Gå til innhold

Årsavgift mellom selger og kjøper?

Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Så det betyr at jeg kan droppe å betale årsavgiften for min bil som ble kjøpt i slutten av Januar og selger blir sittende igjen med kravet?

Syns han fortjener dette da jeg ikke fikk det jeg forventet ved handelen 8)

Dette er helt riktig!

Men om han driter i å betale det og lar det gå til inkasso osv så får ikke du ut oblat på bilen din...

Årsavgiften blir betalt fra 01/01 det er bare forfallsdatoen som er fra 15.mars.

Dvs at den som står som eier av kjøretøyet 01/01 blir den som får evnt inkasso osv.

Normalt kommer første krav til 1.januar eieren, Dersom den ikke blir betalt blir det sendt krav til ny eier.

Dersom dette ikke blir betalt blir regningen sendt tilbake til første eier. Og da med betalingsvarsel osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at jeg kan droppe å betale årsavgiften for min bil som ble kjøpt i slutten av Januar og selger blir sittende igjen med kravet?

Syns han fortjener dette da jeg ikke fikk det jeg forventet ved handelen 8)

Dette er helt riktig!

Men om han driter i å betale det og lar det gå til inkasso osv så får ikke du ut oblat på bilen din...

Årsavgiften blir betalt fra 01/01 det er bare forfallsdatoen som er fra 15.mars.

Dvs at den som står som eier av kjøretøyet 01/01 blir den som får evnt inkasso osv.

Normalt kommer første krav til 1.januar eieren, Dersom den ikke blir betalt blir det sendt krav til ny eier.

Dersom dette ikke blir betalt blir regningen sendt tilbake til første eier. Og da med betalingsvarsel osv..

Altså om du og selger har avtalt at du skal betale årsavgift på bilen du kjøpte er du bra drittsekk om du ikke gjør det. Om bilen ble solgt "selges som den står" syntes jeg ikke kjøper har noe han skulle ha sagt om prisen er godt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rot forklaringer over føler jeg :)

Den som har bilen registert på seg får årsavgiften sendt til seg.

Betales ikke denne, blir ny faktura (uten noe purregebyr) til ny eier av bilen..

Betales ikke denne igjen av den nye eieren, blir det sendt ut faktura med purregebyr til den som hadde bilen registert på seg 1.januar :D

Sånn er reglene, samme hva andre folk tror og synes på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig dette her, som jeg sa tidligere, ringte jeg toll-folka idag morgest og fikk til svar at:

Dersom bilen sto i mitt navn (selger) fra 01.01.11 fikk JEG årsavgiften om ikke lenge, jeg kan velge å ikkee betale den og da vil den SAMME regningen komme til ny eier i midten av mai 2011. Dersom heller ikke ny eier betaler den innen utløpsfristen, vil jeg som SELGER få tilsendt årsavgiften på nytt en gang i høst 2011.

Dette må være fasit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke likt får alle ser det ut som! siden jeg har fått årsavgiften på en bil jeg handlet etter nyttår.

solgte en caddy, som sto i mitt navn over nyttår! den fikk jeg også så rart!

Forklaringen er sikkert så enkel som at du kjøpte bilen i januar.

Altså ganske tidlig i år og da har de vel fått registrert at bilen er på deg og sendt ut faktura til deg først.

Dersom du ikke betaler, går nok kravet tilbake til eieren som sto oppført 01.01...

Hvis ikke bilen var avskiltet frem til du kjøpte den. Da er det logisk at du får kravet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...