Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er jo hvor mange hestekrefter den nye Panamera Turbo S i realiteten vil få. Hvis vi utvikler mitt tidligere resonnement er det iallefall ikke utenkelig at den kan ha nærmere 650-700 HK. Med 0-100 Km/t tider på ned mot 3,6 sekunder (dagens Panamera Turbo klarer disiplinen på 4,0 sekunder) og en vekt på nærmere to tonn må den trolig ha så mange hestekrefter for å akselerere tilstrekkelig hurtig. Porsche 911 GT2 RS klarer disiplinen på 3,5 sekunder, men veier kun 1370 Kg og har 620 HK. McLaren F1 klarte disiplinen på 3,6 sekunder, men veide kun 1140 Kg og hadde 627 HK. Dette bare for å fortelle hvor hurtig 0-100 Km/t på 3,6 sekunder i virkeligheten er.

Kun 550 HK er iallefall langt fra nok selv om Panamera Turbo S har 4x4 og en fantastisk PDK gearkasse. Dagens F01 760i har 545 HK og veier det samme som Panamera Turbo, men klarer 0-100 Km/t på (i denne sammenhengen) kun 4,6 sekunder.

Hvis vi sier at PDK gearkassen forbedrer akselerasjonstidene 0-100 Km/t med ca. 0,2 sekunder (gjennomsnittet for Porsches modeller) og 4x4 konfigurasjonen tilsvarende (selv om 911 Carrera S med PDK og 911 Carrera 4S med PDK faktisk er like hurtige 0-100 Km/t) er allikevel Panamera Turbo S hele 0,6 sekunder hurtigere 0-100 Km/t og det er en evighet i denne sammenhengen.

Jeg står derfor ved min tidligere påstand om at Panamera Turbo S nødvendigvis må ha nærmere 700 HK eller mer for å klare akselerasjonstider ned mot 3,6 sekunder 0-100 Km/t.

Apropos dette innlegget og hvor mye effekt som er nødvendig for å f.eks redusere akselerasjonstiden med 0,1 sekund relativt til en 0-100 Km/t akselerasjon på 4,0 sekunder.

Porsche selger nå et effektkit (i praksis en mer effektiv turbo med en turbin av titan) til Panamera Turbo som øker antall hestekrefter fra 500 HK til 540 HK og dreiemomentet fra 750 Nm til 800 Nm (overboost). 40 HK og 50 Nm ekstra gir altså en reduksjon i akselerasjonstiden på 0,1 sekund til 3,9 sekunder på øvelsen 0-100 Km/t og da kan man jo tenke seg hvor mye effekt som skal til for å gi en reduksjon i akselerasjonstiden på 0,4 sekunder til 3,6 sekunder 0-100 Km/t. La meg si det slik... det skal vesentlig mer til enn 160 ekstra hestekrefter.

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
E60/61 m5 er sååå mye finere, og råere, enn denne :( .. men men. Lite sportslig preg over den nye.

Syns det er fint at den er litt mer sleeper igjen... Retning de første M5ene... :)

Skrevet

De ulike M5 modellene tåler ingen direkte sammenligning rent teknisk. Til det er de for ulike både aldersmessig og konstruksjonsmessig, men rent visuelt synes jeg helt subjektivt at spesielt E34 M5 hadde det rette stuket. En ulv i fåreskinn... diskret, men allikevel noe av det hurtigste man kan frakte hele familien rundt i. E28 M5 og E39 M5 er også bygget etter de samme prinsippene. E60 M5 er mer flamboyant og frembrusende i designet... mer ulv i ulveskinn.

b368xex0mv6nokzcvjrd.jpg

dqn5swzflgquhtg9fa79.jpg

h4hkrv9c12d42bzsbadw.jpg

  • 1 month later...
Skrevet

En liten videosnutt som tar for seg litt av den testingen som blir gjort på en ny BMW, og her spesielt på nye M5 :D

"Come with us to Miramas in France, where our engineers are just optimizing the new BMW M5 for extreme conditions. See them drive at top speed, test the launch control and drive on a wet handling course. Doesn't look like the worst job, does it?"

Link til video (også i HD):

Skrevet
E39 M5 er noe av det peneste jeg vet om, spesiellt i blå. Gikk en i Fredrikstad for et par mnd siden

Helt enig. Den er rask, praktisk og diskret, samtidig som den har et av de fineste karosseriene BMW har produsert.

Skrevet
E39 M5 er noe av det peneste jeg vet om, spesiellt i blå. Gikk en i Fredrikstad for et par mnd siden

Helt enig. Den er rask, praktisk og diskret, samtidig som den har et av de fineste karosseriene BMW har produsert.

+1

Skrevet
overså den gitt, norsk media er trege :P

Den nye M5 modellen virker såpass lovende at vi helt sikkert tåler å se videoen en gang til... 8)

Skrevet

F**n, gikk inn her for å prøve å finne ut noe info om den nye M5'n men skulle tro det var et porche forum jeg var kommet til.. SVADA!

Skrevet
F**n, gikk inn her for å prøve å finne ut noe info om den nye M5'n men skulle tro det var et porche forum jeg var kommet til.. SVADA!

Sånn er det i et åpent diskusjonsforum. Du får heller komme med noe nytt om den nye M5 modellen du da... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...