Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I østerrike har de Maut også, må kjøpe et oblat som du fester i fronruta. Får oblater for forskjellige tidsperioder. Selges på bensinstasjoner osv...

Da har jeg hatt flaks :)

Et alternativ for å slippe Sveits er Brenner passet, en del tung transport der men fine veier.

når sant skal sies er det kun motorveien dette gjelder, ofte de står rett over grensa på hovedveier og huker inn folk... litt sånn godt norsk politiarbeid.... :P

Skrevet
[

Et alternativ for å slippe Sveits er Brenner passet, en del tung transport der men fine veier.

Brennerpasset har jeg sansen for. Kjørte gamleveien sist gang, den går jo langs/under den nye veien.

Har aldri betalt veiavgift i verken Sveits eller Østerrike selv, og har enda ikke blitt tatt. Dog måtte jeg ta en u-sving rett før en kontroll i Alpene en gang :mrgreen: .

Skrevet
Grønt kort trenger man ikke tenke så mye på skal man nedover vest-europa. Et alternativ til å kjøre gjennom hele sverige er å ta båten fra larvik eller Kristiansand til hirsthals. er ikke så ille priser hos color line. Meld deg inn i "pensjonist" klubben Color Club så får du enda billigere billetter. Koster 150 kroner eller noe.

Kjørte hirtshals - københavn - hirsthals - Berlin - Hirtshals for noen uker siden. Brukte rundt 2500 i bensin. Er jo blitt ganske dyrt nedover nå. Så har du jo bensin. Billigste vil vel være å kjøre gjennom tyksland/belgia.

Egentlig må du bare veie fordelene ved bilkjøring opp mot kostnader. Er jo blitt veldig billig å fly, men den friheten til å oppleve ting som en bil gir får du jo ikke da.

Eventuelt kan du fly ned til Tyskland og leie en bil der. Nesten uansett hvor du skal i europa er det ofte lurt å fly til tyskland og leie bil der.

Klokker jo også på ganske mange km på din egen bil hvis det er av betydning for deg.

I følge forsikringsselskapet mitt sa de at du MÅTTE ha med grøntkort. Dette ville forenkle situasjoner man helst ikke vil være i, som f.eks kontroller og ulykker.

Skrevet
Grønt kort trenger man ikke tenke så mye på skal man nedover vest-europa. Et alternativ til å kjøre gjennom hele sverige er å ta båten fra larvik eller Kristiansand til hirsthals. er ikke så ille priser hos color line. Meld deg inn i "pensjonist" klubben Color Club så får du enda billigere billetter. Koster 150 kroner eller noe.

Kjørte hirtshals - københavn - hirsthals - Berlin - Hirtshals for noen uker siden. Brukte rundt 2500 i bensin. Er jo blitt ganske dyrt nedover nå. Så har du jo bensin. Billigste vil vel være å kjøre gjennom tyksland/belgia.

Egentlig må du bare veie fordelene ved bilkjøring opp mot kostnader. Er jo blitt veldig billig å fly, men den friheten til å oppleve ting som en bil gir får du jo ikke da.

Eventuelt kan du fly ned til Tyskland og leie en bil der. Nesten uansett hvor du skal i europa er det ofte lurt å fly til tyskland og leie bil der.

Klokker jo også på ganske mange km på din egen bil hvis det er av betydning for deg.

I følge forsikringsselskapet mitt sa de at du MÅTTE ha med grøntkort. Dette ville forenkle situasjoner man helst ikke vil være i, som f.eks kontroller og ulykker.

det var rart. vil sikkert være på den sikre siden. I bilen min har jeg bare ett ark fra forsikringsselskapet hvor det står kontaktinfo og hvordan forsikring jeg har på norsk og engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...