Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig kjøpt en '01 E39 525iA touring, og jeg syns det er veldig dårlig bunndrag i denne. Om jeg feks ligger i 100km/t i en slak oppoverbakke orker den nesten ikke å øke på noe som helst i 5. gir fra ca 2000rpm, men girer ned både en og to ganger og blir liggende å mase på over 3000rpm. Er dette normalt? Er klar over at dette er en stor og tung bil, men jeg trodde det skulle være bedre "drag" i disse?

Skrevet

Nå har ikke jeg noen bensin motor, men utifra erfaring så er de ikke akkurat momentsterk heller turtallsmaskiner.

Skrevet

mange m54 som har o-ring problem på vanosen;) godt mulig at det kan være det, skiftet det på min å da kom det seg. bestilles på http://www.beisansystems.com/

Er en hel tråd om det på bimmers så du kan lese om symtomene på gåen vanos o-ringer

Skrevet

Min M52TUB20 (M52TU er veldig lik motor som M54) har dårlige og litt mindre dårligere dager med tanke på bunndrag, men kjenner igjen draget i beskrivelsen din. Utrolig kjedelig å ligge i 100-120 på cruisecontrollen på motorveien, ved en dårlig dag girer den ned ved minste tegn til motbakke. Jeg NEKTER å tro at motoren skal være så momentsvak, da hadde de aldri fått solgt en eneste 520 ny, og den ville ha blitt fullstendig slaktet av motorjournalister.

Les mer om Vanos. Men kort fortalt, Vanos stiller om kammene fra "snille" til "trimmkammer". Det som er dritt er at når Vanos ikke fungerer, står de i "trimkaam"posisjon hele tiden, og man har en motor som er frisk som fy på turtall, men som ikke har bunndrag. Som sagt så blir Vanosenheten slitt, les på Beisansystemssiden. Jeg har forettat bytte av de O-ringene, men merket ikke stor forskjell.

MEN, og nå kommer jeg til sakens kjerne! For at Vanosen skal regulere, er styreenheten avhengig av en rekke parameter, deriblant input fra innsugskamsensor, eksoskamsensor, veivsensor, motortemperatur+++ Jeg mistenker at enten en av kamsensorene eller veivsensoren min fusker, og derved justeres ikke kammene i det hele tatt="trimkam"posisjon hele tiden. Det er også en kjent svakhet at kamsensoeren og vivsensoren kan ryke på disse motorene.

Så bottom line, få tatt en diagnose, evt invester i diagnosesystem like godt først som sist selv. Uvurdelig hjelp hvis du har minste lille plan om å skru litt selv. Carsoft 6.5 funker greit nok, fåes bla. på Dealextreme for 3-400,- Nkr.

Skrevet

Har selv en 525i med aut. Disse motorene er vel ikke kjent for og være særlig seig på lavt turtall. Men ligger jeg i hundre km og trår til, da skjer det ting. Automaten går da ned i 3. gear, og det drar ganske så bra. Hadde tidligere en mercedes med rekkesekser på 220 hk. Den var vesentlig mer dragvillig på høye gear. Ble sånn sett litt skuffet da jeg kom over i BMWen. Nå er det 20 hk mindre, men alikavell.

Skrevet

Synes faktisk min B20 er ganske frisk på turtall. Ikke noen ræser, men skjer da noe. Men jeg nekter fortsatt å tro at BMW har utviklet en bil med en motor som IKKE klarer å holde norsk motorveisfart uten å måtte gire ned i slakke motbakker. Jeg tror at noe av grunnen til at M52/54 motorene har rykte for å gå sykt dårlig, er at det er ufattelig mange som går som har defekte sensorer/slapp vanos uten at bileier er klar over dette.

Skrevet

Takk for mange gode innspill.

Det eneste symptomet jeg har er dårlig drag under 3000rpm.

Testet igår opp skullerud-dumpa mot Mortensrud hvor jeg tvangsstyrte den i 5. gir, og i 90kmt orket den ikke å øke farten, men den dabbet faktisk av. Jeg nekter å tro at dette kan være riktig. Min far har en '97 523iA og denne er vesentlig friskere på lavt turtall. Om jeg derimot bruker kickdown, syns jeg den drar meget bra.

Jeg syns forresten også at jeg har relativt høyt bensinforbruk, på langtur har jeg klart å presse den ned i 0,88 l/mil ved snill kjøring.

Men siden jeg kun har dette ene symptomet, heller jeg kanskje mer mot kamsensor feks. Ser de med vanos-problemer nevner både ujevn tomgang, at bilen stopper, samt ulyder fra vanos. Jeg har ingen av disse problemene.

Jeg kjøpte denne for en stund siden: http://www.dealextreme.com/p/obdii-bluetooth-car-diagnostic-cable-black-blue-orange-dc-12v-42825

Så jeg skal sjekke om jeg får uten noen feilkoder med denne i første omgang.

Skrevet

Trur ikke du skal forvente og få forbruket noe særlig under 0.9 på langkjøring. Beror self på dekk dim og div. Fant ut at min fikk et noe høyere forbruk med sommerdekkene (235/45-17) enn med piggfri dekkene. Faktisk rundt 0.10/mil. Ligger også på ca 0.87 på langkj med sommerdekk. På blandet kj ligger den rundt 1.15. Men det er en tung bil som skal flyttes med nermere 200 hk, så forbruket er som forventet.

Skrevet
Men siden jeg kun har dette ene symptomet, heller jeg kanskje mer mot kamsensor feks. Ser de med vanos-problemer nevner både ujevn tomgang, at bilen stopper, samt ulyder fra vanos. Jeg har ingen av disse problemene.

Det er ikke sikkert du har alle disse symptonene hvis vanosringene er slitte, det kan godt bare være dårlig drag og. Noen merker ikke dårligere drag i det hele tatt, men kun lyder eller ujevn tomgang.

Nå har jeg riktignok manuell, men er en gammel M52B20 og den klarer 100 km/t i 5 gir fint i bakker og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...