Gå til innhold

e34 tds automat > manuel swap


ilummina
 Share

Anbefalte innlegg

Nå begynner vell tiden for manuel å komme etter å hvert missfornøyd med automat i lang tid, Hva jeg har gjort hitil er å rive av kassa clutch å svinghjul på delebilen det som er å se nå er veiva å lageret som er der

http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... n93c6h.jpg

Regner med jeg må ha med detta lageret, Vil det se helt likt ut når jeg får av automat kassa på den andre bilen eller er det mere å skru av ?

akslingen fra kassa å bakover trenger jeg kanskje ?

ting jeg også lurer litt på er da peddalkittet å clutch noen som har noen geniale løsninger for å få det pent å pyntlig . må jeg koble av hjernen til automat kassa etter jeg har satt detta inn ?

helst bare ting som dreier seg om detta her .

Tar imot alt av hjelp å tips bilder å guider er også veldig fint :) kommer antaglivis til å prøve få den inn neste helg

takk på forhånd

Mvh

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Jeg fikk en pm fra deg, men velger å svare her.

Først vil jeg si at dette har vært svart på uttallige ganger før.

Du må ha med lageret. Ellers er det likt på automet, men det er selvfølgelig et annet svinghjul og en converter istedetfor clutch og svinghjul.

Monter alt, du trenger også mellomaksling. Når alt mekanisk er ok gjør du ett av to:

1) på stikket ved girvelger kobler du ledningene sammen tilsvarende "park" eller "nøytral"

2) du finner "P/N sperre relet foran venstre i motorrom, og jumper direkte der.

Det er det eneste elektrisk du gjør, alt annet lar du bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kassa gikk inn på fredagen vrukte ca 5 timer å kunne sikkert gått fortere vist vi hadde hatt dårlig tid detvar forhøndsvis enkelt først demonterte gir sjaltern fra automat kassa tokk vekk alt av wiere å dritt oljekjølern skrudde av å stikket inn på kassa seinere dro vi av hardy koblinga å tok mellomakselen av skrudde også ned det staget som går rett under kassa i front for å kunne senke ned motoren maksimalt , skrudde av girkasse feste så kassa datt sakte intil staget som ligger i bakant under motoren fram med pipesette å forlengere det var dritt god plass rundt kassa igrunn så gikk pent å skru av alle skruene bakantill før jeg dro av kassa snurra på veiva å skrudde av konvertern så den fulgte med kassa , dro av kassa skrudde av svinghjulet smokka inn lageret som skal sitte inni veiva skrudde alt på svinghjul clutch å trykkplate å kassa på igjen å mellomaksel på med feste pedalene hadde jeg montert før på dagen der var det et feste braket til fjøringa på clutchen som ikke var der som jeg måtte sveise på under ved pedalene gikk veldig greit å hadde litt flaks så blei rimlig bra litt kronglete å få på hydralikk røra ned til slave sylinderen men gikk greit dro av bremse veske tanken klyppte av på ene nippelen som var der fra før av bare forseglet dro slange der å ned til hoved sylindern ved clutch pedalenlufta clutchen kobla sammen 1 og 3 på stikket som gikk inn på automat vekslern starta opp kjørte ut ingen problemer oppstod . Skriver på iphonen nå så detta er uoverskiktlig som faen er noen som ska bytte eller har noe spørsmål veit jeg dette er vanskeligere å finne ut av på nette en folk tror så send meg gjerne et Pm :)

Lurer også på om noen har tips på svinghjul trykkplate å clutch til tds som tåler litt. 220 hp 400nm noe rundt der .

Mvh

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du fikk det til :)

Original clutch og trykkplate tåler en del om ikke du bare driver å herjer. 220hk hørtes også litt sånn "merkelig" ut, hva har du tenkt å gjøre med motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Promotech boks å 1.7 ladetrykk å større eksos førsteomgang venter bare på ferie penger så ska overhale litt liker å overdim litt vist først ska bytte ut innmaten men det er jo sånn dritt dobbel masse svinghjul blir ikke det et problem ? Går kanskje ann å sveise dem sammen ? Sliter litt med att den begynner å slurre på clutchen når spinner på 2 på tørt kan hende det er noe med denna slavesylindern å i å med at clutchen tar veldig langt ut håper ikke det går vell sikkett trøste laggeret etterhvert er vell ilke justering på det heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får nok ikke noe voldsom effekt med det oppsettet. Jeg anbefaler å ikke kjøre 1,7 i ladetrykk, men heller noe mellom 1,2 og 1,5. Det eneste du oppnår med unødvendig høyt ladetrykk på denne er at du får et unødvendig høyt mottrykk i eksosmanifolden, som igjen gir dårligere fyllingsgrad.

Dobbelmasse svinghjul vil kunne bunne med nok momnent, men tror ikke du får til det uten å bygge om pumpa, om ikke fjærene i svinghjulet er veldig slitt da, hvilket de blir av å dumpe clutch for å spinne i andre på tørt ;)

Jeg har trimmet tds motoren mer enn de fleste, og jeg måtte sett på ny clutch når jeg begynte å ta ut litt effekt, men det holdt dog med ny original lamell og trykkplate. Men, når du sier at du står og spinner på 2 på tørt sånn som bilen er nå, så bør du kanskje ha noe som tåler mer juling.

Det er ikke noe justering på disse nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig at dem er slitt ja clutchen så ikke så halvgæli ut egentlig men kan hende den ikke er så god får vell kanskje tak i sinter lamell som holder litt lenger en den orginale omegaen sleit veldig clutch hvertfall pluss slave sylindern datt i fra hverandere rett før jeg satt den inn kan det hende jeg ikke har fått alle delene ordentlig på plass , et spørsmål angående omegaen har dem annen topp en hva bmwen har ? Blir nok 1,5 trykk da, veit ikke om noen som lager manifoil mef bedre flow å topp montert turbo ? Det hadde vært stas er det noe hente på kamene også kanskje ? Boks å 1.5 hva tror du det gir da ca ? Håpet på 180 - 190 hk nermere 350 nm men du har sikkert noe bedre erfaring en meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det er ikke lamellen som viser slitasje på disse, det er trykkplata som er for slapp.

toppmontert turbo er ikke vits, ny manifold er heller ikke nødvending på dette nivåe, ikke kammer heller. Det er dieselpumpe og turbo som er begrensningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted må man jo begynne syns toppmontert turbo ser mye bedre ut hadde vært stas men vist ska gjøre noe med diesel pumpa da pris å hva gjør du ? Vist han ska ha en giga turbo er vell bedre plass med flensen opp på manifoile pluss at får vell ikke noe råe turboer som passer på orginal flensen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at man må begynne en plass. Men jeg antar du som alle oss andre har et budsjett å gå etter.

Det jeg prøver å si er at ting henger sammen. Opptil ca 180hk så er det mapping og mer turbotrykk som gjelder.

Etter dette er flaskehalsen som sagt pumpe og turbo. Det betyr, at skal du gå lenger enn førstnevnte, vil du trenge dette: Ombygd dieselpumpe, ny mapping, ny eksosmanifold, større turbo, større ic, større matepumpe. Du vil også trenge et kraftigere svinghjul og clutch. Det er altså ikke veldig mye poeng i å drive å bruke penger på enkelt deler, da for at oppsettet skal fungere bra/ideelt vil du trenge hele pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du skal ha toppmontert turbo så kjøper du bare ein 524td manifold. Passer rett på men det er annen flens på 524'n så da må du ha ny turbo i tillegg. Eg har dette på min tds men kun av den grunn at 524 motoren min streika og den var heilt ny turbo på pluss turboen var defekt på tds motoren eg satte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det kanskje gå å bare snu den originale også (må jo da naturligvis ha adapterplate for å få snudd turbo)? evt omega 2,5td har jo toppmontert, og engelske tds har toppmontert.

men jeg mener det er bortkasta penger om målet er mye effekt til slutt, som det later til at trådstarter er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak detta er vell egentlig å oppgradere alt aom er nevnt ønsket mitt er 250 hk å drivmoment deretter men man får bare lønning en gang i månden å vurdere å kjøpe litt å litt om gangen penger er ikke så farlig er ikke første tdsen min å blir ikke den siste da jeg har veldig stor kjærlighet for disse motorene hørt om et firma i finland som oppgradere bosh pumper stemmer dette tanken med bilen er å oppgradere å kosemeg til drømme tdsen ligger på finn å bruke den jeg har nå som en type delebil men er ikke mange som har gått lite å er fine lenger å diamantsvart :P kommern langt med 60 000 på dette prosjektet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du tenker på mynä diesel, eksperter på bosch rekkepumper og har høstet mye erfaring fra sitt samarbeid med valtra pulling team.

Jeg vet om en som virkelig kan dette med å bygge om elektroniske bosch vp37 pumper her i norge: meg.

Dersom ønsket ditt er 250hk (eller mer) trenger du de oppgraderingene jeg har nevnt. Men det blir håpløst å kjøre med stor nok turbo før du også oppgraderer hvor mye diesel som går inn. Det er heller ikke ønskelig å kjøre med oppgradert pumpe uten større turbo. Da ville jeg heller spart til jeg hadde råd, evt handla deler til du har det som trengs.

Jeg glemte å skrive hva jeg gjør med pumpene, jeg bytter vitale deler somm gjør at den kan levere ca 50 mer diesel per innsp enn ei vanlig pumpe kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...