Gå til innhold

Audi vs BMW vs Nissan


lienback
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ingen av mine kompiser kan svare på.

Det er angående en bil en kompis av meg fikk, ja fikk en audi a3 :o Det er en 1999 mod 1.8 chippet til 196hk eller noe. Denne bilen er jo sprek, men det er egentlig en vanlige bil som blir levert med 150hk 1.8L, så med en liten tur inn på Mekonomen så har den 196HK.

Så jeg prøvde den, syns den gikk bra forhold til min Bmw 318CI 143HK 2Liter. Men jeg skal ikke sammenligne med min Bmw, men jeg lurte på om dere her inne har greie på forskjellen på en chippet bil slik som audien og en bil som har 200hk orginalt altså en 325!

Er det stor forskjell på en audi a3 1.8T chippet til 196Hk og en Bmw 325 uten turbo men orginalt 200HK eller eventuelt en 200sx s14? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

325'en har ikke turbo, men andre ord du slipper turbolag.

Men så er gassresponsen på 1.8T kjappere også.

Men hvis hk antallet stemmer vil nok audien gå bedre pga. vekt/hk forholdet.

Edit: Og hvis audien er FWD vil dette gi mindre motstand på motoren som gjør at den går bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på.... 325i er jo veldig turtallsmaskin mens 1.8t har jo en liten turbo så den dør jo veldig fort.

til daglig kjøring så vil nok audien føles sprekere siden den får momentet tidligere, men girer du 325i ned så så holder den nok følge. Vekt vil jo også spille litt inn her, da a3 er en liten bil, gidder ikke å sjekke hvem som er tyngst.

nissanen kan jeg ikke uttale meg noe om, men alle tre går nok bra nok til vanlig trafikerte veier i Norge.

EDIT:ser bcRichard svarte før meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325'en har ikke turbo, men andre ord du slipper turbolag.

Men så er gassresponsen på 1.8T kjappere også.

Men hvis hk antallet stemmer vil nok audien gå bedre pga. vekt/hk forholdet.

Edit: Og hvis audien er FWD vil dette gi mindre motstand på motoren som gjør at den går bedre.

Er det mer motstand i motor når bilen er RWD?

Audien er FWD!

Kommer veldig ann på.... 325i er jo veldig turtallsmaskin mens 1.8t har jo en liten turbo så den dør jo veldig fort.

til daglig kjøring så vil nok audien føles sprekere siden den får momentet tidligere, men girer du 325i ned så så holder den nok følge. Vekt vil jo også spille litt inn her, da a3 er en liten bil, gidder ikke å sjekke hvem som er tyngst.

nissanen kan jeg ikke uttale meg noe om, men alle tre går nok bra nok til vanlig trafikerte veier i Norge.

EDIT:ser bcRichard svarte før meg :P

Audien veier 1202kg men bmwen veier vell 1300? der gjør min e46..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mer effekt tap på en bil med bakhjuls trekk fordi det er flere ledd for effekten og gå igjennom, mellom aksel + bakaksel. mens på FWD er det jo rett ned på driv akselen,

vil nok tro både a3 og 200 sx vil oppleves sprekere enn en 325, men ville uansett valgt bmw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325'en har ikke turbo, men andre ord du slipper turbolag.

Men så er gassresponsen på 1.8T kjappere også.

Men hvis hk antallet stemmer vil nok audien gå bedre pga. vekt/hk forholdet.

Edit: Og hvis audien er FWD vil dette gi mindre motstand på motoren som gjør at den går bedre.

Er det mer motstand i motor når bilen er RWD?

Ja, fordi kraften skal gå gjennom mer drivverk som gir effekttap. Altså det er større motstand på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er gassresponsen på 1.8T kjappere også.

Jaha?

Edit: Og hvis audien er FWD vil dette gi mindre motstand på motoren som gjør at den går bedre.

Har hørt RWD er det som gir minst tap, men det kan godt være, jeg er ikke helt sikker. Tror uansett ikke det er stor forskjell på FWD og RWD men noe mer på AWD.

Turbo motorer går som regel litt bedre enn tilsvarende NA motorer grunnet effektkurven er litt feitere og dermed ligger man gjennomsnittelig på høyere HK hele tiden opp gjennom registeret man bruker enn ved sugemotor. Men begynner man sammenligne motorer hvor man har en del flere sylindre så vil det jo jevne seg ut mer og mer.

Med en V10/V12 på 200hk så vil nok forskjellen være mindre.

Har selv kjørt min gamle 328i med 325 innsug, BBTB, CAI, 325 diff osv, la oss si 215/220hk siden jeg ikke har benket den.

Kjørte mot en sabb 900 turbo, 180hk, klarte å dra en bil-lengde fra 60-140km så det var mye gjevnere enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkarakteristikk er totalt forskjellig på de tre bilene her..

Hvis jeg ikke tar helt feil, så veier '99 A3 1140kg, mens E35 325 veier rundt 1290kg.

Audi har et forsprang på lettere vekt og en momentkurve som kommer tidligere enn 325.

Fra rullende start i rundt 60 km/t og 2. gir, kan jeg tenke meg at det skiller endel mindre enn fra stillestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt min gamle 328i med 325 innsug, BBTB, CAI, 325 diff osv, la oss si 215/220hk siden jeg ikke har benket den.

Kjørte mot en sabb 900 turbo, 180hk, klarte å dra en bil-lengde fra 60-140km så det var mye gjevnere enn jeg trodde.

Ja det så jeg og igår, to kompiser kjørte mot hverandre, en i Opel astra med calibra motor (2.0L 170HK) mot audi a3en. Det var ganske likt. Audien hadde bedre toppfart, men tror akselasjonen til 100 var ganske likt.

Men trodde at en Nissan 200sx s14 var kvikkere enn en chippet audi! Men det bør jeg kanskje spør om på 200sx forumet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 4-hjulstrekker har mest efekt tap i transmisjonen, en bakhjulstrekker har minst.. sånn er det :) Angående de bilene du snakker om er en 200sx utvilsomt den kjappeste av dem, den bilen går faktisk omtrent som en sierra cosworth hvis du har kjenskap til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker jo bare forskjeld på vw passat 130 hk tdi og BMW 320DT 136 hk

der har jo ikke BMW noe og stille opp imot, så vil tro det kan ha noe med FWD og RWD og gjøre.

vad gjelder chipet A3 så er dette en grei kombinasjon, men du merker fort att 1,8T ikke er like villig om den står i en tyngre bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...