Gå til innhold

Tid for polering, hvilken maskin skal jeg velge.

bmwe38
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal på Clasern å handle meg en maskin for å få polert vogna men hva skal jeg velge?

De har tre typer og lurer på om noen har erfaring, behøver akkurat ikke være dette merket men lignende.

1: Dobbelt polerhode Ø2X95mm oscilerende 3200-7000 O/Min

2: To handtak Ø240 Oscilernde 3400-6400 O/Min

3: Vinkelslipertypen Ø180 Går bare rundt? 1500-3800 O/Min

http://www.clasohlson.no/product/catego ... 9;88165253

Hva er mest gunstig, kom erfaringene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke ha kjøpt noen av de. Jeg bruker imidlertid en forholdsvis rimelig roterende maskin fra Jula (art. nr. 010002 link: http://www.jula.no/polermaskin-1400-w-180-mm-123055) som jeg blant annet har detailed tre forskjellige biler med, inkludert min. Fordelen her er at du har et turtall fra 0-3000 o/min. Du bør imidlertid kjøpe deg noen mindre bakplater og noen skikkelige pad's for å få det ultimate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ bmwe38 tenke ikke over at det var deg. Jeg bruker den som ligner på enn vinkelslipper og kjører ikke over trinn 3-4 med autoglym. Men dobbelhode er det tryggeste. Nå vet jeg du har ganske store kunnskaper om slipping he he så tror du godt kan teste ut trinnløs vinkelslipper typen :-). ta små områder omgangen. Mulig om jeg har tid kan spinne innom deg en kveld til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Glenno, lenge siden sist. Jeg skal rubbe panseret og polere etterpå, ser for meg at rubbing dreper armer og skuldrer så det er derfor det skal maskin til :)

I det tyske programmet illustrerte han hvor fort man måtte gjøre det (med vanlig vinkelsliper) for at ikke det skulle gå varmgang, jeg får teste dette ut på alle mulige måter :)

Ser for meg at oscilering er viktig med finsliping av lakk (Rubbing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvoprdan dobbelt pada er med rubbing men her tror jeg nok padene er mere viktig. Folk jobber forsjellig så gjelder finne det enn føler seg litt komfortabel med. Samme gjelder produktene enn bruker. Hjelper ikke med dyre produkter om enn ikke føler seg komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale Skil maskina fra Torshov. Den er faktisk utrolig bra til den fine prisen, holder godt på turtallet, blir ikke utmerka varm og går igrunn lavt nok på omdreiingene. Tror det laveste er 1100 omdr/min. og høyeste er 3000 omdr/min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Makita sin "vinkelsliper" type, i motsetning til de billigere som mangler et polpar og dermed ikke holder på turtallet ved belastning( feks. polering mot overflate), Makitaen har ingen problemer med dette overhodet, kan rotere styggfort og rotere veldig sakte :) Noe for en hver smak. En ulempe er prisen, men er av meget god kvalitet.

Bruker denne til å rubbe og polere båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken maskin du skal kjøpe avhenger av hvor mye du har tenkt å polere og om det er snakk om finish polering eller rubbing.

Skal du gå skikkelig til verks å fjerne de vanskeligste ripene bør du gå for en roterende(vinkelsliper med hastighetsjustering) poleringsmaskin.

Om du bare vil ha bilen litt blankere holder det med oscilerende, selv hadde jeg nok valgt den med to hoder om jeg skulle valgt mellom de 3 som trådstarter linker til.

Med roterende maskin må man følge med og ta det rolig da det er veldig lett å brenne lakken.

Disse billige maskinene på clas olhson, biltema og lignende fungerer greit nok for de fleste som bare skal shine opp sin egen bil 1-2 ganger i året.

Største ulempen med disse billigste er at de ofte har for svak motor og jobber ikke særlig bra på lavt turtall.

Bakplaten og poleringsputene som er med på de billigste hadde jeg ville kastet og kjøpt noen som er bedre.

Om du skal polere mere enn din egen bil hadde jeg ville sett etter en noe sterkere maskin.

Makita skal være en veldig god maskin og den går å få ganske rimelig innimellom hos forskjellige kjeder.

Flex har også mye gode maskiner, disse er også endel mindre og lettere enn de fleste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...