Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal kjøpe meg ein e39 som bruker lite drivstoff, og er driftssikker

Har sett på 2000-2003 520d/525d e39

Noen som kan anbefale desse motorene?

Og hvilke feil bør jeg passe meg for??

Er klarover att jeg da ikke får 6er lyden.. men har flere biler med 6er:)

Tusen takk for svar, vil vere sikker før jeg kjøper bil :wink:

Skrevet

Selve bilen har jeg ingen problemer med den er jo likens med de andre e39. Endel slitedeler gikk i stykker/ble brukt opp fra ca 200000-230000km

Det verste som skjedde var vel dieselpumpa som gikk på ca 240000km Kosta 16000,- for alt sammen.

Skrevet
Selve bilen har jeg ingen problemer med den er jo likens med de andre e39. Endel slitedeler gikk i stykker/ble brukt opp fra ca 200000-230000km

Det verste som skjedde var vel dieselpumpa som gikk på ca 240000km Kosta 16000,- for alt sammen.

Okej, har sett på endel 520d manuell, og alle gått mellom 140-180 000km

Normale slitedeler mener du bremser og foringer kansje?

Skrevet

For guds skyld styr unna 520d E39. Den motoren har INGENTING å gjøre i en E39. All respekt motoren er selvfølgelig BMWbra, men den er altfor underdimensjonert til E39. Den er heller ikke spesielt sparsom for å være en diesel fordi du hele tiden må gire og gasse. Funker kanskje bra på tyske motorveier, men ikke på norske svingete og bratte veier.

I've been there done that.

Skrevet
For guds skyld styr unna 520d E39. Den motoren har INGENTING å gjøre i en E39. All respekt motoren er selvfølgelig BMWbra, men den er altfor underdimensjonert til E39. Den er heller ikke spesielt sparsom for å være en diesel fordi du hele tiden må gire og gasse. Funker kanskje bra på tyske motorveier, men ikke på norske svingete og bratte veier.

I've been there done that.

Med tanke på motorkraft du tenker? skal jo vere en pålitelig og økonomisk motor vel?

Og hadde du manuell eller automat?

Skrevet

Her er det åpenbart noen som igjen skal lynsje en motor pga 4 sylinder. 520d er ikke mye tregere enn en 523iat på noen måte. Bruker rundt regnet halvparten av drivstoffet gjør den dog. Såklart det er ingen sekser, ei heller brenner den korrekt drivstoff. Men motoren gjør en god jobb i bilen den både støymessig og egenskapen mht akserlasjon. Du får det du betaler for. En kjempefin bil godt beregnet til transport av famile på en billig måte.

Ref: http://autopower.se/modellguiden/e39.asp

Se på tallene for akserlasjon for 520dt og sammenligne med feks 520-523. Det er ikke så stor forskjell som folk skal ha det til.

Jeg valgte 520d fordi jeg ikke ville bruke ca 14000,- ekstra i året på drivstoff kun for å få bensin. I tillegg til en eldre bil med mindre utstyr. 525-530d var 70000-100000 dyrere enn 520d så valget var enkelt for min del.

Skrevet
Selve bilen har jeg ingen problemer med den er jo likens med de andre e39. Endel slitedeler gikk i stykker/ble brukt opp fra ca 200000-230000km

Det verste som skjedde var vel dieselpumpa som gikk på ca 240000km Kosta 16000,- for alt sammen.

Okej, har sett på endel 520d manuell, og alle gått mellom 140-180 000km

Normale slitedeler mener du bremser og foringer kansje?

Ja, det er feks bremser, foringer, støtdempere som går i stykker. Det er ikke så mange andre slitedeler som kan gå i stykker. Jojo, du har jo støtdempere til bakluka da, skiltlys ruster i stykker innenfra, men det er jo ikke så veldig dyrt da. Jeg skiftet støtdemperene mine på ca 245000km og enda da var det litt liv igjen i dem.

