Gå til innhold

E39 ommbygging. 520 - 523


killarinc
 Share

Anbefalte innlegg

Hei skal nå bygge om e39 touringen min til 2,5L. Skal bruke den orginale girkassa som sitter i bilen fra før (manuell). Hva er enklest? Ta ut motoren uten kassa eller ta ut motoren med? Vil helst slippe og ta ut kassa men vis dette er mye styr så får jeg revurdere. Takker for alle svar, men til dere som ikke veit hva dere prater om ! ikke svar!. Skulle gjerne delt meninger men vil helst ha fakta og ikke kansje, kansje ikke ;) Noe jeg bør tenke på når jeg skal skifte over clutchen? Aldri gjort det før og clutchen på den nye motoren er utslitt. Kommer selfølgelig med bilder osv når jeg starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synest det generelt sett er enklere og taut motorene med kassa på fra en BMW enn og dele di, mindre skruing og ta di ut med kassa på, og enklere og entre den å få tightet boltene når du skal brukeoppigjen kassa på neste motor. Du må passepå og ha sentrerings verktøy for og få sentrert den nye clutchen. sentreringsverktøy kan du eks, kjøpe på biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Hylse man skrur frempå en stang, den hylsen skal passe i lageret som sitter i motoren, i tilegg er der en konisk hylse i bakkant av stangen som du presser mot clutch disken slik at den blir sentrert iforhold til lageret, også skrur du fast skruene på trykkplaten. etter dette er det bare og sette på plass girkassen igjen, kan være litt lirk for og få splinsene på utgående aksling på girkassa og passe med sporene på clutchen, men med litt lirking går det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et sånt generelt spørsmål :) Hva har du og løfte ut og inn motor og kasse med. du bør ha noe som du kan regulere vinkeln på løftet med, da du må ganske mye på skrå for og få løftet kasse med motor ut over fronten på bilen :9 Jeg bruker Kjetting talje med en stropp rundt motoren bak ved girkassen og en stropp foran på motoren som jeg kan stramme for og få mer vinkel på motoren vist dettee r nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et sånt generelt spørsmål :) Hva har du og løfte ut og inn motor og kasse med. du bør ha noe som du kan regulere vinkeln på løftet med, da du må ganske mye på skrå for og få løftet kasse med motor ut over fronten på bilen :9 Jeg bruker Kjetting talje med en stropp rundt motoren bak ved girkassen og en stropp foran på motoren som jeg kan stramme for og få mer vinkel på motoren vist dettee r nødvendig.

Er jo mulig å skru av fronten også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste er jo å skru av fronten, og ta med girkassa ut. Det kan være et helvete å få entret motoren på kassa om du ikke har gjort det før.

Tok meg 5 minutter å sette kassa på motoren når alt var ute. Det er også fort gjort å sette alt på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ta ut fronten først vis det ikke er for mye jobb.. Har ikke akkurat kikka på det enda. Men heller til at jeg kansje tar ut motor uten gir. Bruker vanlig elefantjekk. Vinkelen er vell det minste problemet her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder fint med å ta av panser, radiator og viskosevifte. Et tau bak toppen i det store "øyet" mot torpedon og et i løftekroken ved vanos. Vips og motor er ute på et blunk. Gjorde dette på min selv og den sto på garasjegulvet, ikke jekket noe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...