Rairaibaibai Skrevet Februar 28, 2011 Skrevet Februar 28, 2011 Jeg har tenkt å kjøpe meg en bmw til sommern. Vurderer E60 5 serie og E90 3 serie. Bilen kommer til å bli brukt til vanlig bykjøring og kjøring til hytta i helgene. Men den må også kunne trekke opp mot 1800 kg. Prisnivået mitt er rundt 250000 og det bør helst være en dieselmotor. Hvilken bil vil være lurest å kjøpe med tanke på pristap osv. Syns 5 serien ser litt mere eksklusiv ut,mens 3 serien ser litt mere sportslig ut. Hvordan er komforten i en 3 serie kontra 5 serie? Jeg har aldri eid en bmw før, men har gledet meg til dette lenge.
benger Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 Det er lettere å finne en godt utstyrt E90 til 250.000 kontra en E60 til samme prisen. E90'n oppfører seg mer sportslig på veien, gjerne litt strammere. E60 har en utrolig deilig komfort samtidig som den også er sportslig. (Noe bare BMW kan ) særlig med de digge comfortsetene. Det er også større plass. Men i den prisklassen så hadde jeg nok gått for en E90, muligens 320D med M-pakke og en del snacks
thesjit Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 her er det fordeler og ulemper! Har selv e60 sedan og betalte 260 000 for min 2005 520ia hjå forhandler med to års garanti for et halvt år siden. Min har lite utstyr og er en ganske standard modell uten mpakke. Har kjørd en fullt utstyrt 2006 e90 320d stv som ein kompis kjøpte for et par uker siden.Begge bilene har rundt 100.000 på telleren, han sin litt under og min litt over 100.000km på telleren. Han betalte 300.000 hos forhandler. Begge bilene er god å kjøre min er mer komfort i og han sin er mer sportslig(original msport). Men i min e60 er det god plass i baksetet noe hans e90 etter min mening ikke er. Det er dårlig plass til tre i baksetet for å si det sånn! Men han er den av oss to som har gjort det "rette"økonomiske valget med sin dieselutgave som bruker ca. 0,5-0,6 på mila mens min bensiner bruker 0,9-1,0+. I bunn og grunn dersom du sammenligner pris på f.eks e90 320d og e60 520d med samme mengde utstyr blir e60 noe dyrere ja.... men e60 er jaggu finere spør du meg.(vertfall med mpakke)
codex Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 Gå for stasjonsvogn heller og kjøp min Hiv på ett avtagbart hengerfeste og så er du i mål
Rairaibaibai Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Skrevet Mars 2, 2011 Okey! Er det slik at det vil være lurt å legge litt ekstra penger i bilkjøpet slik at man får en diesel. Den vil jo bli endel billigere i forbruk også vil den kanskje holde seg litt bedre i pris? Vil en 520d kontra en 320d føles veldig seig/treig på forbikjøringer osv ? Hvor ofte må en slik bil inn på service egentlig? codex: fin bil du har der men jeg er på utkikk etter en sedan!
Otis Skrevet Mars 2, 2011 Skrevet Mars 2, 2011 I følge http://autopower.se/modellguiden/e90.asp og http://autopower.se/modellguiden/e60.asp så er en 320da e91 ca 0,3 sekunder raskere fra 0-100 enn en 520da e61. Samt at e91 har 4 km/t høyere toppfart. Så i praksis vil jeg tro at man egentlig ikke merker noe som helst dårligere skyv i en e61 kontra en e91. Nå vet jeg ikke vektforskjellen på bilene, men den kan umulig være noe stor da 0-100 er såpass lik. Til slutt så vil det koke ned til at "alle" sammen griner om at det ikke er R6, og da helst bensin.
Leo Skrevet Mars 2, 2011 Skrevet Mars 2, 2011 Otis da D e jo sant at R6 er bedre på momentet uvilkårlig bensin/diesel. heheheh Men han skal trekke en henger på 1800 kg. E6x har vel det innenfor sin vektbegrensning på henger, E9x blir vel for lett? For hvis jeg ikke husker feil kan vel ikke hengeren veie mere enn bilen? Personlig vil jeg anbefale deg å kjøpe manuelgiret bil siden du skal trekke henger, spesielt hvis veien har mye tunge stigninger og litt utenfor allfarvei. Kan bli tung til automaten Og derfor valg 2,5 diesel framfor 2,0...... For E60/E61 får du jo til under 300K i dag (2005 modeller)
Odd-M Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Med forbehold om at jeg husker riktig så er det kun E90 med xDrive og sekser som kan dra den aktuelle hengervekta. De drar inntil 1800 kg. Resterende med firesylindret maskinere kun 1600 kg. Det varierer også på E60 men mener den laveste hengervekta på 520i er 1800 eller 1900 kg. Jeg ville ha god hengervekt pga mulighet for større campingvogn og landa på en E61 med sekserdiesel. De drar 2000 kg. Det er også enorm forskjell på å dra henger med en tyngre bil som har nivåregulering mot en lettere bil uten nivåreg. Alle 5-seriene jeg har hatt (E34, E39 og E61) har vært utrolig stødige trekkvogner. Forholdet mellom seriene har alltid vært følgende: 5-serie er mer komfortabel, bedre isolert, mykere understell, større plass, litt tregere ytelser og har generelt litt større verditap. 3-serien er litt mer sportslig og stiv i understell, mer støy og "simplere" følelse, mindre plass og oppleves noe mer agil til sportslig kjøring pga lettere vekt og handling. Begge gir den rette BMW-følelsen, men på hver sin måte.
Rairaibaibai Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 mye interessant lesing her Leo: Hva mener du med at det fort kan bli tungt for automaten? tåler kassa det dårlig eller er det bare at man mister litt effekt og bunndrag ved automat istedet for manuell? Tåler girkassen på disse bilene en chip? Når dere snakker om R6, mener dere da en rekke 6'r? Å da må jeg opp i 525d/325d ?
Leo Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 mye interessant lesing her Leo: Hva mener du med at det fort kan bli tungt for automaten? tåler kassa det dårlig eller er det bare at man mister litt effekt og bunndrag ved automat istedet for manuell? Tåler girkassen på disse bilene en chip? Når dere snakker om R6, mener dere da en rekke 6'r? Å da må jeg opp i 525d/325d ? Hei. Da mener jeg at cluchene i automaten kan slites raskere, pga at de kan begynne å slure når du drar tung og skal ta løs - smyge deg rundt på en krøttersti med henger ol. I forhold til kraft så er det lite merkbart ved vanlig kjøring. Ad chipping så er ikke jeg den som sitter med rett info. Sorry R6 = Rekke 6 ja :D og da starter det på 2,5 og oppover 525/325
Odd-M Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Bare tull. Det automatkassen ikke er glad i er stadige girskifter. Bruk stikka og begrens giringa manuelt, så kjører du herifra og til Jupiter uten problemer. Jeg bruker som regel å kneppe ned et gir eller to ved langkjøring med tung henger/campingvogn. Sekseren arbeider også langt mer uanstrengt rundt 1800-2200 rpm enn nede på 14-1600 rpm med stadige girskifter som den vil gjøre i Drive.
mspec Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 er det noen som vet noe om barnestol da? det er rimelig trangt mellom barnestol og seteryggen i min e46! noen som vet om det er større plass i E90 enn i E46?eller må jeg gå for stv da?
Leo Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Bare tull. Det automatkassen ikke er glad i er stadige girskifter. Bruk stikka og begrens giringa manuelt, så kjører du herifra og til Jupiter uten problemer. Jeg bruker som regel å kneppe ned et gir eller to ved langkjøring med tung henger/campingvogn. Sekseren arbeider også langt mer uanstrengt rundt 1800-2200 rpm enn nede på 14-1600 rpm med stadige girskifter som den vil gjøre i Drive. Takk sjef Tar den til etteretning Vet at andre har slete med dette - spesielt Volvo sine automater uten sammenligning selvfølgelig. Grunnen kan også være så mangt.
snappy79 Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Dere finner alle data på bilene dere prater om på den geniale bruktbil siden til www.broom.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå