindelen ned og stremmer slangen. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...