LarsBMW Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Har BMW løst problemet med at gjengene kan bli med ut når man skrur ut topplokksboltene på alumotorene deres? Hvorfor bruker de ikke heller pinnebolter/studs? Prismessig i produksjon er det vel ingen spesiell forskjell?
TRF Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Uten at jeg kommer på et godt eksempel, så ser jeg for meg at det har med det faktum at man trenger noe større plass for å få ut topplokket, på noen modeller, da spes trange v modeller, eller der motoren står helt oppi torpedovegg kan dette bli et problem.
ehrnst Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Definitivt! Pinbolter gjør det mye vanskeligere å splitte topp og blokk i bil
Fliid Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Problemet er vel heller det at man kan ødelegge gjengene ved tiltrekning av boltene. Er det ett problem når man skal demontere også ? Har gått fint for min del, men det er tiltrekningen som har vært spennende. Så lenge gjengene er renovert med tap og man har gjort gdt rent, så går det jo.
LarsBMW Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Etter som jeg har hørt er det ut som er problemet. Gjengene sitter igjen på bolten. Har gått fint på de alumotorene jeg har drevet med hittil heldigvis. Klart at det blir trangere, men de fleste bmw motorrommene har plass til å kunne løfte toppen rett opp, med unntak av V8/V12 modellene.. På tre serie er det ofte litt trangt opp mot torpedoveggen, men plasten der kan jo tas bort som man også gjør på E39 f. eks. Ser uansett problemet med plassen da selvsagt. Om man leser på noen amerikanske forum vil ikke div. verksteder ta i topplokks jobber på spes. M52, men kun skifte komplett motor pga. dette problemet.(tragisk vel og merke, men dog.) Så noe utbredt må det jo være.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now