RoaldJ Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Edit: Siden jeg ble litt ivrig å laga tråden FØR jeg fikk vite om dette hjalp, så kan jeg med-dele at det ble ikke 100%.. men den tapper seg ikke så fort som før... Det beste er nok å evt. bytte fjæra til en kraftigere som dere ser på bildene lengre ned. Må sjekke litt i dette om det er å få kjøpt noen plass. _________________________________________________ En kompis sin E39 Touring tappa seg for luft over natta på ene sida.. Om dette funker, så skal jeg gjøre det samme på min ettersom den tapper seg over noen dager uten å bli brukt. Problemet kan være to ting hovedsaklig. Enten hull i belgen/puta som erstatter fjæra, eller lekkasje i ventilen (en stk pr side) som sitter i pumpe-enheten (selges ikke løst) .. Kan også seff være lekkaste i slangene da.. Legger ved noen bilder om hvordan jeg gikk frem. Bildene er fra en pumpe jeg forska dette på før jeg prøvde det på bilen til kompisen min. Derfor bildene er tatt på arbeidsbenk.. Det er fullt mulig å gjøre dette uten å demontere pumpe-enheten fra bilen. Slik ser bilen ut hver morgen :/ Demonter luka i gulvet i bagasjerommet og reservehjulet så ser du "boksen" som pumpa er inni. Skru boksen løs fra gulvet og snu den. Har ringa inn med rødt på ventilene som pleier å lekke. Her er selve ventilene. Har hørt med Wabco som er produsent av pumpa om disse selges løst, men det gjorde dem ikke. Skru ut de to stjerneskruene (rød ring) til den ventilen som lekker. BLÅ slange er til høyre side og RØD slange er til venstre side. Dra ut magnetventilen i pilens retning. PS! Det vil lekke ut luft fra belgen/puta på den sida du løsner på, og pumpa vil starte når den kommer for lavt. Til og med om tenning er av, så koble av batteri! Legg magnetventilen som på bildet og dra ut stempelet som er ringet inn med rødt. OBS! Stempelet står feil vei på bildene Nå må du pirke ut fjæra som presser stempelet i returposisjon, det er den som tetter for at lufta ikke siger ut. Når fjæra er ute så strekker du den litt slik at den får litt mer spenn/trykk på seg til å trykke på stempelet. (orginal på venstre side, og strekt på hæyre side) Har en liten teori om at mærket i gummien (som tetter ett hull nede i ventilen) på midten av stempelet på bildet her er litt for dypt, og at det er her lufta siger forbi. Men med en litt "stivere" fjær så håper jeg den holder bedre på lufta. Smør også sidene på stempelet litt me oljebasert smøremiddel så stempelet glir lettere i magnetventilen Monter sammen igjen _Roald_
gkw89 Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 artig lesning husker jeg måtte bytte belgen på min en gang
RoaldJ Skrevet April 6, 2011 Forfatter Skrevet April 6, 2011 må forske litt mer på dette.. den siger litt enda. men når jeg såg gjennom bildene etter jeg fiksa det på kompisen min sin bil, så ble jeg velgid usikker på om jeg satt stempelet rett vei i sylinderen/magnetventilen.. hehe..
Haug530D Skrevet April 6, 2011 Skrevet April 6, 2011 tror ikke det nytter å dra ut fjæra litt, den har jo fortsatt samme spennet, om dette skulle fungert måtte du hatt en kraftigere fjær.
RoaldJ Skrevet April 6, 2011 Forfatter Skrevet April 6, 2011 ja, tror det må være den beste tingen å gjøre.. fant foresten ut at bildene jeg har tatt er litt feil.. stempelet er satt opp/ned.. jeg utforsket litt på alt før jeg knipsa bildene, så glemte ut hvilken vei stempelet stod sånn skal stempelet sitte....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå