Erebus Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 tja ikke alle områder. Styrefølelsen og motorlyden på E60 M5 er nok overlegen... og for oss som ikke liker turbo og diesel-drag er turtallsmaskiner fremdeles evig mer givende å ritte... men på de fleste andre områder er panameraen ganske overlegen naturlig nok. Synd den har et utseende kun en mor kan elske.
Fredrik Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 tja ikke alle områder. Styrefølelsen og motorlyden på E60 M5 er nok overlegen... og for oss som ikke liker turbo og diesel-drag er turtallsmaskiner fremdeles evig mer givende å ritte... men på de fleste andre områder er panameraen ganske overlegen naturlig nok.Synd den har et utseende kun en mor kan elske. Den eneste årsaken til at jeg brakte E60 M5 inn i samtalen er at den modellen har mer eller mindre identisk effekt som Panamera Turbo offisielt skal ha (507 vs. 500 HK). Porsches motor har vesentlig mer moment i kraft av to turboladere (og bilen har 4x4), men Panamera Turbo er også mye tyngre (ca. 150 Kg uten annet ekstrautstyr) og en god del større (bl.a 8,5 cm bredere). Umiddelbart reflekterer både jeg og ganske mange andre derfor over at Panamera Turbo er såpass mye hurtigere enn E60 M5 hvis den ikke samtidig har vesentlig mer effekt. Det er selvfølgelig mulig at den ikke har mer effekt, men i så fall er det desto mer imponerende at Panamera er så hurtig som den er. Mange har ellers, som du påpeker, antydet at Porsches motor (og bilen generelt) er usjarmerende og alt for klinisk effektiv. Det skal bli spennende å se om F10 M5 blir mer spennende og sjarmerende iom. at den modellen får den samme motoroppsetningen. Jeg tror at bl.a Fredrik Huldt (AMS) har rett når han antyder at Panamera Turbo har må ha mye mer effekt enn de 500 hestekreftene Porsche påstår at modellen har. Mrk. at jeg skriver tror... jeg vet ikke om påstanden er korrekt og det gjør du heller ikke Erebus. noekult: Nå må jeg faktisk si at jeg er litt overrasket over hva slags diskusjonsteknikk du presterer i denne tråden. Er det nødvendig å bli såpass spydig bare fordi vi er litt uenig. Det ligner ikke deg å være så nærtagende og hvis jeg har skrevet noe du føler at går på deg som person beklager jeg selvfølgelig dette.
noekult Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Skrevet Mars 9, 2011 noekult: Nå må jeg faktisk si at jeg er litt overrasket over hva slags diskusjonsteknikk du presterer i denne tråden. Er det nødvendig å bli såpass spydig bare fordi vi er litt uenig. Det ligner ikke deg å være så nærtagende og hvis jeg har skrevet noe du føler at går på deg som person beklager jeg selvfølgelig dette. Jeg prøvde hverken å være spydig eller noe annet. Jeg vet at du er Porsche-fan nr. 1 her på forumet, men det var ikke noen andre enn deg som begynte å antyde at andre var kverulanter og det anser jeg som et nedlatende argument. Når du snakker om effekt M5 vs. P-Turbo, ja, da ser jeg sammenligningsgrunnlaget. Poenget mitt var bare det at nyere teknologi er nyere teknologi og derfor gav jeg det nå kjente Enzo vs. 430 Scuderia eksemplet om at teknologien gjør bilene mye raskere. Nyeste 458 Italia er raskere enn en Enzo på mange øvelser også, selv om den veier ca. 250 kg. mer og har ved offisielle tall ca. 60-70 hk mindre enn Enzoen. Derfor følte jeg å påpeke at sammenligningen mellom en 5 år gammel modell og en fersk modell (1 år gammel nå?) ikke var rettferdig. Fortsatt syns jeg det er på grensen til å være teit det å sammenligne effektuttak av en Turbo-modell vs. en nedstrippet baneracer som en GT2 RS eller en sinnsvak bil som en RUF. Alle vet at Porsche er konservative mtp. effekttall, men la oss slutte å spekulere og heller snakke om fabrikktall, fordi det er mye snusk ute og går (såkalte press cars)... Det er ingen tvil om at P-Turbo er en ordentlig monster av en bil, men såvidt jeg har lest så har den ikke vekket så stor begeistring blant journalister i de største magasinene heller (min referanse er alltid evo magazine og de rater M5en høyere enn Panamera Turbo). Når det gjelder magasinracerpåstanden min så står jeg ved det (sammenligninger av 0-100 tider og 'Ringen tider)... Vi får bumpe denne tråden når M5 F10 er på plass, samt P-Turbo S. Da snakker vi i det minste om biler fra samme tidsepoke. Og nei, P-Turbo S vil ikke få 750 hk, hverken på fabrikktall, vanlig dynotesting eller ved rumpedyno. Lurer på om RUF jobber med en Panamera-modell, dog! Det hadde vært rått å sett hva RUF klarer å gjøre ut av en allerede skarpladd modell...
Erebus Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Enig i det meste Noekult sier her, alt egentlig. Personlig er jeg lite fan av turboer, 4WD og hele effektgaloppen, for min del er E60 M5 en drømmebil og den siste av naturlig aspirerte beistene. Men jeg synes det er mer imponerende at E60 M5 kjører ringen på 7:52. Sabina Schmitz vet hva hun driver med, føreren av Ring-taxi!
Fredrik Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Jeg prøvde hverken å være spydig eller noe annet. Jeg vet at du er Porsche-fan nr. 1 her på forumet, men det var ikke noen andre enn deg som begynte å antyde at andre var kverulanter og det anser jeg som et nedlatende argument. Vi er uenige... that´s it. Det var forøvrig ikke deg jeg antydet at var unødvendig kverulerende i tråden. Det er derfor en god idé å passe sine egne saker. Jeg er forøvrig heller ikkke noen stor fan av turboer... GT3 er mer etter min bok og for ikke å snakke om V10 motoren i E60 M5. Tro det eller ei... jeg synes faktisk at det er veldig trist at BMW nå forlater M-konseptet slik vi kjenner det. Flate effektkurver og turtallsbegrensede motorer er ikke det samme som hylende rekkeseksere eller allternativt fantastiske V10 motorer.
Erebus Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Nei du kalte meg en kverulant fordi jeg ikke godtok ballerina-metaforen din fredrik! Det såret faktisk
Fredrik Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Nei du kalte meg en kverulant fordi jeg ikke godtok ballerina-metaforen din fredrik! Det såret faktisk Jeg kalte deg ikke en kverulant. Jeg skrev at du kverulerer mer enn du behøver i diskusjonen. Ergo... litt kverulering kan jeg selvfølgelig leve med...
Erebus Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 da er vi enige =) Er egentlig også enig i at det eneste man noengang trenger, er en 997 GT3.2 Gjerne en RS og, men den er ikke verdt 50% mer enn en GT3...
noekult Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Skrevet Mars 9, 2011 Jeg prøvde hverken å være spydig eller noe annet. Jeg vet at du er Porsche-fan nr. 1 her på forumet, men det var ikke noen andre enn deg som begynte å antyde at andre var kverulanter og det anser jeg som et nedlatende argument. Vi er uenige... that´s it. Det var forøvrig ikke deg jeg antydet at var unødvendig kverulerende i tråden. Det er derfor en god idé å passe sine egne saker. Jeg vet at du ikke kalte meg kverulerende (du sikta til Erebus), men av en eller annen grunn er det greit for deg å si at andre er det, med nedlatende insinuering. Er ikke vi i en åpen diskusjonstråd nå? Jeg tar opp de svarene jeg mener jeg må kommentere, verre er det ikke. Forøvrig var det greit for deg å ikke svare på min kommentar om teknologi? At Panamera Turbo er "så" overlegen en hel modell gammel M5...
Fredrik Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Jeg vet at du ikke kalte meg kverulerende (du sikta til Erebus), men av en eller annen grunn er det greit for deg å si at andre er det, med nedlatende insinuering. Er ikke vi i en åpen diskusjonstråd nå? Jeg tar opp de svarene jeg mener jeg må kommentere, verre er det ikke. Forøvrig var det greit for deg å ikke svare på min kommentar om teknologi? At Panamera Turbo er "så" overlegen en hel modell gammel M5... Jeg beklager at jeg ikke har hatt tid til å svare deg før nå. Først og fremst synes jeg at vi skal fokusere på diskusjonen og ikke på hvem som sa hva til hvem i et bestemt innlegg. Min kommentar var ikke til deg og jeg har flere ganger forklart hva jeg mente til Erebus og dette har han godtatt. Dette er innenfor rimelighetens grenser og får holde for alle parter. Jeg har stor respekt for dine og Erebus' kunnskaper når det gjelder biler og vi får alle sammen mest ut av vår felles interesse ved å være åpne og mottagelige for hverandres kunnskaper og holdninger selv om vi er uenige. Jeg mener at Panamera Turbo på de fleste områder er overlegen E60 M5. Porschen er nyere enn BMW´en, den er vesentlig større og den har 4x4. På den annen side er det ikke så mye å sammenligne med når det gjelder Panamera Turbo og her inne er E60 M5 mest relevant. E60 M5 klarer seg heller ikke dårlig i sammenligningen og bare det er er meget bra synes jeg... spesielt med tanke på BMW´ens alder. Jeg kom forøvrig til å tenke på et annet eksempel der Porsche rullet ut de store kanonene. Cayenne Turbo hadde til å begynne med 450 HK og klarte bl.a 0-100 Km/t på 5,6 sekunder. Cayenne Turbo S fikk 520 HK og var vesentlig hurtigere. 70 HK ekstra hestekrefter er kanskje ikke så mye idag, men i 2006 var dette en reell effektøkning. Jeg tror derfor ikke at effektøkningen på 120 HK når det gjelder 997 GT2 RS vs 997 Turbo (og 90 HK når det gjelder 997 Turbo S) er enestående. Vi går helt sikkert en spennende fremtid i møte...
HSA Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Car and Driver Testing results for Panamera Turbo (MSRP $147,945 as tested) 0-60 3.3 sec 1/4 mi 11.7 @ 119mph Braking 70-0 in 159ft Skidpad 0.92g Må arrestere deg litt her, 0-60 mph er ikke det samme som null til 100 km/t! De siste 2 mph er oppgitt å ta 0,7 sek for Panamera Turbo. Dette er såvidt jeg vet halvoffisielle specs på F10 M5: "The engine will be a 4.4-litre V8 bi-turbo producing 578bhp and 530lb-ft of torque. The same engine as is being used in the X6M and X5M. Forced induction makes it the first M saloon to be turbocharged. The top speed will be limited to 155mph (250km/h) as a standard, unlimited top speed would top out around 188mph (303km/h). The acceleration from 0 to 62mph (100km/h) is performed in about 4.4 seconds. This is 0.3 seconds faster than the current model." Dvs at det ligger an til 580 hk (PS), samme som RS6. Bra nok.
Fredrik Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Må arrestere deg litt her, 0-60 mph er ikke det samme som null til 100 km/t! De siste 2 mph er oppgitt å ta 0,7 sek for Panamera Turbo. Forutsatt at man har Sport Chrono (Sport+) i forbindelse med PDK gearkassen. Med Sport+ skal Panamera Turbo klare 0-100 Km/t på 4,0 sekunder. Uten Sport+ skal Panamera Turbo klare disiplinen på 4,2 sekunder. Det er svært små marginer her, men tidene er uansett temmelig imponerende med tanke på at Panamera Turbo er stor som en 7-serie og veier minimum 1970 Kg.
HSA Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Har ikke kjørt Panamera T, men forestiller meg at den er litt sånn "to-tonnsrakett" a la RS6. Motorkarakteristikken blir jo uansett en helt annen med turboladet motor som kommer i F10 M5 enn nåværende modell M3/M5. Prøvekjørte en 997TT for noen uker siden og forventet meg kjempeforskjell i forhold til M3'en (~500 kontra 445 hk). Det var det ikke, turbomotoren kommer tidlig, omtrent som en diesel og mister pusten rundt 6500 rpm, mens BMW's N/A V8-er øker mer og mer opp til turtallsperra på 8300. Men det er vel fremtiden.
Fredrik Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Har ikke kjørt Panamera T, men forestiller meg at den er litt sånn "to-tonnsrakett" a la RS6.Motorkarakteristikken blir jo uansett en helt annen med turboladet motor som kommer i F10 M5 enn nåværende modell M3/M5. Prøvekjørte en 997TT for noen uker siden og forventet meg kjempeforskjell i forhold til M3'en (~500 kontra 445 hk). Det var det ikke, turbomotoren kommer tidlig, omtrent som en diesel og mister pusten rundt 6500 rpm, mens BMW's N/A V8-er øker mer og mer opp til turtallsperra på 8300. Men det er vel fremtiden. Ja og nei... Ferrari overrasket jo med deres nye FF modell. Den har en klassisk V12 motor på 6262 cm3 som yter 660 HK ved 8000 rpm og 683 Nm ved 6000 rpm. Jeg tror trenden med turbo/dobbelturbo er en litt småfrekk måte å øke inntjeningen på. Porsche har f.eks flere effektvarianter av deres B6 motor på 3800 cm3. Den samme motoren kan mer eller mindre gjenbrukes i flere forskjellige modeller med ulik effekt. Quadratisch, Praktisch und Billig.
Erebus Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 eller lambos nye V12er med 700 hester , naturally aspirated
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå