Gå til innhold

E30"M3" S50B32-LR1, kikker litt på vanosen...

Anbefalte innlegg

• Svar 406
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• 2 months later...
  • 1 month later...
Skrevet
noe som sjer her da mr? :)

Ja jo er jo det, Bilen er parkert for vinteren nå, men vinteren er kort og listen med gjøremål er lang. Ellers i sommer har jeg bare kjørt og kost meg, lite skruing.

Har fått motoren inn i stuen og demontert denne, her blir det overhaling og litt finpuss til neste sesong.

Ellers har jeg litt småplukk med karosseriet, her blir det å bytte bakskjermer og kanaler samt å få ribbet godt inni, motorrom og i bagasjen for litt lakk.

Har og litt modding av bremsene på gang, og har veldig lyst på nytt understell, men siden jobben med topplokk blir dyr så får jeg se om lottoen slår til på onsdag.

Får lage en flott oppdatering etterhvert, og holde dere oppdatert gjennom vinteren.

Skrevet

Da har jeg fått ordnet meg litt oversikt over motoren.

Nå er alt demontert og vasket lett over foreløpig, som man bør med motorer man er glad i og vil at skal ha et godt liv med topp effekt starter man med kontroll av oljen ved avtapping.

Denne gangen var jeg ikke helt imponert over tilstanden, oljen var helt grei i farge og konsistens, men, et stort men, det var hint av metall i den.

Over til oljefilteret, her som man muligens har fått med seg har jeg endret dette til et vaskbart filter, dette ble demontert og inspisert, her fant jeg metallspon, relativt store sådan.

Frem med kaffefilter og få silt de ved vask, frem med magnet, ikke magnetisk, da gikk jeg ut ifra at det var aluminium da det er fint lite rustfritt i denne motoren.

Så etter en god runde med sjekking av syndere både her og der kan jeg fortelle dere at synderen er den som sitter å skriver dette.

Selv om jeg trodde jeg hadde tatt de nødvendige forhåndsreglene da jeg byttet kammer og måtte gjenge opp noen hull til toppdekselet som var dårlige, så kan jeg fortelle at det hjalp lite å ha dekselet på plass med pakning og alt når dette ble gjort.

Andre ting som er greit å se på ved demontering er:

Svetting; Her var motoren generelt fin og tørr se bort ifra undersiden av vanos på eksossiden, jeg har vist at vanosen har dårlig tetting på solenoiden til eksosen, og har lekket ut der stikket til ledningsnettet har gått inn i enheten, vanos blir byttet til en ifra Dr.Vanos så da går jeg ikke mer inn på det.

Tennplugger; Disse var godt sotet da jeg plutselig hadde for høyt bensintrykk og motoren gikk for rikt og jukset litt.

Pakninger; Ja alt av pakninger og tetninger skal byttes, men er alltid en bra ting og sjekke tilstandene på pakninger og tetninger man demonterer, i hovedsak simringer og toppakning.

Toppakningen var ikke noe å utsette på, simringene på veiv ble inspisert sammen med anleggsflaten mot veiv, her var det heller ikke noe slitasje.

Topp; denne skal det brukes mange timer på senere, men en rask sjekk av forbrenningskammer og ventiler er en god indikasjon på åssen motoren har hatt det.

Ingen merker i forbrenningskammer så her har det ikke vært noe uønsket innabords, men mye koks spesielt på eksosventilene, mer å gjøre senere.

Blokk; herav også stempler og annen innmat, Som i forbrenningskammerne var det kun koks å utsette på stemplene.

Sylindrene var fine uten riper eller noe ved første øyekast, stempelringer hele og fortsatt med fine klaringer i sylinderen.

Rådene og rådelagre var det heller ikke noe å utsette på foreløpig.

Rammelagrene var det litt verre med, her var det litt mye riper, dette mistenker jeg kommer fra nevnte spon, dette må jeg kikke litt nærmere på når jeg går gjennom smørekanalene, da jeg ser en kanal har bypasset oljefilteret fra pumpen ser det ut til.

Heldigvis er veiven fin i samtlige lagerbaner uten riper eller missfarging som følge av overoppheting.

Blir vel muligens litt mye lesing på dere nå, men er greit å gå grundig til verks, håper dere henger med.

Nå når demontering og foreløpig kontroll er unnagjort har jeg da tatt for meg blokken.

Der har jeg begynt med overflatekontroll og pussing, her blir all maling og rust skrapt vekk, dette blir gjort for hånd da jeg i samme slengen får sjekket samtlige kvadratmillimeter av overflaten for feil og mulige problemsoner.

Litt underveis:

csls0anpin3ktl8pbit0.jpg

2wbh3bfxwu8qyz9zh21p.jpg

Lurer jo litt på om jeg gidder å slite meg ut på dette, eller om jeg bare skal ha et dritdyrt vinstativ i stedet for

8oynq7iryzujmadp9nlb.jpg

Det samme skjer innvendig i veivhus selv om det hverken er rust eller maling der, men da får jeg kontrollert støpen og sjekket og preparert støpekanter, ser jo foreløpig at det ikke er snakk om noen drittblokker de bygger M motorer på, men går grundig til verks uansett.

