Gå til innhold

7 eller 13 polet tilhengerkontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja...

Jeg skal ettermontere tilhengerfeste på bmwen...

så når jeg skal bestille så oppdager jeg at det finnes både 7 og 13 polet kontakt... så vidt jeg kan huske så har alle hengerene jeg har kjørt vært 7 polet, så tenkte det at det var 7 polet som var vanelig, så søkte jeg litt rundt og fant da ut at begge to er like vanelig?

skal dra både varehengere og campingvogner.

når brukes/brukes ikke 7 eller 13 polet tilhengerkontakt?

håper å få avklart dette nå:)

Mvh

Skrevet

Det var 13 polet kontakt på min E34 med orginalt hengerfeste, kjøpte bare en overgang. Da kan du henge på alle typer hengere.

Skrevet

Monter 13 poler, det er standarden som brukes i dag. Du kan bruke overgang fra 13 til 7 dersom hengeren har gammel kontakt, sikkert andre veien fra 7 til 13 også for den saks skyld.

Skrevet

Men hvorfor gå over til 13 polet?

her ute står det en 06 en 07 og en 08 modell biler, alle har 7 polet..

hva er fordelen/ulempen med 7 polet?

Skrevet

13-polet virker litt mer ordentlig. Bedre kontaktelementer og bajonettlåsing mellom han og hun.

Jeg ville gått for 13-polet, hvis jeg uansett skulle montere ny kontakt. Og så ville jeg kjøpt en overgang til 7-polet og lagt i bagasjerommet.

Skrevet

ok, virker som 13polet tar mere over, men de hengerne jeg har, har 7 polet,virker litt tungvindt å bruke en overgang vær gang jeg skal bruke en henger?

selv om jeg kanskje en gang i framtiden skal kjøpe meg en ny henger, som da er 13 polet.

eneste forskjell er at man har ryggelys,strøm til kjøleskap og lading av batteri i campingvogn, men bruker verken strøm fra bilen til å lade batteriet eller til kjøleskapet.

men har ikke 13polet vært i mange år? uten å ha tatt over noe særlig mere enn campingvogner? eller er jeg helt på jordet her nå?

Skrevet

Det er så mange fordeler med 13-pol at 7-pol er som å rygge inn i fremtiden. Tidligere var det ofte feil med 7-pol, men etter at jeg i 2000 monterte hengerfeste og 13-pol på en e39, hadde jeg aldri feil på lysene på campingvogna i de 8 årene jeg hadde vogn etterpå. Jeg fikk heller aldri feilmeldinger på computeren. Adapter til andre hengere var ikke noe problem. Alternativet er å montere 13-pol også der.

Jeg har hørt at bilfirmaer, særlig Ford, som har tatt av originalmontert 13-pol og montert 7-pol uten at kjøper har blitt informert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...