Gå til innhold

Heavy Lithium grease og 5-56

Brasan
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte vippefunksjonen i takluka mi, og i DIYen Huldra66 (tusen takk :D ) linka til meg, står det at jeg skal bruke "Heavy Lithium Grease".

Det jeg da lurer på, er om jeg like så godt kan bruke CRC 5-56?

Etter et google søk blei jeg ikke så mye klokere, men kan jo hende jeg søkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit jo at grease er smørefett, bare tenkte at siden begge deler smører, så kunne det jo hende jeg kunne bruke 5-56.

Så da er det altså bare å finne noe god gammaldags smørefett.

Men da veit jeg det.

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bruk fett! 5-56 er mere egner på muttere som har rusta fast osv, det smører der og da, men etterlater flaten tørrere enn den var, hvis du skjønner:P Uviversalfettet de selger på biltema nå ville jeg heller ikke brukt, da denne later til å ikke tåle vann? Blir lysegul og knudrete.. Den gjorde ikke det før:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk denne fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... itiumfett/ den tåler ikke så mye kulde.

Denne har jeg veldig god erfaring med: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig ... -med-PTFE/ også god til dørlåser hengsler.

Så kan like så godt høre med han som reparer containere på jobben da, om han har noe bra smørefett liggende.

Kan det brukes til å smøre dørhengslene på containere som står ute året rundt, og blir mishandla av hjullastere og gravere, kan det sikkert brukes på takluke også hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grease er ikke bare grease, eller fett er ikke bare fett for å si det på norsk. Det er lagd mange varianter for diverse bruksområder, f.eks vannbestandighet, lave temperaturer, høye temperaturer, motstand, trykkfasthet, molybden etc. Pass på at du bruker noe som er egnet til formålet. Tror imidlertid ikke du trår feil med vannbestabdig universalfett som tåler litt minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men du tar vel ikke fettet bort heller, når kulda kommer gjør du vel? Det ligger der hele året det, i både kaldt og varmt vær. Derfor må det jo tåle kulde. Fettet mister egenskapene sine selv om du ikke åpner luka vinterstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...