Gå til innhold

Diesel vs Bensin.


goty
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne utviklingen har vært varslet lenge, men man bør tenke litt over hvem som kan ha fordel av å forme opinionen i slike tilfeller. Både staten, bilprodusentene, bilbransjen generelt og miljøtalebanere har store interesser i at slike "paradigmeskifter" gjennomføres med jevne mellomrom.

Diesel har aldri vært spesielt miljøvennlig i direkte forstand. Utslippene fra en dieselmotor har alltid vært av den mindre gode sorten enten det har handlet om små partikler eller vond lukt. Miljøregnestykket er imidlertid ikke helt inlysende når det gjelder dieselmotoren vs. bensinmotoren. En dieselmotor har frem til nå hatt rundt 20-30% lavere forbruk enn en tilsvarende bensinmotor. Dette har vært et godt nok argument for de aller fleste selv om utslippene kan kritiseres. Denne utviklingen ble akselerert med introduksjonen av common-rail dieselmotoren på slutten av 90-tallet.

Nå har imidlertid bensinmotoren fått sin renessanse ved hjelp av volumreduksjon og ladeluft. Plutselig er forskjellen mellom diesel og bensinmotoren når det gjelder forbruk bare 5-10% i dieselmotorens favør. Dette er trolig ikke et argument godt nok for de aller fleste når en ny bil skal kjøpes. Spesielt VAG´s små TSI bensinmotorer har vist vei når det gjelder moderne bensinmotorer. Disse motorene har en turbo eller en turbo og en kompressor i kombinasjon.

Neste fase i utviklingen er små hybridmotorer der en mindre bensinmotor (f.eks med kun to luftkjølte sylindre a la den nye Twin-Air motoren i Fiat 500) arbeider i kombinasjon med en elektromotor. Denne utviklingen vil akselerere hurtig hvis uroen i Nordafrika og Mellomøsten eskalerer. Taperne på mellomlang og lang sikt er dieselmotoren og større bensinmotorer (både med og uten ladeluft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man høre på alt som er farlig i dag, så kan man bare ta livet sitt med en gang. For alt er egentlig farlig, i en eller annen form.

Husker jeg leste på VG-nett for rundt ett år siden at de hadde funnet ut at poteter kunne være farlig å spise.. Orker ikke lese mer sånne dumme nyheter.

Og ang. det miljøgreiene der, så er det latterlig hele greia.

Kjører du en 520d riktig, så er Priusen en miljøbombe i forhold! Oppskrytt alt sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her, som flere av oss i bilbransjen har visst siden lenge før de tilrettela avgiftssystemet for dieselbiler pga Co2-hysteriet, er jo at en dieselbil er verre for lokalmiljøet pga driten den hoster ut.

I tillegg er det en faktor at svært mange kjøper dieselbiler som de kun småkjører,slik at motoren aldri oppnår driftstemperatur og dermed heller ikke renser partikler skikkelig.

Det er synd at staten hele tiden bruker avgifter og kortsiktige løsninger for å regulere folket, folk burde kunne bli fortalt at "til ditt bruk vil en liten bensinmotor være best." Ikke automatisk bli satt i en dieselbil pga de kunstige Co2-tallene.

Pendlerbiler/langkjørte biler = fornuftig med diesel.

Småkjørte konebiler/gamlingenes handleturbiler++ = bensin m/ turbo el kompressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du en 520d riktig, så er Priusen en miljøbombe i forhold! Oppskrytt alt sammen..

Hvordan er Toyota Prius en miljøbombe i forhold til en BMW 520d?

Jeg har humrende observert opptil flere Prius'er som står og går på tomgang utenfor butikker etc - ikke mye miljøbil da i alle fall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøbombe var kanskje litt å ta i ja..

http://motls.blogspot.com/2008/03/bmw-5 ... oyota.html

Men artig lesing der..

Og med tanke på alt som må til for å lage alle de flotte miljøvennlige batteriene dems osv. Er ikke bare bilens utslipp som må tas med i regnestykket her.

Men når hele bilen blir frontet som en grønn og flott bil som skal redde verden, og alle Hollywood kjendiser har en, for å late som om de bryr seg om miljøet(+ de 30 andre bilene de antakelig har i garasjene sine..), så syns jeg det er latterlig at den blir slått av en 2 liters diesel BMW.

Way to go, BMW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prius slipper ut like mye co2 som en bmw, så vil vel ikke si at den er noe grønnere en en bmw uansett.

Men miljøbombe?... #-o

Hvis du tenker på hvor mange kilo batterier det er i en prius og hva som må til for å destruere dette så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter det på spissen kan man se dette klippet fra Top Gear:

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

Hehehe.... dette minner meg mest om en gammel 20 HK påhengsmotor vi hadde på familiens landsted i gamle dager. Hvis man fikk GH´en hurtig opp i plan og slakket av på gassen slik at båten akkurat var i plan (hastigheten var omtrent 15 knop) var det ca. en halv bensintank igjen etter en tur-retur handletur inn til Grimstad. Hvis man derimot holdt full pinne hele veien inn til Grimstad (hastigheten var omtrent 25 knop) var tanken mer eller mindre tom når vi kom frem til Grimstad.... :lol:

Jeg har imidlertid sansen for argumentet om at f.eks batterideler som produseres og fraktes fra forskjellige steder i verden ikke tar hensyn til miljøet i et større perspektiv. Dette fenomenet bør det absolutt komme mer fokus på i årene som kommer. Det er ikke sikkert at vi bør betale prisen for ytterligere økonomisk vekst hvis miljøet skal ta belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prius slipper ut like mye co2 som en bmw, så vil vel ikke si at den er noe grønnere en en bmw uansett.

Meg bekjent er det ingen BMWer som er i nærheten av utslippet til dagens Prius (89g/km). Forrige generasjon (altså noen år tilbake) hadde 118g/km eller noe sånt, som da altså er såvidt bedre enn 118d facelift (143hk) som kom ut litt før den gamle gikk av markedet.

Er det noen som har fakta om livsløpsanalyse på Prius kontra en 520d, eller sitter dere bare og gjetter? Jeg savner klare fakta i slike diskusjoner. Hvorfor ikke pålegge bilprodusentene livsløpsanalyser på bilene de produserer? Hvis det faktisk er klare tegn på betydelig verre regnskap på en el.bil eller en Prius kontra en normal bil, så er jo dette en veldig enkel sak å kjøre i media. Så langt har jeg bare sett/hørt slikt bli nevnt med små ord.

Plug-in hybrid har jeg mest tro på om dagen, frem til batteriteknologien blir enda bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...