powerfulglenn Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Hei Jeg lurte på om til sommeren når det er varmere i været om jeg kan pusse bulker også sparkle det ute ? Folk sier at det her ikke er så lurt men hva mener dere ?
Dirty Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 bruk så lite sparkel som mulig. du fyrer ikke på 3 cm tykt lag med sparkel på en bulk
powerfulglenn Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 bruk så lite sparkel som mulig. du fyrer ikke på 3 cm tykt lag med sparkel på en bulk Ok Så det går bra tror du ? bare tenkte på fuktighet og sånn jeg :S
Dirty Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 er ikke no lakkerer! men ja funker fint å bruke sparkel, men bruk så lite som mulig, få tak i utstyr til å nøkke ut bulker
powerfulglenn Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 er ikke no lakkerer! men ja funker fint å bruke sparkel, men bruk så lite som mulig, få tak i utstyr til å nøkke ut bulker Ok, Takk for svar Kunne jo hende du var lakkerer da Haha
325ti Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Sparkel vio virke som en svamp om det ikke er behandlet. så skal du stå ute såsørg for og få på en overflate behandling når du er ferdig. Eller som dicky sier. jo mindre sparkel du bruker,jo mindre må du pusse;)
Halbakken Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Hvis du ikke har muligheten til å lagre tørt etterhver gang, så dekk sparkel-området til, helst med grunning som du sprayer over!
Syvert Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Grunning/Fyller er ikkje vanntett nei. Pussing og legging av sparkel går fint ann og gjøre ute om det er vær til det, men lagring over natt er dumt fordi det er tempratur forskjeller og kondens prossesen kan starte. evt regn. Og ja rett bulker før sparkel legging. Dette er noe av du må ha som eg kommer på. Silicon fjærner slipemaskin rundell 80 papir evt 100, 240, 320, 400 og 600 er greitt og avslutte med. Men for å få fasongen må du først håndslipe med en rett sliper 100 eller 80 papir. Du kommer til å få relativt djupe riper av dette og dem må du få vekk, ved finere korning (rundell) Viss ikkje det er orntlig gjort vill du se disse ripene når etter den er lakkert,det er mindre pent Matteklut den lilla eller grå typen (3M) er bra, her må du også være nøye og ta alle kanter ellers vil lakken flasse. For rette bulker er det et massiv utvalg alt av hammere,uttrekkere, lim ,sveisestikker som du smelter fast og nokker ut bulka ved hjep av uttrekkerverktøy, evt komme til innen til og lirke ut bulka, osv osv. Når du er ferdig burde du legge på washprimer og deretter Fyller med sprøyte. Viss det er små sparkel flekker kan du bruke grunning spayboks men du vil få markeringer etter lakkering, (der du har sparkelflekken.) Så det kommer ann på deg hvor bra det skal være. Sliping av Fyller kan ta 20 min eller 3 dager kommer alt ann på hvor strøken du vil ha strukturen, du har sikker sett vaskebrett overflate på nylakka biler....he he. Me hadde en M5 til hellakk og han skulle ha lakken som en glassrute, der hadde vi også mellom sliping etter første lag med base farge for og eliminere ruglete/svai i overflata. Personlig ville eg ikkje ha gjort en slik jobb viss ikkje du har fasaliteter til å gjøre en "bra" jobb. For da må du garantet ta det opp igjen om relativt kort tid. Lykke til
ZhilleN Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Og sparkle ute er ikke noe problem, få sola til og varme opp metallet, deretter sett bilen i skyggen, skal ikke være for varm eller kald, kjenn på der du skal sparkle når det er rundt lunk kan du begynne, når du har sparkla har du på et tynt lag med epoxy over sparkelflekken og hvis det er bart metall har du på der også, når dette har tørka, kan du begynne med fyller, ha på tynt lag først, deretter har du på to tykke lag, vent helst en dag, slik at strukturen blir riktig, husk at den skal stå i lunk temp når fylleren er hatt på. Slip over med kloss og 320 papir til du har fått vekk porer i fyller, deretter 320 med rondell, 400 og avslutt med 500. Håper det kommer til nytte, bare og spørre hvis du trenger mer hjelp
powerfulglenn Skrevet Mars 4, 2011 Forfatter Skrevet Mars 4, 2011 Ok Takker for utrolige gode råd og svar Men etter jeg har sparkla ogsånt så går det vell ann og kjøpe en lakkboks også spraye over pga det er vell vanntett?
Haug530D Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Ok Takker for utrolige gode råd og svar Men etter jeg har sparkla ogsånt så går det vell ann og kjøpe en lakkboks også spraye over pga det er vell vanntett? Skal gå greitt det, jeg tok litt rust på bilen min for en stund siden (en liten bulk nede ved kanalen bak) dette er sikkert ett år siden og det er ikke noe rust der nå. Det jeg gjorde var å gå til den lokale lakkereren og fikk blandet litt syregrunning. Det jeg gjorde var å sandblåse området, penslet på syregrunning, lot det tørke litt, sprayet lakk, lot det tørke litt også klarlakk til slutt. dette var bare en midlertidig løsning til jeg får tatt det skikkelig på verksted, men det stoppet rusten
G-RACING Skrevet Mars 5, 2011 Skrevet Mars 5, 2011 Mange gode tips her, hold deg mest mulig unda grunning på spray boks, dette er dårlig grunning, og gir stor fare for rust i framtida. Som ZhilleN seir her, epoxy er lurt å ha på, denne er tett og gir eit godt grunnlag
Halbakken Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Japp, spray grunning er verken vanntett eller noe særlig bra egentlig. Men tok utgangspunkt i at du er en flittig arbeider og at det ikke blir stående i flere uker i regnvær og temperatur endringer hehe
powerfulglenn Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Skrevet Mars 7, 2011 Jepp Jeg takker for all hjelp Hehe jeg må jo bli litt klar til E30 Treffet Er utrolig mye og gjøre på E30en min så jeg håper jeg rekker treffet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå