Gå til innhold

E60 530dA - hopping opp og ned på turtall


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med at turtallet ofte blir gående å jage opp og ned, spesielt i motbakker. Typisk at den girer opp, og deretter pendler turtellernåla frenetisk mellom ca. 1000 og 1500 omdreininger, akkurat som den ikke vet helt hva den skal gjøre. Også når jeg slipper opp gassen i nedoverbakker går den litt opp og ned på turtall. Hvis jeg setter den i sport hjelper det, pga den da holder et høyere turtall.

Har vært hos merkeforhandler tidligere med problemet, og det ble da byttet en abs sensor, uten at det hjalp noe. Olje og filter på kassen ble byttet nå i vinter, så det skulle også være utelukket som årsak.

Noen som har vært borti lignende, hva kan være årsaken til dette? Har ikke så lyst til å betale masse for feilsøking som kanskje ikke fører til noe..

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vet at Diesel motorene til E60 er plaget med defekt gassspjeld (noe som resulterer i symptomene du nevner)..OBS: DETTE ER GRUNNEN TIL AT DIESEL MOTORENE TIL E60 RASER!!!

og du, lol, skiftet de ABS sensor og det var noen som trodde at dette skulle hjelpe på turtalls problemer?

Skrevet

Hmm, ok. Det hørtes jo ikke bra ut. Ja, de trodde vel at det var relatert til det, hadde visst gjort susen på lignende problem på E39, men funket dårlig på min.

  • 4 weeks later...
Skrevet

Hei

Har du funnet ut noe ang dette ? Har 2004 mod 530Da med samme symtom. Den er også litt ruskete ved en bestemt gasspedal possisjon på tomgang mellom 1000-1500 o.Har denne uken vært inne til software oppdatering å syntes bilen ble berdre en liten stund , men har nå blitt værre igjen.det lå heller ikke lagret noen feilkoder på motorstyring og gearkasse.

Skrevet

Det nevnte gasspjeldet kan være fint å teste ja.

Ellers er det ikke noe lol at en abs sensor kan føre til krøll med turtallet ifm automatkasse. Det kan den, da girkassa ikke får riktige verdier, som igjen har med turtallet på motoren å gjøre.

Skrevet
Det nevnte gasspjeldet kan være fint å teste ja.

Ellers er det ikke noe lol at en abs sensor kan føre til krøll med turtallet ifm automatkasse. Det kan den, da girkassa ikke får riktige verdier, som igjen har med turtallet på motoren å gjøre.

Er det de gass spjeldene i innsuget du mener eller? Hvordan sjekkes disse, må event skifte innsug? Hadde det vært noe med noen av abs sensorene så ville det vel blitt lagret feilkode.

Skrevet

Har akkurat samme problem på min 2004 530D e60 ! Og merke-verkstedet klarer ikkje finne ut av feilen .... Skiftet olje på kassa + filtrer, og la inn ny software - men problemene kom igjen etter et par dager :shock:

Skrevet
disse gasspjeldene kom vel først på n2/tu2 motorene

swirl flaps er noe annet.

Vil dårlige/tilsotete swirl flaps gi overnevne symtomer eller kan det være egr spjeld? vet ikke helt hvor jeg skal begynne feilsøke når det ikke ligger lagret feilkoder og bilen går som normalt ellers..

Skrevet

Her er to filmer eg har filmet av speedometeret og turtelleren i min e60 530d. Lignende symptomer dere har? Turtelleren hopper litt når eg slipper gassen, og går bananas og begynner å "pendle" opp og ned når eg slipper gassen i slakke nedoverbakker i fart over 60km/t ..

Skrevet

DanielMK, burde kanskje svart deg med dette i den andre tråden men; det som burde gjøres med din bil er å prøvekjøre den med diagnoseapparatet tilkoblet, og overvåke alle interessante verdier (turtall, turbinturtall osv).

Du har nok heller ikke gasspjeldet i innsuget.

Jeg har ikke troa på at swirlflaps vil gi disse symptomene. Anbefaler samme type feilsøking som nevnt over, og om du har gasspjeld, kjør en testmodul på dette.

Skrevet

Bilen min har mere pendelbevegelser mellom 1000 - 1500 omdreininger å helst når den går noenlunde lett dvs ca 80km/t i 6 gear på flata. har ikke merket noe i mot/nedover bakker. men som nevnt tidligere samme symtom stillestående i park ved samme omdreininger..

Skrevet

Har ikkje måleutstyr, eller kunnskaper, til å teste ut slikt selv =/ .. Og når merkeverksteder seier dei ikkje fant noe galt, og at bilen er i topp stand, så veit eg ikkje kva meir eg kan gjere... Får vel få den på eit heilt annet verksted neste gong...

Skrevet

Litt rart at BMW verkstedet ikkje finn feilen, spør du meg ... Begynner å tenke at BMW produserer biler som er for vanskelige for mekanikere å forstå ... Tragisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...