John90 Skrevet Februar 21, 2011 Skrevet Februar 21, 2011 Hallo. Automatkassa rauk på bmw'en min her for ei stund sia og har no såtte og vurdert og bygge om til manuell gir isteden for. Nokon som har erfaringer med dette med tanke på ledningsnett? svinghjul? og er det vanskeli og få av converter på svinghjulet? Korleis gjer ein det med hudraulisk clutch? Nokon som har liggende automat/ manuellkasse som passer på denne bilen? Er snakk om ein 525 tds 1995 modell e34 stasjonsvogn. Takkar for svar Mvh John
TRF Skrevet Februar 21, 2011 Skrevet Februar 21, 2011 dette tør jeg banne på at finnes på forumet, da jeg har svart på det flere ganger før. men la gå; du trenger alt mekanisk, clutch svinghjul, lager, kasse, mellomaksling, kasse, komplett clutch overføringer, gir overføringer osv. elektrisk er det bare å la bilen tro at den står i "N" eller "P" hele tiden, enten ved å koble seg inn på stikket som går til girvelger, eller på "n/p sperre" rele i motorrom.
John90 Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Skrevet Februar 22, 2011 Nokon som har nokon av desse delane til salgs kansje?
pedro Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Jeg har gjort ett par av de konverteringene nå og kan med hånden på hjertet si at det er en del arbeid med dette. Spesielt med pedalsett og clutchpumpe. Klart enklere å sette inn en tilsvarende kasse. På mellomakselen er det vel bare framre del du må bytte siden det går på lengden på akselen og ikke noe annet. Nyoverhalte kassen fra KOED og det kom på 12,000 + synkronringer og div på 4,400. Skift uansett ombygg eller ei pakningen bak på motoren når du først er i gang. Ett slikt ombygg er vesentlig dyrere enn lik automatkasse fra samme årgang. Skulle du gå påprosjektet får du en veldig kjørbar bil etterpå(har selv en maken 94). Sist jeg byggde om en 525IX til manuell ble det komplett kitt fra KOED. Alt annet enn lageret og pakning fulgte med fra Sveitsisk bil. Ny clutch må påregnes og ett summa sumarum på 12-16,000 kroner alt etter hvor mye annet nytt en clutchen du må kjøpe til. en brukobling på enten rellee eller nede på velgeren tar 15min og er den minste saken. Ryggelysbryteren må forlenges fra girspaken til under bilen(sitter jo under på høyre? side på kassen og den tror jeg du får kjøpt ny. Lykke til uansett. Er igang med ett slikt prosjekt på E36 nå og gruer meg litt. P
John90 Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Har lest litt på forumet no og sliter litt med og finne girkasser uten og reise nordover. Forje eiger sa han hadde kjøpt ei 525 tds kasse ifrå ein 1993 modell og at denne ikkje passa overens med flensen inn på blokka. Er dette nokon forskjell på 525 tds ifrå 1992-1993 til 1995? trudde desse va so og sei identiske eg..
TRF Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 alle tds kasser passer overens, det er dog annet svinghjul og clutch på TU variantene, men ingen av de du nenver er TU. (det finnes litt forksjellige utvekslinger, men ikke noe å tenke på).
John90 Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Ingen girkasser ifrå bensinmotorene som passer då.. ?
pedro Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Prøv å sende en forespørsel til Eirik Viste her på forumet. Han har i mange år importert kasser fra Sveits og Tyskland og har gjort flere konverteringer selv. Skulle tro flere kasser fra bensinbiler passer på 525 tds og tdsa. Vet at stikket inn på kassen ble forandret i 09??1993. Dette ble en kjempeplage for meg som har gamle typen og ny type motor og gir, inntil en kar klippte ledningsnettet fra 93 bilen min og skjøtet det med ett 94 på den nye kassen. Funket helt fint. Var ikke samme farger på ledningene. P
John90 Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 So vist eg kjeme borti det problemet med stikket so veit eg kem eg skal kontakta Har fått tak i komplett ombyggingssett men dette ligger i trondheim og eg bur i bergen so blir litt langt og køyra for min del. Ka gjer deko med oljekjøling rørene som går inn på automatkassa når deko bytte til manuellkasse?
korny Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 på denne er det faktisk greit og bytte radiator også. ellers er det vel ikke uvanlig og demontere de med radiatoren...
pedro Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 Oljekjøleren sitter bak radiatoren i fire små karrosseriskruer. To oppe og to nede nokså midt på. Bedre kjøling med to radiatorer enn tre Du har jo ikke bruk for den såframt du ikke skal kjøle kassen! Løp og kjøp hvis det er priset fornuftig. Har du sjekket med forskjellige speditører ang frakt til Bergen? Kan da ikke bli all verdens. Ev at du kjører opp selv og pakker kassen godt inn og legger den baki. Litt kjipt nå på vinteren,men du tar den lett på fredag til lørdag med litt logistikkjobbing ev. at dere møtes.
John90 Skrevet Februar 25, 2011 Forfatter Skrevet Februar 25, 2011 Selger var ikkje noko interresert i og sende noko. So får sjå om eg ikkje MÅ ta den lange turen oppover. Må berre få leigd meg ein bil fyst. Gidder ikkje og ta m3'en oppover
John90 Skrevet Februar 25, 2011 Forfatter Skrevet Februar 25, 2011 Passer ikkje svinghjul og clutch ifrå m50 på M51d25 motoren min? Nokon som har erfaringer om dette?
John90 Skrevet April 2, 2011 Forfatter Skrevet April 2, 2011 Har no skaffa meg svinghjul, clutch, og div. stemmer det at svinghjulet kun passer på ein veg på blokka? Og er det nokon som har ein løysning på clutchpedalen og ned på slavesylinderen? mangler koblingene og synts det var litt stive priser på gsbilder..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå