Gå til innhold

Bmw 320dt 2003 oljesprut i motorrom!?


feigil
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte min første bmw for noen dager siden. Bilen ble hentet sør i landet, så jeg kjørte den lange ferden igjennom Sverige og hjem til nord. (200 mil)

Da vi hadde kjørt 180 mil kom plutselig et gult oljelys på. Stoppet bilen for å peile olje, og da va det oljesøl runtomking oljelokket, så tydeelig at oljen var kommet derifra. Kjørte til nermeste bensinsstasjon etter å ha peilet olje (her var det fritt) og fylte på, samt tørket vekk oljesølet. Lyset forsvant og etter å ha kjørt 10 mil peilet jeg olje, alt ok! Var heller ikke kommet noe mer oljesøl i motorrommet. Skal sies at bilen røyk mere fra eksos før vi fylte på olje.

Bilen var på NAF test kun timer før jeg hentet den, og her var alt olje relaterte ting sjekket og ok.

Bilen ble skiftet turbo på i januar 2010, etter den røyk, og han jeg kjøpte bilen hos hadde ikke opplevd dette etterpå, men i forkant av da turboen røyk.

turen oppover var iskald, og rundtom da oljelyset kom på var det -40 grader. Dette skal vel ikke ha noe å si på oljeforbruket?

Iallefall, Hva kan denne utblåsningen av olje i motorrommet skyldes? og er det alvorlig?

Har kjørt 30-40 mil nå etter etterfylt olje, og alt virker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 2 typer av disse veivhusfiltrene en vanlig og en "cold climate" versjon? "cold climate" har vel isolerte slanger og ventil og noen har flyttet ventilen opp til toppdekselet for å unngå at det fryser. Det er vel også kommet et nytt peilepinnerør i denne forbindelse.

Kanskje verdt å sjekke siden dette hendte i -40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt bilen på verksted og det var veivhusfilteret som hadde fryst. Var også kommet noe olje i luftfilteret etter oljeutblåsingen. Verkstedet hadde hatt inne 2 andre e46 hvor nesten det samme hadde skjedd. Forskjellen var at den ene av bilene hadde spyttet ut all olja via eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det røyk kan være at når du peilet olje, var motoren varm, og det var egentlig nok olje i motoren, men ikke i bunnpanna, så når du peila "var det lite" Og når du helte på mere, så blei det egentlig for mye? See? Lurt å alltid peile olje på kald motor:) Da ligger olja der du dypper kjeppen;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...