valo Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 Hei, har problemer ang bilen min som sagt, ryker mye og har lite motorkraft. Motor går fint på tomgang, men lite gassrespons. Virker på eksosen som at det er en gammel fiskebåt. Lukter ikke noe av den, virker grå på farge.... Hva kan dette være?? Håper på noen råd, er ny på forumet og skal på langtur med bilen på fredag.... På forhånd takk
ZhilleN Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 Ganske sikker på at det er turboen din som er på vei til og si takk for seg, meget som tyder på det.
valo Skrevet April 11, 2011 Forfatter Skrevet April 11, 2011 Ganske sikker på at det er turboen din som er på vei til og si takk for seg, meget som tyder på det. Hører ikke noen lyder fra turboen, og ifølge dieseltråden her inne på forumet skal det være blårøyk fra eksosen hvis turboen er gåen.... Vet ikke helt, men takker for alle råd.
Myrvangen Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 Men mye røyk og lite kraft tyder faktisk på turbohavari, men jeg er ingen motor ekspert så det kan godt være andre ting som forårsaker dette. Men turbo var det første jeg tenkte da jeg leste dette.
TRF Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 mange som sier at røyken er grå mens den faktisk er blå. grå røyk lukter sur diesel, blå røyk lukter brent olje. Sjekk turbo, tar knapt noen minutter.
Ballder Skrevet April 12, 2011 Skrevet April 12, 2011 Ryker den sort på hele registeret, så tyder det på at den får for mye diesel i forhold til luft. Noe som kan tyde på at turboen ikke er helt med for og si det sånn. Siden du ikke hører noe fra turbo, så tviler jeg nesten på at det er lekkasje på trykkside, men sjekk rør og koblinger, og ikke minst luftfilter.
valo Skrevet April 12, 2011 Forfatter Skrevet April 12, 2011 Ryker den sort på hele registeret, så tyder det på at den får for mye diesel i forhold til luft.Noe som kan tyde på at turboen ikke er helt med for og si det sånn. Siden du ikke hører noe fra turbo, så tviler jeg nesten på at det er lekkasje på trykkside, men sjekk rør og koblinger, og ikke minst luftfilter. Mulig jeg har forklart litt dårlig også, motoren kuttet ut mens jeg kjørte vanlig på landeveien. ingen feilkoder, og som sagt den går fint på tomgang, men kan ikke kjøres med for det er kun 1 % motorkraft... Det er automat og når jeg setter den i drive så er det så vidt den rusler framover, og det ryker som om det er ei gammel stasjonærmotor.. Gråhvit røyk som ikke lukter noenting.. Igjen tusen takk for alle gode råd
TRF Skrevet April 12, 2011 Skrevet April 12, 2011 dersom den faktisk er gråhvit og ikke blå (som for mange ser hvit ut), dreier det seg normalt om uforbrent diesel, dette kan skyldes for lavt railtrykk for eksempel. Jeg kan garantere deg at det er feilkoder, eller at du finner feilen når du kjører de aktueller testmodulene. Det hjelper dog lite med "test all cars in the universe for 10$" tester. Sjekk hva railtrykket ditt er, fint å begynne der. Må bare også si at det er litt uvanlig at det er uten lukt, men skal ikke spekulere mer i det før du har lest av de vanligste verdiene.
valo Skrevet April 12, 2011 Forfatter Skrevet April 12, 2011 dersom den faktisk er gråhvit og ikke blå (som for mange ser hvit ut), dreier det seg normalt om uforbrent diesel, dette kan skyldes for lavt railtrykk for eksempel. Jeg kan garantere deg at det er feilkoder, eller at du finner feilen når du kjører de aktueller testmodulene. Det hjelper dog lite med "test all cars in the universe for 10$" tester. Sjekk hva railtrykket ditt er, fint å begynne der. Må bare også si at det er litt uvanlig at det er uten lukt, men skal ikke spekulere mer i det før du har lest av de vanligste verdiene. Hei har nå fått sjekket turbo idag og det viser seg at den er gåen, veivhusfilteret er også fullt av olje..... Dette er som sagt en 2003 mod 525 da aut, Kanskje det da er lurt å gå opp litt i størrelse på turboen når jeg setter i ny?? Tenkte også jeg skulle chippe den litt?? Har dere noen forslag hva som kan være lurt. Tenker ikke på noe grassalt. Bare litt for å få bedre drag.... Kom gjerne med forslag til turbo og chipping... Mulig noen av dere har eller vet av hvor en kan få tak i turbo?? Takk igjen.
TRF Skrevet April 12, 2011 Skrevet April 12, 2011 530d turbo (gt2256v) kan være en fin oppgradering sammen med riktig mapping. Men det spørs hvor mye effekt du er ute etter. greier vel gode 210 uten å bytte turbo, og er mye enklere/kjappere å mappe da. Gåen trubo gir altså blå røyk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå