Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Har bare et raskt spørsmål angående disse NAF-testene.

Driver nå og ser på en BMW 528 E39. Det er en 97 modell og har rullet 202 000 km.

Tenkte da jeg skulle sende den inn på NAF-test for å få den skikkelig gjennomgått før jeg eventuelt kjøper bilen.

Jeg tenkte da å ta NAF sin kjøpstest. Det jeg lurer på da er om de går gjennom motor og girkasse (automat på den bilen) og slikt på denne testen også?

Eller må jeg da ta NAF sin driftstest i tillegg for at de skal gjøre dette? Ser det står der at det er gjennomgang av motor osv på denne testen, mens det ikke står noe om dette på kjøpstesten.

Noen som vet noe om dette eller har noe erfaringer?

Takker så mye for alle svar.

Mvh Aleksander.

Skrevet

NAF-tester har ved flere tilfeller vist seg å være ubrukelige. De pirket på et lite hull i setet på E28n, men de så ikke bremserørene som var fulle i rust (det gikk hull i de en stund senere), gåen viskosekobling eller stolfester som var revet opp fra gulvet. Det var den kjøpstesten i tillegg til EU-kontroll jeg fikk utført der. Det skal jeg aldri mer gjøre! Det eneste NAF er brukbart til er drivstoffrabattene.

Gå heller over bilen NØYE selv. Evt. få med deg en bilkyndig bekjent. Les kjøpsguider og annen info om modellen, så kommer du nok både billigere og bedre ut.

Skrevet

Samme erfaring som rolfi her, de finner helt merkelige feil, som enten er uvesentlige, eller så har de skrevet opp feil som ikke finnes! Det beste er å bruke et verksted som har kjennskap til akkurat den bilen det gjelder, og ikke alle andre biler.

Skrevet

Har du ikke en form for reklamasjonsrett, om det skulle dukke opp ting rett etter du har overtatt bilen, som burde vært oppdaget på en NAF-Kjøpstest?

Skrevet

Så det er egentlig ikke vits i å ta disse testene før jeg kjøper min første bil?

Kjenner ikke så veldig mange som har så utrolig mye greie på BMW, så hvis det er noen på forumet her i Bergensområdet som hadde kunnet hjelpe meg, så hadde jo det vært veldig fint.

Men i såfall så er det greit med kun kjøpstest da? Siden denne også dekker motor og girkasse?

Mvh Aleksander

Skrevet

jeg vil da ofte si at merkeverkstedene har relativt god greie på det aktuelle merket ;) får nok mer utav en teknisk kontroll hos dem.

Skrevet

Vurderte også NAF-test engang, men droppet det da jeg undersøkte prisen og hva testen besto av. Men sikkert greit om du føler deg usikker. Kan vel ha noe med garantier å gjøre.

Skrevet

Jeg kan jo legge til at jeg kjøpte en bil usett.

Leste bare naftesten, og der stod det ingenting om all rusten på den.

Sendte inn klage, og fikk dekket kostnadene for lakk/arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...