Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en E39 523IA hvor rattet på en rar måte henger seg opp periodevis. Noen ganger når jeg skal svinge på ratter er det akkurat som om det er tungt 2-3cm før det bare plutselig løsner med et rykk. Er ikke store krefter jeg må bruke for og løsne rattet fra denne "låsen" og er ikke et veldig stort rykk som må til heller men er noe som selvsagt irriterer meg og gjør det noe mer stressende og kjøre bilen.

Noen som har aning om hva dette kan være? Jeg har forestten fylt på servo-olje så det burde være ok.

Takk for svar!

Skrevet

Var det extremt lite olje på beholderen da du etterfylte? Luft i systemet? Kan også være styringsenheten som begynner og ta kvelden.

Skrevet

Ja, da jeg etterfylte så var det såpass lite olje at det var under selve "målepinnen" Ingen peiling om det er luft i systemet.

Nå når jeg nettop var ute og kjørte virker det som at det har forverret seg. Nå er den tung, den "hakker, låser seg litt og to ganger så låste den seg, og rettet seg ikke opp i en sving i det hele tatt. Jeg måtte kjempe for og få den "låst opp" og så måtte jeg snu rattet evig lenge siden selvopprettingen sluttet og fungere...

Noen nye innspill nå kanskje? Om styringsenheten fremdeles er aktuell, er dette en kostbar reprasjon?

Skrevet

Avhenger jo på om det er servotronic på din bil. Vet at den blir tung på rattet hvist ABS enheten begynner og streike, men da burde du få lys i abs lampa. Hvordan styringa reagerer med luft i systemet vet jeg ikke. De fleste bilmerker har selvluftende system på servo. Men hører du noen ulyder eller blir den bare tung?

Skrevet

Få heist opp bilen på bukkk og se over krysset mellom rattaksel og tannstang, tannstang/endeledd og forstilling. Har vært borti at bærekula hadde rustet fast, for å sjekke- løsne endeleddet- ta tak i hjulet og sving det fra side til side og sjekk at de går like lett på begge sider. Tror meste på krysset som Mikael skriver over her ;)

Skrevet

Sett at servoen er gåen og må byttes ut. Da vil jeg gjerne prøve og finne en ny, det samme gjelder om jeg må bytte tannstang. men er det noen som vet om E39 523IA 96 modell har servotronic eller ikke? Jeg vet ikke egentlig hva dette er, men har hørt at det har betydning :P

Skrevet

Servotronic er en form for hjelpestyring som gjør rattet lett ved lave hastigheter. Om ratter blir tyngere ved høyere hastigheter skal jeg la være usagt. Har selv servotronic og synes det er behagelig. Om det var kommet i 96 vet jeg ikke. Se i utstyrslisten over bilen din,

• 3 years later...
Skrevet

Fant du ut hva som forårsaket dette?
Har lignende symptomer på min E39. Blir "tung" på rattet og "låser" seg i rundkjøringer, parkeringshus o.l. Selvoppretting er begrenset, og føles som jeg må "tvinge" rattet til utgangsposisjon.
Har nettopp byttet casterstag, bærebroer og styrestag/endeledd, samt tatt 4-hjulskontroll. Ingen lekkasje fra servopumpe.
Bør vel utbedres snarest da jeg ikke har lyst til å legge ut på lengre turer med disse symptomene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...