feigil Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Heisann! Kjøpte min første bmw for noen dager siden. Bilen ble hentet sør i landet, så jeg kjørte den lange ferden igjennom Sverige og hjem til nord. (200 mil) Da vi hadde kjørt 180 mil kom plutselig et gult oljelys på. Stoppet bilen for å peile olje, og da va det oljesøl runtomking oljelokket, så tydeelig at oljen var kommet derifra. Kjørte til nermeste bensinsstasjon etter å ha peilet olje (her var det fritt) og fylte på, samt tørket vekk oljesølet. Lyset forsvant og etter å ha kjørt 10 mil peilet jeg olje, alt ok! Var heller ikke kommet noe mer oljesøl i motorrommet. Skal sies at bilen røyk mere fra eksos før vi fylte på olje. Bilen var på NAF test kun timer før jeg hentet den, og her var alt olje relaterte ting sjekket og ok. Bilen ble skiftet turbo på i januar 2010, etter den røyk, og han jeg kjøpte bilen hos hadde ikke opplevd dette etterpå, men i forkant av da turboen røyk. turen oppover var iskald, og rundtom da oljelyset kom på var det -40 grader. Dette skal vel ikke ha noe å si på oljeforbruket? Iallefall, Hva kan denne utblåsningen av olje i motorrommet skyldes? og er det alvorlig? Har kjørt 30-40 mil nå etter etterfylt olje, og alt virker ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Kan det være så enkelt som at oljelokket ikke var skrudd ordentlig på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
feigil Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2011 oljelokket satt sykt godt da jeg skulle skru det opp, så det var nok ikke det :\ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Hvor langt har bilen gått, har den byttet oljeåndingsfilter/veivhusfilter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
feigil Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2011 Bilen har gått 130 000.. veivhusfilter ble skiftet da turboen ble skiftet 14. januar 2010. da va bilen gått 113 000. Hva slags tiltak bør jeg gjøre? tenkte ta oljeskift på bilen imorgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Er det ikke 2 typer av disse veivhusfiltrene en vanlig og en "cold climate" versjon? "cold climate" har vel isolerte slanger og ventil og noen har flyttet ventilen opp til toppdekselet for å unngå at det fryser. Det er vel også kommet et nytt peilepinnerør i denne forbindelse. Kanskje verdt å sjekke siden dette hendte i -40 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
feigil Skrevet Mars 1, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2011 Har hatt bilen på verksted og det var veivhusfilteret som hadde fryst. Var også kommet noe olje i luftfilteret etter oljeutblåsingen. Verkstedet hadde hatt inne 2 andre e46 hvor nesten det samme hadde skjedd. Forskjellen var at den ene av bilene hadde spyttet ut all olja via eksosen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Mars 1, 2011 Share Skrevet Mars 1, 2011 Grunnen til at det røyk kan være at når du peilet olje, var motoren varm, og det var egentlig nok olje i motoren, men ikke i bunnpanna, så når du peila "var det lite" Og når du helte på mere, så blei det egentlig for mye? See? Lurt å alltid peile olje på kald motor:) Da ligger olja der du dypper kjeppen;D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå