Gå til innhold

Pinnbolter istedenfor for bolter på alu blokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har BMW løst problemet med at gjengene kan bli med ut når man skrur ut topplokksboltene på alumotorene deres?

Hvorfor bruker de ikke heller pinnebolter/studs? Prismessig i produksjon er det vel ingen spesiell forskjell?

Skrevet

Uten at jeg kommer på et godt eksempel, så ser jeg for meg at det har med det faktum at man trenger noe større plass for å få ut topplokket, på noen modeller, da spes trange v modeller, eller der motoren står helt oppi torpedovegg kan dette bli et problem.

Skrevet

Problemet er vel heller det at man kan ødelegge gjengene ved tiltrekning av boltene. Er det ett problem når man skal demontere også ? Har gått fint for min del, men det er tiltrekningen som har vært spennende. Så lenge gjengene er renovert med tap og man har gjort gdt rent, så går det jo.

Skrevet

Etter som jeg har hørt er det ut som er problemet. Gjengene sitter igjen på bolten. Har gått fint på de alumotorene jeg har drevet med hittil heldigvis.

Klart at det blir trangere, men de fleste bmw motorrommene har plass til å kunne løfte toppen rett opp, med unntak av V8/V12 modellene..

På tre serie er det ofte litt trangt opp mot torpedoveggen, men plasten der kan jo tas bort som man også gjør på E39 f. eks. Ser uansett problemet med plassen da selvsagt. Om man leser på noen amerikanske forum vil ikke div. verksteder ta i topplokks jobber på spes. M52, men kun skifte komplett motor pga. dette problemet.(tragisk vel og merke, men dog.) Så noe utbredt må det jo være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...