Gå til innhold

E38 740i ombygging til E85


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Er det forresten noen som kjenner til AutoFFV? Det er vel tilsvarende Fuelcat, men det virker som noen mener AutoFFV er et bedre alternativ!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 262
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mener AutoFFV selger kit til bilprodusenter om jeg ikke tar feil. de fleste nye biler i dag er FFV, eller man kan sikkert få det som ekstrautstyr om man ber om det

Så dette er ikke et "kit" man kan kjøpe som privatperson?

Jeg fikk forståelsen av at det var et tilsvarende kit, men bl.a med bedre kaldstart.

Og så er det noe som heter Flexitune...

Og da blir spørsmålet om Fuelcat også kontrolleres av lamda slik som flexitune? http://flexitune.se/

Flexitune koster 1139,- (Må ha to stk for konvertering av 6/8-sylindre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@oleo hvor lenge har du kjørt med 40/60 blandingen uten konvertere?

Noen få uker bare... tenkte å kjøre med den blandingen noen få uker til før full konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har du tenkt å konvertere bilen din?

Jeg hadde planer om å gjøre det selv :)

Det skal visstnok være veldig enkel jobb... i alle fall på en e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye fyller du? jeg mener liter mesig?

Siste gangen fylte jeg vel i overkant av 10ltr E85 og 30ltr 95oktan.

Men det er jo forskjellig fra gang til gang avhengig av hvor tom tanken er :)

Hvis du tar antall ltr bensin og ganger med 0,4 så får du antall liter du kan fylle E85 for å få 40% blanding.

Fyller du 30ltr bensin blir regnestykket 30ltr bensin x 0,4=12ltr E85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt motstridede argumentasjoner ute å går vedr E85 etter det jeg kan lese meg til...

Men hvis jeg har forstått det rett så er oppgaven til et ombygginskit å holde dysene åpne lenger enn hva man ville gjort for bensindrift. Dette for å kompansere for lavere forbrennings effekt i E85 enn i Bensin. Man får altså mer drivstoff inn i sylinder... og dermed høyere forbruk.

Når man kjører en 40/60 blanding på en ikke-konvertert motor så får man lavere effekt av motor, og dette er merkbart. Bilen er rett og slett tregere. Grunnen til dette er at dysene ikke slipper inn mer drivstoff enn hva de skal ift ren bensindrift.

Men en konvertert motor hvor dysene blir kontrollert ut i fra at det er E85 som skal benyttes vil få en høyere bankeeffekt enn ved bensindrift. Etter det jeg har funnet ut skal en normal effektøkning ligge mellom 15 og 20%. En 150hk vil med andre ord i beste fall yte bortimot 180hk ved ren E85. Men forbruket vil altså også øke med 20-30%.

Så har vi dette med kuldegrader og vinterhalvåret. I denne perioden har Statoil (Statoil er visstnok foreløpig de eneste som tilbyr E85 i Norge) 10% mer bensin i Etanolen enn på sommeren... altså E75.

- E85 står for andel av Etanol i forhold til bensin... med andre ord 85%Etanol og 15%bensin.

- En konvertert Motor som kjøres på 100% Etanol vil altså ha lavere effekt på vinteren enn på sommeren, men forbruket vil være lik for begge halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oleo godt å høre hva du holder på meg jeg støtter deg jeg skulle bare fortelle at jeg kjører med en blanding på 20l bensin og 10l etanol det funker så bra at jeg ble virkelig imponert igår kveld når jeg kjørte til jesheim bilen var veldig rolig og tillegg til det veldig lett å få opp i fart uten å føle at motoren anstrenger seg. Det jeg lurer på nå er siden blandingen funker så bra uten konvertering, bilen starter og går som den skal gå kan jeg risikere noe om det ryker noe i bilen? Jeg har tatt en sjansen men jeg angrer ikke fordi jeg føler bilen har det veldig godt med det altså når kjører har jeg en sikkelig god følelse om det, Jeg har også snakket med bioflex.no denne karen mente at bmw fungere best på etanol spes E39 E38 e46 altså den serien.

Gratulere med dagen folkens ha en god 17mai:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oleo godt å høre hva du holder på meg jeg støtter deg jeg skulle bare fortelle at jeg kjører med en blanding på 20l bensin og 10l etanol det funker så bra at jeg ble virkelig imponert igår kveld når jeg kjørte til jesheim bilen var veldig rolig og tillegg til det veldig lett å få opp i fart uten å føle at motoren anstrenger seg. Det jeg lurer på nå er siden blandingen funker så bra uten konvertering, bilen starter og går som den skal gå kan jeg risikere noe om det ryker noe i bilen? Jeg har tatt en sjansen men jeg angrer ikke fordi jeg føler bilen har det veldig godt med det altså når kjører har jeg en sikkelig god følelse om det, Jeg har også snakket med bioflex.no denne karen mente at bmw fungere best på etanol spes E39 E38 e46 altså den serien.

Gratulere med dagen folkens ha en god 17mai:)

uten konvertering får du problemer om vinteren hvertfall ;)

men når man kjører på E85 kitt, så gjør det kittet at dysene åpner litt før enn originalt, det er fordi E85 helst skal komprimeres før det antennes. mener å ha lest at E85 tilsvarer 105 oktan blyfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en bil med 150 hk kan øke til 180 bare ved og kjøre på E85, tror jeg ikke noe på før jeg ser det bevist :roll: Høres mer ut som golf gutta som sier "fy faen, monterte effektpotte i går, nå har jeg miinst 30 hk ekstra, går som faen!"... \:D/

Om dette kan bevises på papir, så skal jeg gå med på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en bil med 150 hk kan øke til 180 bare ved og kjøre på E85, tror jeg ikke noe på før jeg ser det bevist :roll: Høres mer ut som golf gutta som sier "fy faen, monterte effektpotte i går, nå har jeg miinst 30 hk ekstra, går som faen!"... \:D/

Om dette kan bevises på papir, så skal jeg gå med på det :)

litt enig der, hadde lest på et annet forum ang dette. der var den en som hadde 150hk i motoren med 95blyfri, usikker åssen bil, men han hadde benka den til 167hk med å kun kjøre med E85, men 180 er kanskje litt drøyt, da må det mere til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...