killarinc Skrevet April 14, 2011 Share Skrevet April 14, 2011 Hei skal nå bygge om e39 touringen min til 2,5L. Skal bruke den orginale girkassa som sitter i bilen fra før (manuell). Hva er enklest? Ta ut motoren uten kassa eller ta ut motoren med? Vil helst slippe og ta ut kassa men vis dette er mye styr så får jeg revurdere. Takker for alle svar, men til dere som ikke veit hva dere prater om ! ikke svar!. Skulle gjerne delt meninger men vil helst ha fakta og ikke kansje, kansje ikke Noe jeg bør tenke på når jeg skal skifte over clutchen? Aldri gjort det før og clutchen på den nye motoren er utslitt. Kommer selfølgelig med bilder osv når jeg starter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakvaag Racing Skrevet April 14, 2011 Share Skrevet April 14, 2011 Jeg synest det generelt sett er enklere og taut motorene med kassa på fra en BMW enn og dele di, mindre skruing og ta di ut med kassa på, og enklere og entre den å få tightet boltene når du skal brukeoppigjen kassa på neste motor. Du må passepå og ha sentrerings verktøy for og få sentrert den nye clutchen. sentreringsverktøy kan du eks, kjøpe på biltema. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet April 14, 2011 Forfatter Share Skrevet April 14, 2011 Hvordan er det med sentrering? Bare stag med riktig tykkelse og holde i mellom så man får entret kassa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakvaag Racing Skrevet April 14, 2011 Share Skrevet April 14, 2011 Det er en Hylse man skrur frempå en stang, den hylsen skal passe i lageret som sitter i motoren, i tilegg er der en konisk hylse i bakkant av stangen som du presser mot clutch disken slik at den blir sentrert iforhold til lageret, også skrur du fast skruene på trykkplaten. etter dette er det bare og sette på plass girkassen igjen, kan være litt lirk for og få splinsene på utgående aksling på girkassa og passe med sporene på clutchen, men med litt lirking går det bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet April 14, 2011 Forfatter Share Skrevet April 14, 2011 Ok takker for bra og utfyllende svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakvaag Racing Skrevet April 15, 2011 Share Skrevet April 15, 2011 Bare et sånt generelt spørsmål Hva har du og løfte ut og inn motor og kasse med. du bør ha noe som du kan regulere vinkeln på løftet med, da du må ganske mye på skrå for og få løftet kasse med motor ut over fronten på bilen :9 Jeg bruker Kjetting talje med en stropp rundt motoren bak ved girkassen og en stropp foran på motoren som jeg kan stramme for og få mer vinkel på motoren vist dettee r nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet April 15, 2011 Share Skrevet April 15, 2011 Bare et sånt generelt spørsmål Hva har du og løfte ut og inn motor og kasse med. du bør ha noe som du kan regulere vinkeln på løftet med, da du må ganske mye på skrå for og få løftet kasse med motor ut over fronten på bilen :9 Jeg bruker Kjetting talje med en stropp rundt motoren bak ved girkassen og en stropp foran på motoren som jeg kan stramme for og få mer vinkel på motoren vist dettee r nødvendig. Er jo mulig å skru av fronten også da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet April 15, 2011 Share Skrevet April 15, 2011 Enkleste er jo å skru av fronten, og ta med girkassa ut. Det kan være et helvete å få entret motoren på kassa om du ikke har gjort det før. Tok meg 5 minutter å sette kassa på motoren når alt var ute. Det er også fort gjort å sette alt på plass igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet April 15, 2011 Forfatter Share Skrevet April 15, 2011 Tenkte jeg skulle ta ut fronten først vis det ikke er for mye jobb.. Har ikke akkurat kikka på det enda. Men heller til at jeg kansje tar ut motor uten gir. Bruker vanlig elefantjekk. Vinkelen er vell det minste problemet her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakvaag Racing Skrevet April 15, 2011 Share Skrevet April 15, 2011 Ja det tenkte jeg ikke på faktisk, har aldri demontert fronten, for jeg har funnet ut at det går akkurat uten Men som det sies så er det ikke bare bare og få entret den kassa under bilen der, så jeg synest det er greiest at den blirmed ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet April 15, 2011 Share Skrevet April 15, 2011 Enklest å ta av radiator og ta av fronten.. Da slipper du å tilte så mye når du løfter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet April 16, 2011 Forfatter Share Skrevet April 16, 2011 Hørt man kan ta av hele fronten med alt sammen. Hvordan gjør man dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Vegard- Skrevet April 16, 2011 Share Skrevet April 16, 2011 holder fint med å ta av panser, radiator og viskosevifte. Et tau bak toppen i det store "øyet" mot torpedon og et i løftekroken ved vanos. Vips og motor er ute på et blunk. Gjorde dette på min selv og den sto på garasjegulvet, ikke jekket noe opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Vegard- Skrevet April 16, 2011 Share Skrevet April 16, 2011 ved å bruke tau som dette så kan du dra i tauet når du må tilte for å få den klar av fronten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killarinc Skrevet April 16, 2011 Forfatter Share Skrevet April 16, 2011 Tok du ut med kassa da eller uten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå