Trono Skrevet Februar 28, 2011 Skrevet Februar 28, 2011 Har akkurat handlet en '98 E46 med vanlig multifunksjons sportsratt og trekantet airbag. Var hull i skinnet på toppen av rattet, så jeg har bestilt et M3 ratt som dette; Det kommer uten airbag så jeg må bestille dette utenom, men så slo deg meg at airbagene til disse rattene vel er dual stage. Har googlet litt rundt og er litt blandede meninger om å bruke dette på de eldre E46'ene. Ser noen sier at det bare er å plugge i "high power stage" porten så vil man ha samme funksjon som en single stage airbag og man ikke får noe feil på airbagsystemet. Er det noen som har noen kjennskap til dette og kan bekrefte at det fungerer?
Loco Skrevet Februar 28, 2011 Skrevet Februar 28, 2011 Jeg har byttet fra det store bussrattet med firkantet airbag til den du har på bildet med dual stage. Leste på nettet før jeg byttet at den skulle løse seg ut, så jeg tok sjansen. Har ikke fått opp noe feil på diagnose. Klart.... Jeg har jo ikke kræsjet og fått testa om den faktisk fungerer.
Trono Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Skrevet Februar 28, 2011 Klart.... Jeg har jo ikke kræsjet og fått testa om den faktisk fungerer. Hehe, nei. Er jo akkurat det Nei, så lenge ikke lyset går på så vil jeg tippe at det fungerer. Airbagen i seg selv er da ikke så avansert, mens jeg av erfaring synes airbagsystemet til BMW derimot er utrolig følsomt for feil. Skal ikke mye til for å triggre airbag-lampa. Men takk for svar. Da tar jeg sjangsen og ser om jeg kan finne en airbag til en grei penge.
SweetBMW Skrevet Februar 28, 2011 Skrevet Februar 28, 2011 Trodde det var lagt opp slik at når du plugger i kontakta så ern automatisk på high velocity impact jeg? Mente man ikke måtte koble om noe. Du mister bare den "low vel. impact" utblåsninga. Men hvem trenger vel den? bnare ikek krasje det.
Trono Skrevet Februar 28, 2011 Forfatter Skrevet Februar 28, 2011 Såvidt jeg har sett og skjønt så har dual stage to koblinger. Den ene er for low impact (vil tippe denne har en mindre ladning) og en high power. Er bare å koble i riktig her så den fyrer av den store ladningen ved en evt. kollisjon. Og jeg har da ikke tenkt å kræsje, men har litt erfaring med at andre ting skal kræsje i meg
Frode D Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 Såvidt jeg har sett og skjønt så har dual stage to koblinger. Den ene er for low impact (vil tippe denne har en mindre ladning) og en high power. Er bare å koble i riktig her så den fyrer av den store ladningen ved en evt. kollisjon. Dette er feil ifølge E31wiki.org. Det er forsinkelsen fra første ladning til andre ladning som er forskjellen i en liten eller stor kræsj.. In April 1999 BMW introduced dual-stage airbags. Up until then all airbags used by BMW were single-stage airbags. A single-stage airbag has a single explosive charge to deploy the airbag – the speed and duration of deployment cannot be controlled: The airbag always deploys with the same force regardless of the speed of impact. A dual-stage airbag on the other had has two charges. A common misconception is that one charge is for low-speed impacts and the other for high-speed impacts. This is incorrect: Both charges are always required for proper deployment of the airbag, but they are not ignited at the same moment. By adjusting the delay between the ignitions the speed and duration of the airbag deployment can be controlled. This allows the airbag deployment to be adapted to the severity of the impact. Hentet fra: http://e31wiki.org/wiki/Steering_wheel_swap
Trono Skrevet Mars 1, 2011 Forfatter Skrevet Mars 1, 2011 Okey, hm.. og jeg antar at det ikke er mulig å få disse runde airbagene som single stage?
Frode D Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 Det vet jeg ikke. Men jeg hadde aldri koblet til en airbag uten å vite at det virket 100% ved krasj.. Da ville jeg heller solgt rattet og kjøpt et "riktig" ett..
SweetBMW Skrevet Mars 1, 2011 Skrevet Mars 1, 2011 Men det står i April 99 at det kom dual stage, vil det da si at min BMW som er pridusert 03\00 har dual stage?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå