matss Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Trenger man å godkjenne felger i vognkort så lenge rulleomkretsen er innenfor kravet? Syns det er rart at mine 18" felger ikke ble innskrevet i vognkortet samtidig som K-Sport bremsene og senkesettet. Bilen ble jo vist med disse felgene, så kan ikke skjønne at det da er nødvendig? Dette ble gjort av forrige eier, så vet ikke hva han evt. er blitt fortalt av BT. Mvh Mats
bmw cab Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Husk at alt uorginalt utstyr skal være godkjent montert på bilen..Og det gjøres hos biltrangsynet. Tar jeg ikke helt feil,så har ikke K-sport bremser TUV godkjenning,er ikke helt sikker... Men uansett,du må ikke godkjenne det.Men blir du stoppet,så for du mangel lapp.Og må vise bilen på biltrangsynet. Felger/dekk/bremser/motor/senkesett/spoilere.Alt av sånne ting skal man godkjenne hos biltrangsynet,man skal også vise tuv papirer på det meste,og ha papirer fra bil fabrikant.Som sier at den bilen leveres med det orginalt.Men uansett,papirer er alfa omega
Mexos Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Virker som det varierer litt fra stasjon til stasjon. Her i Trondheim måtte jeg faktisk ordne med papirer på originalhjulene til e46'n min, bare for at kontrolløren ikke forsto at den var levert med 18" originalt og 255 bredde bak. Så sånn sett tror jeg faktisk jeg kunne fått problemer med å godkjenne 18" på en E36 som kun er levert med maks 17" originalt.
matss Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Det varierer veldig ja. K Sport bremsene mine har jeg tuv papirer på, og de står under merknader i vognkortet. Så det er ikke noe problem. Skal ringe BT en dag å få en forklaring på dette. For jeg kan ikke få mangellapp på felgene i og med at bremsene er godkjent i vognkort. Og da får man ikke på org felger. Bilen ble vist med disse hjulene..
ogee1 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Hvis jeg ikke tar helt feil, så kan du endre rulleomkrets inntil +/-5% og innpress inntil +/-7.5mm (15mm pr. aksel) uten at det må stå i vognkortet. Og hvis du har forskjellig dim. foran og bak, kan forskjellen i rulleomkrets på framhjul og bakhjul være max 1%.
matss Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Det stemmer. Dette har jeg sjekket, og felgene/dekkene er innenfor kravet:) Men usikker på om det holder i en teknisk kontroll!
ogee1 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Det er jo de samme kravene som gjelder i teknisk kontroll, så det skal gå bra. Hvis du absolutt vil ha det inn i vognkortet synes jeg du bør snakke med biltilsynet, og høre hva de sier.
matss Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Ringer de i morgen, så får vi se hva de sier
matss Skrevet Mars 4, 2011 Forfatter Skrevet Mars 4, 2011 Da har jeg vært i kontakt med Statens Vegvesen. De på den tekniske avdelingen mente at så lenge rulleomkretsen er innenfor de gitte kravene, så er det ikke nødvendig å ha felgene innskrevet i vognkortet. Bilen skal da ha samme dekkdimmensjon foran og bak. I mitt tilfelle, så har jeg 8,5" foran og 9,5" bak. Og da må jeg ha dokumentert bevis fra fabrikanten at de tillater/godkjenner disse størrelsene. Hvis ikke, så får jeg mangel ved teknisk kontroll. Så med andre ord så vil jeg få mangellapp på felger/dekk ved teknisk kontroll! Så da er spørsmålet mitt: Hvordan gikk da disse hjulene gjennom når bilen ble godkjent ombygd til M3, og godkjent med senkesett og uorginale bremser??? Forrige eier sier den ble vist med disse hjulene, og ut ifra hva som står innskrevet under "Merknader" så har jeg sjekket at opplysningene mtp høyde stemmer fra skjermkant og ned til senter av felgen.
ogee1 Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Skal ikke være enkelt dette! Høres ut for meg som at han som godkjente bilen enten har oversett dette med hjulene, eller bare har vært grei og latt det slippe gjennom. Hvis du har 8.5" og 9.5", så er det uoriginale felger, vel? Har du TUV-papirer på dem?
matss Skrevet Mars 4, 2011 Forfatter Skrevet Mars 4, 2011 Det er uorginale felger ja. Har heller ikke tuv. Merkelig dette her...
Mikael-B Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Spurte du om det var mulig å godkjenne med ulik dekk/felgdimensjon f/b, sålenge rulleomkrets var innenfor når du snakket med de? De kunne ikke godkjenne med mindre BMW gav klarsignal for det? Rart, siden det er flere som har godkjent med ulik felgdim.
matss Skrevet Mars 4, 2011 Forfatter Skrevet Mars 4, 2011 Jeg spurte om det ja. Det var ikke mulig så lenge BMW ikke gikk god for noe annet. Ulik dekkdimensjon foran og bak gjaldt bare større biler som regel sa han. Jeg måtte i såfall ha dokumensjon på dette. E36 M3 kommer jo med 17" org. Jeg mener disse felgene kommer i 7,5x17" og 8,5x17" jeg?
ogee1 Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 matss skrev: E36 M3 kommer jo med 17" org. Jeg mener disse felgene kommer i 7,5x17" og 8,5x17" jeg? Fra det jeg finner av info, ser det ut som at det er samme innpress på M3 E36 som det er på andre E36. Stemmer det? Jeg finner originale E36-felger i 7.5x17 ET41 foran og 8.5x17 ET41 bak. http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=240
Mikael-B Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 matss skrev: Jeg spurte om det ja. Det var ikke mulig så lenge BMW ikke gikk god for noe annet. Ulik dekkdimensjon foran og bak gjaldt bare større biler som regel sa han. Jeg måtte i såfall ha dokumensjon på dette. E36 M3 kommer jo med 17" org. Jeg mener disse felgene kommer i 7,5x17" og 8,5x17" jeg? Større biler? Som i SUV? Eller som i 5 serie? Stort sett alle felger til spesielt E39 blir jo levert i ulik felgdimensjon. Er jo ganske mange som har godkjent f. eks. Rondell D58 i 8,5 og 10x18 på E39. Double Spoke til M3 er vel 7,5 og 8,5 ja..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå