kimf Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Har kjøpt en e36 med m50b25 vanos som bare går på 5 sylindre, har tatt av innsugs manifold å ser at det er eksos i innsuget på første sylinder nermest fronten på bilen, resten av innsugene ser rene å fine ut. bilen bruker ikke vann eller olje, den har vært kjørt en lang strekning på over 100 mil etter den begynte å gå på bare 5 sylindre uten at noe forværret seg. nå har jeg aldri hatt istykker en slik motor før, men kan det være noe med vanos greia eller kan jeg utelukke det helt ? hva ellers kan være feil ? kan det bare være ventil tetningene som er gåen ? er det bare å ta av toppen først som sist her ? eller er det andre ting jeg bør sjekke først ? første sylinder fra front som er den eneste som har koks i seg slik ser resten av sylinderene ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
532is Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Det er nok stor mulighet for at innsugsventilene ikke tetter helt og blåser bakover her ja, sjekk at ventilløfterene er OK, ta en komp. test før du tar av toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Lekk i innsugsventiler ja.. kjipe greier =/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2011 Ok, skal ta av toppen så man får litt bedre oversikt. lønner det seg å stripse kjeden fast i tannhjulene på registeret før jeg tar av toppen, å bør jeg sette sylinder 1 på topp først ? noen som har prosedyre på dette for å gjøre det enklest mulig å få sammen igjen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Kan du ikke bare helle litt vann ned der og se om det forsvinner..så ser du om det er lekk eller ikke. Å se med det blåtte øye noen ganger kan være vrient da det ikke skal mye til før kompresjonen er lik 0. Så er ikke sikkert du blir noe klokere når du får av toppen Jeg pleier aldri å henge opp kjede eller noe, bare lar det falle ned. Fisker opp med magnet igjen. Samma åssen posisjon den står i når du tar av toppen..må uansett låse veiv og kam når det skal monteres igjen og ta det derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2011 ok, men da er jeg nødt til å få tak i låse verktøy først ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Ville vel ikkje tømt vann inn i innsugskanalen. Ville heller prøvd å tømt inn bensin eller diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Ja helst det faktisk. Bensin har 25% lavere tetthet enn vann så det vil trenge lettere igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2011 Da har jeg tatt av topp deksel lokket, får presset ned ventilene med et skruhjern og alt ser ut til å fungere, fikk tatt et bedre bilde fra innsuget der det er koks, her kan det se ut som den ene ventilen ikke lukker helt. hvis man ser helt til venstre i bak kant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Tøm bensin inn på ventilen. Forsvinner bensinen ned i sylinder har du funnet problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2011 fylte litt 556 ned på ventilene, etter 10 min har det ikke minket noe, hva kan da være feil ? sprukket topp kansje ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Prøv med en sylinderlekkasje test. Da vil du kjenne om det blåser trykk ut fra innsugskanalen der. Hvis ventilene ikke lukker. Greit med en komptest først hvis det er mulig. Hvis du skal av med toppen trenger du hovedsaklig verktøy til å låse kammen og torx piper. Resten er vel vanlig verktøy. Du klarer deg uten å låse veiva. Du må bare passe på at den står på merket når du setter på registeret. Edit: Glemte at du hadde vanos. Da blir det litt annerledes. Da trenger du vel spesialverktøy til vanos også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2011 Noen som kan hjelpe med å finne en bedre beskrivelse/ebay link over det verktøyet man trenger for vanos + kam for å montere sammen dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 9, 2011 Share Skrevet Mars 9, 2011 Noen som kan hjelpe med å finne en bedre beskrivelse/ebay link over det verktøyet man trenger for vanos + kam for å montere sammen dette ? Jeg kjøpte dette settet når jeg overhalte Vanosen min: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-Sing ... veQ5fTools Men de sender ikke til Norge, så jeg brukte Jetcarrier. (Jetcarrier er ett Norsk selskap som gir deg en fysisk adresse i Usa for så å sende det til din Norske adresse) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimf Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2011 Takker, husker du hva hele greia kom på totalt ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå