El_Azhole Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Skulle ut og kjøre i dag, bilen har plutselig enhjulsdrift. Dvs. venstre bakhjul drar ikke fremover, bare triller, revers fungerer normalt. Skummelt når bare høyre bakhjul slipper forresten. Noen som har noen tips, taes med stor takknemlighet! edit: ingen varme fra bremsene, ingenting som tyder på at de har låst seg. edit 2: kan ikke med 100% sikkerhet si at det kun triller forover, kan være at det kun får ekstremt lite kraft. Vil hvertfall ikke spinne på is.
bad_ip Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Er ikke det vanlig da ? Er vel kun med sperre begge bakhjulene drar. Når jeg står fast er det kun høyre bakhjul som spinner.
2000Touring Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Om diffen er gåen så drar den vel kun på 0 hjul?
ingard Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Hvordan kan du vite at bare et hjul drar? Du vet at når du holder igjen det ene hjulet, så går det andre rundt alene? Så når du spinner, så slipper det lettest på den siden hvor det er glattest. Du vil sjelden se at begge hjulene spinner samtidig. Det er forresten langt skumlere når begge hjulene slipper i forhold til hvordan du har det nå. Bedre fremkommelighet ja, men rumpa på bilen vil svaie fram og tilbake.
El_Azhole Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Skrevet Februar 12, 2011 Ja, en diff skal fungere slik, men skal da få litt kraft på venstre og, kjører på rett linje og merker høyrehjulet spinner, og spinner og spinner... Ikke antydning til liv i venstre. edit: Har gjort flere sterke forsøk på å provosere i gang venstrehjulet, men no such luck. (les: parkeringsplassleking)
hao Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Jekk opp bilen på venstre side å prøv. Sikker på at bilen står i ro og spinner på venstre
LinkE34 Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 520'en min spinne bere på høyre hjulet, så lenge eg ikkje drar børnout på 2'a, da spinner den på begge. men da går kun når det regner noe jævli. er dønn org diff
FredrikE24 Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Har vært borti åpne differensialer som har låst seg, men aldri noen som kun har spunnet på et hjul uansett, har du prøvd å kjøre bil med kun brems på et bakhjul? Det bremser utrolig dårlig, jeg vil derfor også tro at med fremdrift på et bakhjul er nok det temmelig dårlig framdrift! Konstruksjonsmessig vil jeg tro det ikke er mulig at kan skje slik du beskriver.
Truls 87 Skrevet Februar 12, 2011 Skrevet Februar 12, 2011 Prøv å sette høyrehjulet på asfalt og venstre på is så skal du nok se at det spinner som bare det.
bad_ip Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Jeg prøvde tidligere i vinter der jeg fant en liten flekk med is... kun høyre bakhjul på isen og skulle starte i slakk oppoverbakke. Kom ingen vei! Utrolig irriterende når du skal opp bakker og det er snø/is i høyre hjulspor og bart i venstre så stopper det. Er det da noe som ikke stemmer med min og da? Har ikke peiling på akkurat dette feltet her.. har bare tenkt tanken at dette er forskjellen på en bil med og uten sperre. Sperre trekker på begge og uten kun ett.
hao Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Jeg prøvde tidligere i vinter der jeg fant en liten flekk med is... kun høyre bakhjul på isen og skulle starte i slakk oppoverbakke. Kom ingen vei! Utrolig irriterende når du skal opp bakker og det er snø/is i høyre hjulspor og bart i venstre så stopper det. Er det da noe som ikke stemmer med min og da? Har ikke peiling på akkurat dette feltet her.. har bare tenkt tanken at dette er forskjellen på en bil med og uten sperre. Sperre trekker på begge og uten kun ett. Det er slik det skal være det. Bilen drar ikke mere enn det dårligste feste. Altså spinner på det hjulet som er glatt. Det er dette en sperre forhindrer. En sperre med diff brems vil da bremse ned det hjulet som drar lettest ( spinner) og slik overføre større kraft til det andre hjulet for da er det det som går lettest rundt
FredrikE24 Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Helt riktig, med en bremsedifferensial med feks. 25% vil 25% av kraften på hjulet som spinner/lavest motstand mot underlag overføres til hjulet som ikke spinner/med høyest motstand
zomax Skrevet Februar 15, 2011 Skrevet Februar 15, 2011 Skulle ut og kjøre i dag, bilen har plutselig enhjulsdrift. Dvs. venstre bakhjul drar ikke fremover, bare triller, revers fungerer normalt.Skummelt når bare høyre bakhjul slipper forresten. Noen som har noen tips, taes med stor takknemlighet! edit: ingen varme fra bremsene, ingenting som tyder på at de har låst seg. edit 2: kan ikke med 100% sikkerhet si at det kun triller forover, kan være at det kun får ekstremt lite kraft. Vil hvertfall ikke spinne på is. Skulle ut og kjøre i dag, bilen har plutselig enhjulsdrift. Dvs. venstre bakhjul drar ikke fremover, bare triller, revers fungerer normalt.Skummelt når bare høyre bakhjul slipper forresten. Noen som har noen tips, taes med stor takknemlighet! edit: ingen varme fra bremsene, ingenting som tyder på at de har låst seg. edit 2: kan ikke med 100% sikkerhet si at det kun triller forover, kan være at det kun får ekstremt lite kraft. Vil hvertfall ikke spinne på is. eit lite tips er for å komme fram er det som vi på jobb kaller "3 klikks sperre". vi har ein reservebil som er av typen bak hjulstrekk og null vekt over drivhjula, så vi må laste den ned med ei tung jernplate for å komme fram. "3 klikks sperre" er at vi drar opp handbrekken 3 klikk. da får du brems på hjula og det er mindre sjangs for at den spinner. på min Bmw er det altid høgre dekk som spinner først (merkest og på slitasjen av dekket), og da napper eg i handbrekken og begge dekka tar likt. Prøv deg fram, for dette varierer fra bil til bil og kor mye vaier og klosser/sko er slitt. hand brekken bør være noenlunde bein også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå