KKise Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Har vært bra i et par uker nå, men i dag på vei til jobb var det er helvete. Fikk kjørt en liten stund, så daua den av om jeg ikke holdt full gass. Om jeg ikke holdt full gass bare putra og smalt det både ut eksosen og innsuget. Etter litt om og men og tenning av og på så kom den seg igjen, kjørte en liten stund også akkurat samme greiene igjen. Virker som den gir alt for mye bensin og drukner, eller at motorstyringen ikke skjønner hva den skal gjøre med at den får for mye. Har byttet alt av sensorer og følere og gud veit som har med motorstyring (og selve styreenheten). Lambda, LMM, lufttempsensor, tomgangsregulator, tps. Dyser er også bytta en gang. Kan bensintrykket være for høyt, evt defekt bensintrykksregulator ? Et problem med som har blitt værre og værre det siste halve året nå. På kald motor merkes det ingenting til det, når det begynner å bli lunk i motoren derimot begynner tullet. På lave turtall drar det dårlig, om man gir flatt jern virker det nesten som om noe holder igjen. Når jeg slipper gassen så rykker det til og mister kraft og turtall når det fortsatt er 2-3cm igjen før jeg har sluppet gassen helt (nei det er ikke slakk i wiren). Når gassen er sluppet hoster det litt i eksosen. Samme er det når jeg skal trå inn gassen, da må jeg trå den in 2-3 cm før det rykker litt og det begynner å "dra". Om jeg kjører på høyt gir og lavt turtall, og prøver å holde gassen i det området beskrevet overfor, 2-3cm igjen til gassen er sluppet, så rykker det og napper fælt til tider. En gang innimellom drar det bare dårligere og dårligere, så når jeg da drar ut et gir og girer opp til neste med litt lavt turtall forsvinner all motorkraft og det bare napper litt uansett hvor mye gass jeg gir, så går det 3-5 sekunder også kommer den seg igjen. Jeg har i denne tiden byttet: - ECU - LMM - Lambda - Dyser - Bensinfilter - Sjekket for falskluft - Plugger - Kontrollert coilene Jeg lurer nå på å rette øynene mot tomgangsregulator og lufttempsensor, begynner å bli rådvill og lei til tider. Noen vært borti noe lignende ?
Brian Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Lufttempsensor på innsuget kan være greit å sjekke. For som du beskriver så kan den oppføre seg ganske normalt når den er kald, men problemene kommer når motortempen stiger. Hadde noe lignende problem, og hvis sensoren er gåen, så blir den ganske tullete og vanskelig å ha med å gjøre.
Azeton Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Jeg hadde kjørt 1 år med gåen lufttemp sensor på min bil uten og merke noe til det!
KKise Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 Hmm, har du noen formening om hva som kan være feil da ?
KKise Posted March 21, 2011 Author Posted March 21, 2011 Okei, ujevn tomgang og rykking forsvant etter jeg bytta lufttempsensor og en småmorken slange til bensintrykksregulator. Sliter fortsatt med at den iblandt drar dårlig som om jeg kjører på et gir høyere enn jeg egentlig gjør, blir holdt igjen eller hvordan jeg skal forklare det. Om jeg gir flatt jern fra litt lavt turtall flere ganger etterhverandre, eller "pumper" på gassen når det er lekeføre ute, så forsvinner motorkrafta som om den ikke får bensin. Kommer også om jeg har kjørt på litt høyt turtall før en bakke, og deretter kjører opp bakken på litt høyt gir. Bare putrer og smeller om jeg gir gass, skjer ingenting. Jager rask og kraftig på tomgang om jeg trår inn clutchen, bare putrer og smeller om jeg gir noe gass. Ved full gass går det imidlertid som det skal, men om jeg slakker av litt på foten er den like ille. Om jeg stopper og starter motoren igjen er alt som det skal være. Skjer bare en gang i blandt, er noe som kommer og går. Ideer om hva som forårsaker dette ? Har også prøvd både original chip og "tunet" chip, men problemet vedvarer .
KKise Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 Skal prøve å forklare igjen. Noen ganger må jeg trykke pedalen lengre inn enn normalt før den begynner å dra normalt. Gangen vil da være litt rykkete og nappete. Om jeg flater pedalen og drar ut giret, og girer til neste gir og slapper av på gassen, så vil det virke som tenninga er skrudd av eller bensintilførselen blir kuttet. Gir jeg full gass igjen våkner den til som om ingenting er skjedd, men om jeg har f.eks halv gass er det helt dødt. Kjører jeg da en liten stund på full gass og høyt gir ordner det seg selv og jeg merker ikke noe mer til det. Om jeg setter den i fri småjager den på tomgang og smeller og putrer litt. Skjer en gang iblandt innimellom, og kommer helt uten forvarsel. Når jeg stopper og starter motoren igjen når den ikke går som den skal og det overnevnte skjer, pleier alt å bli som normalt igjen.
KKise Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Du har ikke flere vakumlekkasjer da? Har ikke funnet noen, vært over med startgassen et par ganger kan du si. Oppdatert i første innlegg.
Kennethe34 Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Byttet du til ny original lambdasonde? Dette høres ut som et lambdaproblem for meg. Har du evt. diagnose utstyr tilgjengelig? Isåffal, hvilke feilkoder har du? Om du har diagnose, gå også inn å les ut parameter fra motorstyreenheten. Da vil du kunne se kjølevannstemp, innsugningslufttemp, om lambdasonden regulerer++ Edit: Om du mistenker bensintrykk, går det jo alltids ann å måle det
KKise Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Kjøpte ny original fra koed. Har kjørt diagnose hvor det kom opp lambdafeil, men det kan ha vært en gammel feilkode som blei slettet da, har ikke tatt ny nå. Virker veldig usannsynlig at bilen oppfører seg helt likt både med gammel og ny lambda.
Kennethe34 Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Har du forsøkt med en batteri reset etter du har byttet alle disse tingene? Prøv å koble av batteriet i en time, så etter du kobler det på holder du deg under halv gass, og under 3000rpm de første 10 minuttene (dette for å kjøre inn adapsjoner som blir sletter ved en batteri reset).
KKise Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Hmm nei, det er jo verdt forsøket. Skal prøve det ut og gi tilbakemelding
KKise Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 Det hjalp ingenting Var samme greiene på vei til jobb i dag, begynner å kjøre og kommer til sletta før byen og gir på litt og drar ut et gir eller to før jeg roer ned og girer opp ytterligere for å kjøre på lavt turtall, så plutselig drar det dårligere og dårligere og nekter å gi respons på gassen, bare spytter og smeller i alle ender. Får kjørt på full gass, alt annet går ikke. Kjørte sånn i 5 min, kjørte inn i siden og stoppet motoren i 1-2min, startet og kjørte videre frem til jobb uten at noe mer skjedde.
vegard89 Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Jeg og hadde noe av samme symtomene på e36 320. 94 mod den smalt og puttra om jeg rusa den på tomgang, i det jeg sku gire ned å gi på.. så merka jeg at bilen hang igjen litt på gassen før den reagerte på en måte da. ettervært ble bilen bare værre og værre, så endte det med at jeg ikke fikk startet bilen etterpå før det hadde gått en halvtime/times tid.. så bilen måtte da kjøle seg ned. etter det så fikk jeg start på den igjen, merket også at den var litt tungstartet i forbindelse med dette. vet ikke om du har noe av di symtomene kanskje?
Recommended Posts