Gå til innhold

ASC/ABS problemer

kneta
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har ein 520iA 2000 mod. Asc og abs lampa mi lyser konstant, men av og til (stadig oftare)kjem da opp ein taggete gul runding nede til høgre. Når denne kjem på , går spedometer nåla på null, bilen drar nesten ikkje, radio lyden går ned, viskarar går berre i interval. Når eg har kjøyrt ei stund så virkar plutselig speedometer og alt anna( kan også forsvinne igjen for så og komme igjen! Hjelp, kva er dette!!??? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er samme (det er vel strengt tatt bare en abs-sensor som også brukes til å måle farten).

En del av symptomene dine stemmer med defekt abs-sensor (ABS/ACS-lys, speedo som faller ut og muligens girkasselyset) men en del av de andre feilene synes jeg tyder mer på dårlig kontakt i bakstykket til tenningslåsen eller dårlig kontakt et sted på databussen i bilen.

Begge disse tingene finner du mye info om her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge bilen tror at den står i ro, iom at den mister hastighetssignal, så vil ikke viskerene fungere på mer enn intervall.

Men motorkraft som blir redusert og lyden blir dempet er vel kanskje noe som Hillmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge bilen tror at den står i ro, iom at den mister hastighetssignal, så vil ikke viskerene fungere på mer enn intervall.

Men motorkraft som blir redusert og lyden blir dempet er vel kanskje noe som Hillmar.

At lyden blir dempet og mistet motorkraft tyder jo også på gåen abs sensor venstre bak. radioen justerer også volum etter hastighet. Motor mister krefter fordi den får feil input, muligens den går i nød modus. Nei, bytt sensor så skal du se ting ordner seg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mine erfaringer så:

hadde jeg konstant lysende ASC og ABS lys, men aldri noe gul taggete symbol. Prøvde å bytte sensorer jeg og, men endte med å måtte bytte ACS og ABS styreenheten på min e39.

Ang det taggede symbolet, hadde jeg noen lignende symptomer på en e46 coupe en gang. Da var det det elektroniske gasspjeldet som måtte byttes.

Problemene var sånn avogtil i begynnelsen,. Helt til den bare låste seg helt.

Så hvis du er maks uheldig så kan det hende du har litt av begge problemene? :shock:

EDIT:

Etter å ha lest litt næremer på symptomene dine så kan det jo se ut som at bilen gir beskjed til alt av dippedutter i bilen at nå står vi i ro !

Stemmer litt for noe speedosensor/fartssensor opplegg her jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen vart sletta, men den kom att. Så den er konstant ja! Trur nok også sjølv at det her er 2 feil, ein med asc/abs og så noko med girkasse! Nokon som veit meir om det elektoniske gass spjeldet?

vist det er feil på speedsensoren venstre bak så går gearkassen din i nødmodus. gearkassen veit ikke hvor høy hastighet du har.

vist du har bytta den så må du mål sensoren i fra modulen for å sjekk om du har ledningsbrud.

sjekk også den grei å lag spenning ved å roter på hjulet.

den kan var for stor avstand fra triggeren eller defekt trigger også.

men du kan også ha en speedsensor feil på gearkassen din også.

fikk du les ut feilkode på motor/gear/ABS/grundmodullen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...