Dette var alt for i dag, men kommer mye mer i tiden fremover, da og med litt bilder som forklarer litt fremgangsmåter, verktøy og resultater underveis.

Håper det ikke blir for tørr lesing for dere, men at dette muligens kan være interessant.

Skrevet
Men hvorfor byte fra ap til k-sport bremser?

Bjørn

Det var fordi AP bremsene forran var på 330x28mm, og settet bak er på 330x32mm, ville gå på med like skiver forran og bak. Blir en oppgradering av bremsene nå i vinter, går vekk ifra K-sport.

Skrevet

Takker for tilbakemeldingene, dette blir spennende fremover, prosjektet går i å stort sett forbedre det som allerede er veldig bra, men tar man høyde for at BMW og M avdelingen også skal tjene penger er det helt klart et forbedringspotensiale i å gjøre det som jeg gjør.

Det kan muligens virke litt vel drastisk med tanke på at jeg ikke skal trykke på med gamp ut av denne maskinen, men ting har en tendens til å endre seg etter som tiden går og da slipper jeg å ta det igjen senere, tenker da på at jeg kun må til med å bytte deler og slippe Blueprinting delen av bygget.

Så hva er Blueprinting? Alle komponenter er jo blueprinted fra konstruktør? ja det er de, innenfor angitte toleranser, herav i både positiv og negativ skala.

Så hvorfor gjøre dette når det allerede er gjort?

Det er jo et veldig godt spørsmål, men ser man litt mer på det brede bildet så ser man at her dreier det seg om hele serier med komponenter, tusenvis.

Disse delene blir jo kontrollert etterhvert, ja, men delene blir stort sett smelt sammen med andre deler fra serier med sine toleranser, og her kommer poenget, er man riktig heldig har det da blitt satt sammen deler som kanskje ligger i øvre eller nedre sjikt av toleranser, for all del alle delene er jo innenfor rette toleranser, men her kan det balle på seg til å bli et dårligere produkt enn tiltenkt.

Så det jeg blueprinter er denne spesifikke enheten så alle delene da vil stemme overens med hverandre og da tilnærmet null i toleranser.

Nok snakk og over til eventyret med blokken, jeg er nå ferdig med kontroll av front, bakside og innsugsiden, noe lakk sitter igjen , men dette er fint lite og det bryr jeg meg lite om da jeg uansett skal blåse blokken med stålkuler, så hvorfor da stresse med å skrape "all" lakken for hånd?

Det gjøres fordi da avdekker jeg eventuelle feil og mangler i støpen og får gått over alle kanter og "skjøter", herav og sprekker da jeg hele tiden har magnetisert området jeg har jobbet med og støvet som jeg skraper frem vil da vise tydelig sprekker ved at en sprekk vil forstyrre magnetfeltet.

Heldigvis var det ingen sprekker å rapportere om ennå.

Litt bilder da kanskje?

Ferdig innugside, klar for highlighting av steder der det må forbedres. poapbv7oq0hy8w6pcqq9.jpg

Her er stedene jeg skal gå over markert med hvitt, dette for å vise bedre til dere og for at jeg skal huske det selv.

mfngxi59x93nozbn8hwl.jpg

shhyg2akyku4uiz8fg35.jpg

gncco0ajr1esxl7q0p2i.jpg

uhgccr8eqscol0krjno9.jpg

8ql8voolqfh63vp4rs09.jpg

zr4ps3s8jalmthrei5n3.jpg

nh5nmka3jngwwx7s9kzz.jpg

lsmm0tlb81hw3r0j3alt.jpg

Alle disse områdene skal grades slik at det stort sett ikke blir noen skarpe kanter der sprekker eller andre svakheter kan oppstå.

Her er da verktøyet for jobben:

v37ykkjts5497vcee79b.jpg

Vil da og gå over et par områder der det er noe rester av støpekanter disse er merket med hvitt de og for det våkne øye.

Apropos våkne øyne, det kan merkes at dette er en 3.0L blokk, ja det stemmer da denne motoren har vært skadet i kollisjon før den havnet i denne bilen, men all innmat og alle mål er for 3.2L.

Det er og tre steder jeg har merket med rød tusj dette er der bankesensorene skal sitte og jeg er foreløpig usikker på om jeg tør gå på med fil på disse stedene, må sjekke opp i hvordan sensorene funker og om det er farlig å grade annleggsflaten til disse?

Så en videre forklaring på hvorfor dette arbeidet nå, det er fordi at ved blåsing med stålkuler lager man en ru, komprimert overflate hvor sprekker og svakheter har liten sjanse for å oppstå, herav blir de nylig filte og pussede områdene og blåst.

Det skulle vel være dagens oppdatering, håper jeg ikke mister dere på veien, kan jo være ett og annet å ta med seg til andre prosjekter rundt om.

Til neste gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...