Skrevet
Her er det åpenbart noen som igjen skal lynsje en motor pga 4 sylinder. 520d er ikke mye tregere enn en 523iat på noen måte. Bruker rundt regnet halvparten av drivstoffet gjør den dog. Såklart det er ingen sekser, ei heller brenner den korrekt drivstoff. Men motoren gjør en god jobb i bilen den både støymessig og egenskapen mht akserlasjon. Du får det du betaler for. En kjempefin bil godt beregnet til transport av famile på en billig måte.

Ref: http://autopower.se/modellguiden/e39.asp

Se på tallene for akserlasjon for 520dt og sammenligne med feks 520-523. Det er ikke så stor forskjell som folk skal ha det til.

Jeg valgte 520d fordi jeg ikke ville bruke ca 14000,- ekstra i året på drivstoff kun for å få bensin. I tillegg til en eldre bil med mindre utstyr. 525-530d var 70000-100000 dyrere enn 520d så valget var enkelt for min del.

Ja har prøvd en 520d og synst den gikk heilt greit.. det jeg i utgangspunktet er ute etter er en motor som er økonomisk og driftssikker.. noe jeg har fått inntrykk av att den er?? Om det er 4syr dri*ter jeg i, for dette blir rein bruksbil:)

Skrevet
Selve bilen har jeg ingen problemer med den er jo likens med de andre e39. Endel slitedeler gikk i stykker/ble brukt opp fra ca 200000-230000km

Det verste som skjedde var vel dieselpumpa som gikk på ca 240000km Kosta 16000,- for alt sammen.

Okej, har sett på endel 520d manuell, og alle gått mellom 140-180 000km

Normale slitedeler mener du bremser og foringer kansje?

Ja, det er feks bremser, foringer, støtdempere som går i stykker. Det er ikke så mange andre slitedeler som kan gå i stykker. Jojo, du har jo støtdempere til bakluka da, skiltlys ruster i stykker innenfra, men det er jo ikke så veldig dyrt da. Jeg skiftet støtdemperene mine på ca 245000km og enda da var det litt liv igjen i dem.

Ikke mere enn gjennomsnittet da med andre ord :wink: finner feil hos alle biler :oops:

Skrevet

Som bruksbil funker det veldig bra. Uenig at den er så treg og dårlig som enkelte vil ha det til. Masse komfort selv om det er manuell, og drivstoffgjerrig er den også. Herlig å kjøre over 100 mil på en tank :D

Prisene varierer mye alt etter tilstand, utstyr og km. Det kryr jo ikke akkurat av disse bilene, men er vel nok til at du finner en som passer vil jeg tro :)

Skrevet

Eg snakker av erfaring etter å ha kjørt 520d en stund. Ja. det er en grunn til at de kun kom med manuel gir, og det er det at en automatkasse neppe hadde sett 100000km med så mye giring som måtte til. Jeg slakter ikke fordi det er en rekke 4'r, men fordi at den motoren ble designet for 3 serie og at de fant ut av at de skulle smelle den i en 5 serie. Nå er ikke vekten så ekstrem stor mellom 5 og 3 serie, MEN, det merkes!

Ikke mulig å sammenligne en 520d med en 523ia. Det er to vidt forskjellige konsept. 520d har verken noe særlig dreiemoment eller turtallvillighet.

Nå snakker jeg om 520d E39! 520d E60 er en fin bil hvor motoren er en hel annen verden! Har kjørt den og en stund og kan ikke si noe på 520d E60.

Ville heller gått for sistnevnte.

Skrevet

Den er lat ved aktiv kjøring ja, men så er ikke det poenget heller med denne bilen. Ikke noe problem å trø på uten å gire så veldig. Kjører du mye kø kan jeg se for meg at det blir mye giring, men ikke ellers. Jeg syns det er brukbart med drag i bilen, men er selvsagt ikke sammenlignbart med E60 selv om sistnevnte er noe tyngre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...