Jump to content

Ombygging til originale LED-baklys på pre-FL E87

Recommended Posts

Posted

Har gått og siklet på LED baklys til 1-eren en stund, men har vært veldig usikker av forskjellige grunner. Det ene er at jeg ikke liker å modde bilen så den ser nyere ut enn den er. Det andre er at det er litt kåling å få til ombyggingen, da tenker jeg først og fremst på at man må kode om bilen for at ikke baklyktene skal lyse opp som et juletre. BMW skal ha 3-4000 for den jobben, sier de. En jobb som man kan få gjort i Tyskland for 30-50 Euro.

Nok om det, jeg synes LED lampene er lekre, så da det dukket opp et sett med brukte baklykter til fornuftig pris, ble det handling. (Jeg satser forresten på røde rykter i stedet for Blackline. Den ene grunnen er pris, den andre er at jeg synes det er fint med røde lykter på min bil som er mørk grå.)

Det blir et prosjekt ut av dette. Jeg har tenkt å prøve å få laget litt elektronikk som gjør at jeg ikke trenger å kode om bilen etter bytte av lykter. I tillegg lurer jeg på om det kan bli fint å spraye de hvite feltene med rød lyktespray, slik at hele lykta blir rød. "Redline" baklys, med andre ord.

Noe som ligner på lykta til venstre (Photoshop-jobb):

flzoora2l8iecgnkwl8o.jpg

Kom gjerne med kommentarer.

Første trinn i prosjektet blir å koble til måleinstrumenter for å finne ut av spenningsnivåer, diagnoseforløp o.l. Dette er nødvendig for å kunne lage elektronikken på en skikkelig måte.

Skulle det være noen der ute som kan gjøre kodingen til en overkommelig pris, ta kontakt, så sparer jeg en del arbeid.

• Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fikk mine faceliftede LED lykter idag. Monterte de på min 2005 120d med en gang, og med omkobling av ledningene i kontaktene så fungerer de nå bra og ser freshere ut.

Men det lyser jo selvsagt ikke i LED stripene, bare oppe og nede (baklys og tåkelys oppe og baklys og bremselys nede).

Så jeg følger med din tråd med stor interesse :D.

Etter å ha sett hvordan kontakten ser ut og hvilke lyspærer som er i lyktene lurer jeg på et par ting (bare for å forstå hvordan dette virker)...

Er det sånn at baklyset oppe som lyser sterkere når man skrur på tåkelyset og baklyset nede som lyser sterkere når man bremser får lavere spenning enn 12v når de bare er baklys. Også justeres spenningen opp når de blir tåkelys eller bremselys?

Vet du hvilken spenning pærene får når de bare er bremselys?

Og i kontakten er det en ledig plass, er det denne som mater LED stripene?. Så hvis man kobler strøm på denne så har man lys i LED stripene?

Vet du hvilken spenning LED'ene skal ha, 12v?

Hva ville skje om man bare byttet om på ledningen fra det øvre baklyset til LED'ene, ville LED'ene lyst og så sprengt når man skrudde på tåkelyset? Eller ville de ikke lyst før man skrudde på tåkelyset?

Ble litt mange spørsmål dette :?

Posted

De led lampene jeg har montert på min nå er plug and play..Ingen koding eller noe..Alt av led fungerer perfekt..Og jeg har ikke xenon..Fulgte en ferdig montert boks på lyktene,som sørger for at alt er riktig.

Ikke gjør det så vansklig nå gutta ;)

Posted
De led lampene jeg har montert på min nå er plug and play..Ingen koding eller noe..Alt av led fungerer perfekt..Og jeg har ikke xenon..Fulgte en ferdig montert boks på lyktene,som sørger for at alt er riktig.

Ikke gjør det så vansklig nå gutta ;)

He-he. Må ha noe å finne på, vettu!

Har du bilde av lyktene dine? Er det den typen med LED oppe og nede, og vanlige lamper i midten?

Posted
Etter å ha sett hvordan kontakten ser ut og hvilke lyspærer som er i lyktene lurer jeg på et par ting (bare for å forstå hvordan dette virker)...

Er det sånn at baklyset oppe som lyser sterkere når man skrur på tåkelyset og baklyset nede som lyser sterkere når man bremser får lavere spenning enn 12v når de bare er baklys. Også justeres spenningen opp når de blir tåkelys eller bremselys?

Vet du hvilken spenning pærene får når de bare er bremselys?

Og i kontakten er det en ledig plass, er det denne som mater LED stripene?. Så hvis man kobler strøm på denne så har man lys i LED stripene?

Vet du hvilken spenning LED'ene skal ha, 12v?

Hva ville skje om man bare byttet om på ledningen fra det øvre baklyset til LED'ene, ville LED'ene lyst og så sprengt når man skrudde på tåkelyset? Eller ville de ikke lyst før man skrudde på tåkelyset?

Ble litt mange spørsmål dette :?

Det er riktig at det er lavere spenning når øvre og nede pære er kjørelys. Med mitt multimeter måler jeg 2.5V, men det hopper innimellom til 1.5V for korte øyeblikk, noe som tyder på at det er diagnose som gjør noe med spenningen innimellom. Hadde tenkt å få lånt et oscilloskop for å få målt dette skikkelig. Når det er brems- eller tåkelys, ser det ut som det er stabil 12V.

Den ledige pinnen er til LED-panelet. Dette trenger 12V for å lyse normalt. (Ikke helt riktig, da det lyser ned til ca. 9V, men det er altså beregnet på 12V.) Dette lyset vil ikke lyse på 2.5V, så det hjelper ikke å bytte om pinnene. Og, ja, det ville bare lyst på tåkelys.

Nå er det muligens gode nyheter på gang. Jeg har fått noe hjelp, så det ser ut som jeg skal få rigget meg til så jeg kan kode bilen selv. I såfall vil jeg koble LED-ene slik BMW spesifiserer, dvs. til Footwell Module (FRM). Denne sitter ved bena til fører. Det må da trekkes ledninger til baklyktene gjennom bilen, men jeg synes dette er mer ryddig enn å stjele 12V til LED'ene fra skiltlys eller lignende. Får jeg til å kode dette selv, så vil jeg kunne hjelpe andre som bygger om også. Hvis de tar sjansen. Jeg kan selvsagt ikke garantere noen ting, men denne typen koding skal være relativt trygg.

Måtte du spikke av en plasttapp på kontakten for å få den til å passe på de nye lyktene?

Posted

Jeg er superintr., så jeg håper du finner ut av dette... ser du bor i Drammen, det er bare 6 mil unna også ;-)

Ja måtte kappe av den lille plasttappen...

Posted

Har ikke kappet av noe som helst jeg.Har LED på alt uten om ryggelys og blinklys.Fulgte med en boks som konverterer signalene..funker det.Legger ut nye bilder på tråden min,så kan du se selv der.

Posted
Har ikke kappet av noe som helst jeg.Har LED på alt uten om ryggelys og blinklys.Fulgte med en boks som konverterer signalene..funker det.Legger ut nye bilder på tråden min,så kan du se selv der.

Er det sånne du har?

2jsm5ki8b10ub9z9ee7w.jpg

Posted

Nesten,men er helt svarte.Siden jeg har svart bil..Er ikke black line.Ser den lille boksen nedi lampen på bildet..så hos meg var det plug and play..Er også samme merke..

Posted
Nesten,men er helt svarte.Siden jeg har svart bil..Er ikke black line.Ser den lille boksen nedi lampen på bildet..så hos meg var det plug and play..Er også samme merke..

Synes det er ganske stor forskjell på utseendet på dine lykter og de originale, da. Jeg liker utseendet på de originale best. Så jeg foretrekker å bruke litt energi på å få de originale til å virke, i stedet for en kjapp montering av de uoriginale.

Posted

Skjønner..Men nå ville ikke jeg ha noe alle har..Fordi de orginale passer ikke konseptet jeg har sett for meg for bilen min.Skal kun ha svarte detaljer på en lys farge.Bytter farge på bilen etterhvert.

Posted
Skjønner..Men nå ville ikke jeg ha noe alle har..Fordi de orginale passer ikke konseptet jeg har sett for meg for bilen min.Skal kun ha svarte detaljer på en lys farge.Bytter farge på bilen etterhvert.

No problem! Legg gjerne ut et bilde av bilen din med lysene slått på!

Posted

Endret forresten overskriften til "originale LED-baklys", siden det var dette som var tanken da jeg startet tråden.

Posted

Beklager litt off-topic og låning av tråd, men har et spørsmål til bmw cab. Er det du som kjører den helsvarte 1-serien på Jessheim? Så den i dag, og ble litt nysgjerrig. Er ikke veldig mange 1-serier som skiller seg ut i området her!

Posted

Yes sir.Jeg som kjører den svarte 1 serien..og den blå e46 caben hvis du har sett den også?

Jeg har bare hatt min 1 serie i vel snart 3 mnd..Har vel bestilt ting til en ca 30 000 kr til nå,dyr hobby.Må spørre sjefen om å gå opp i lønn,hehe ;).Men er ikke mye som kommer på før all snø er borte.

Så du for bare følge med sebbevanb,kommer endel ting å tang etterhvert skal du se ;)