Dix Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 En vakker dag i Oslo ble e46 330 XD'n startet opp, men gikk plutselig bare på 5, og ristet som faen. Verkstedet kunne fortelle om feilmelding på femmeren, den forbrente ikke diesel. Feil på dysen, mon tro? Dysene ut og til testing. Så bra ut. Ved nærmere ettersyn var det ikke kompresjon på 5'ern. Et spjeld i innsugsmanifolden hadde løsnet, blitt sugd inn i cylinderen, raspet litt opp der, kakket godt på stempeloverflaten, og tatt med seg en ventil på veien ut. Skal det bli bra igjen, må det til ny topp, nytt stempel, hone cylinderen, nye ventiler på 5'ern og faen vet hva annet. Byttemotor kommer på noen og åtti tusen, så da får det bli det. Deretter må kjerra selges for å betale regningen. Doningen er en 2004-modell, den med 204 hester. I tillegg tåler forstillingen akkurat like lite som de andre e46ene jeg har hatt, 3 i alt. I følge Motor & Gear er problemet ikke ukjent på akkurat denne motoren. Noen andre som har opplevd dette med trelitersdiesler?
gica Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 uff, den er fryktelig kjip. Føler med deg. Har du ikke funnet noe billigere motorer i sverige eller noe ?
SweetBMW Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 Detta er så utrolig dårlig konstruksjon fra BMWs side at det er til å bli kvalm av. Skjedd MYE av dette før, turbo havari, spjeldhavari, massivt oljeforbruk på 3 literne, hva blir det neste?.... Virker som at BMW eiere må ha hvertfall 100.000 på bok "for emergencies". Du vet, slik som en ny motor!
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 Lest om mange tilfeller av disse swirl-flap failurene på et britisk BMW forum og det hender med både 4'erne og 6'erne til BMW. De anbefaler å bytte ut disse flapsene med en blendeplate. Kan lese mere her http://www.swirlflaps.co.uk/
mspec Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 er jo rett og slett skummelt å kjøpe bmw nu for tiden
Dix Skrevet Mars 29, 2011 Forfatter Skrevet Mars 29, 2011 Takker for tilbakemeldinger. Jeg har verken tid eller kunnskaper til å holde på med elendigheten selv, men har heldigvis en verkstedmann jeg har tillit til. Når jeg leser hvor mye annet moro som oppstår på relativt nye biler, begynner jeg å bli skeptisk til å kjøpe bayersk igjen. Like råtne som stjernekjerrene fra Stuttgart er de vel ikke, men det holder faen ikke at motoren ryker etter 145000 km. På en annen e46 fikk jeg turbohavari ved 115000 km. Akkurat nå kjører jeg en Toyota Hi Ace som er 20 år gammel og har gått 215000 uten et feilslag. Gråtassen min, en TE-F Diesel, har gått problemfritt siden 1954. Min konklusjon er at BMW ikke lager gode nok produkter. Det er jævlig stor forskjell på ting som holder og ting som ryker. Min neste bil blir enten Toyota Gorilla eller Opel Kaputt.
aottesen Skrevet Mars 29, 2011 Skrevet Mars 29, 2011 Begynner å gå opp for meg, mer og mer for hver dag som går, at BMW -aldri- burde ha forsøkt seg på dieselmotorer .. Min turbo var nær å havarere etter bare 80.000 km. (M47TU2). Du får forøvrig en komplett M57N-motor i Tyskland til rundt 20.000,- Her f.eks
Jan Tore Skrevet Mars 29, 2011 Skrevet Mars 29, 2011 Noen som vet om dette gjelder motoren i 535d også? Edit: E6x, for ordens skyld.
spruddel Skrevet Mars 29, 2011 Skrevet Mars 29, 2011 Leste en del om swirl-flaps og turbohavarier osv osv på disse motorene da jeg hadde 320d selv, og jeg klarte ikke lenger å hele tiden engste meg for at det plutselig kan skje noe sånn, så valgte heller å selge dieselen og gå over til bensin. Sikkert masse feil som kan dukke opp på de motorene også, men sitter med inntrykket av at det er mindre galt der.
badsha Skrevet Mars 29, 2011 Skrevet Mars 29, 2011 Ja Jan Tore din mottor har disse problemene les på http://www.pmwltd.co.uk
325ixx Skrevet Mars 29, 2011 Skrevet Mars 29, 2011 Gammle m51d25 12v motoren har vert ein pålitelig og bra motor, med lite feil.
Dix Skrevet April 2, 2011 Forfatter Skrevet April 2, 2011 Det er bestilt nytt innsug. Det blir forsåvidt neste eiers problem, men er det innsuget man kjøper nå en forbedret utgave, eller er det samme som før, en katastrofe som venter på et uheldig tidspunkt å inntreffe?
TRF Skrevet April 2, 2011 Skrevet April 2, 2011 har du solgt bilen altså? står om swirlflaps i dieseltråden på toppen av teknisk delen. forøvrig stemmer det ikke at man endrer lengden på innsuget med swirl flaps, man endrer hastigheten på lufta som en følge av mindre areal på innsuget. synes det er interessant at det er en "spesialist på posrche og bmw" som greier å blande uttrykkene om lengde på innsug, antar de tenker på lengde fra spjeld på bensinere.
BMW 2002 Fredrik Skrevet April 3, 2011 Skrevet April 3, 2011 Det er bestilt nytt innsug. Det blir forsåvidt neste eiers problem, men er det innsuget man kjøper nå en forbedret utgave, eller er det samme som før, en katastrofe som venter på et uheldig tidspunkt å inntreffe? De nye innsugene har en litt tykkere aksling som klaffene en festet på. Har lest om tilfeller der de også har løsnet. Skal du bli helt trygg må du fjerne klaffene og sette inn disse blende platene som fåes kjøpt mange plasser i UK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå