0-100 på 2sek Skrevet Mai 7, 2011 Skrevet Mai 7, 2011 Hei.. Har bladd på gamle innlegg og fant ingen med samme problem.. Bilen rykker med kjøring på gjevn gass. Strandveien auto mener turboen er sotet og henger på i turbin bladene(som vries ved høyere ladetrykk). De mener jeg må bytte turbo kr.22.000.- Så jeg lurer på om noen hær har tips på hva som kan gjøres uten å bytte???? Bilen er kjørt 120.000km, 2007mod.
TRF Skrevet Mai 7, 2011 Skrevet Mai 7, 2011 Jeg vil ikke uten videre si at dette er eller ikke er problemet ditt (regner med strandveien har feilsøkt ordentlig), men dette er mulig ja. (det er forøvrig ikke turbinene, men "vinger" inne i turbinhuset som vris). Det blir umulig å mene noe om hva som feiler bilen uten å vite nøyaktig hva de som har feilsøkt har obeservert under jobbing med bilen.
0-100 på 2sek Skrevet Mai 7, 2011 Forfatter Skrevet Mai 7, 2011 Takk for svar:) Ja det var vingene inni turbinen han sa:) De har feilsøkt på dette, så håper de har gjort jobben sin... Men kan soten fjernes??? eller er eneste utvei å bytte??
TRF Skrevet Mai 7, 2011 Skrevet Mai 7, 2011 Ender normalt med at turbo må byttes eller "overhales" ja.
0-100 på 2sek Skrevet Mai 7, 2011 Forfatter Skrevet Mai 7, 2011 oki, vet noen hvem i Trondheim som han gjøre slik??
pedro Skrevet Mai 7, 2011 Skrevet Mai 7, 2011 Ingen jeg har funnet i Norge overhaler turboer med variabel turbogeometri. Dette skyldes hvistnok at det ikke er så lett å få tak ideler som er holdbare til disse turboene. GIK http://www.gikturbo.no/ er de jeg har handlet oftest hos når det gjelder turbo. Sist kjøpte jeg hos Koed. Synes å huske at den kostet 9600 på 530daten min der. Din turbo skal være noe rimeligere(6600+mva og frakt). Var vrien å skifte pga plassering. Vet ikke om det er mulig å plukke turboen ut og legge den i renseveske ala diesel eller bensin? På min bil som fikk samme diagnose hjalp det ikke med turbobyttet, da feilen var sammensatt av flere ting som tett veivhusventilasjon, totalt nedsotet AGR ventil og sot i innsug og ett hittil ikke løst problem med styring/girkasse. http://www.turboservice.no/Bytteturbo.html Disse skal også være brukbare foresten. P
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 7, 2011 Skrevet Mai 7, 2011 Er du over middels når det kommer til DIY kan du lese litt videre her: http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html Har lest om flere alminnelige folk som har utført dette selv, riktignok på et engelsk fora.
Espen02E30 Skrevet Mai 8, 2011 Skrevet Mai 8, 2011 Hei..Har bladd på gamle innlegg og fant ingen med samme problem.. Bilen rykker med kjøring på gjevn gass. Strandveien auto mener turboen er sotet og henger på i turbin bladene(som vries ved høyere ladetrykk). De mener jeg må bytte turbo kr.22.000.- Så jeg lurer på om noen hær har tips på hva som kan gjøres uten å bytte???? Bilen er kjørt 120.000km, 2007mod. Det her høres jo ikke bra ut. Jeg tror diagnosen er feil. For dersom din motor soter så mye at det skader turboen har du større problermer enn at selve turboen må byttes etter 22k. Er noe som ikke stemmer her, den burde jo gått minst 200k. 1, finn ut hva som er feil. 2, hva fikk feilen til å oppstå? (like viktig å finne ut av)
TRF Skrevet Mai 8, 2011 Skrevet Mai 8, 2011 Dette er et "kjent" problem ved mye små/pen kjøring, dog har jeg ikke måtta utbedre det på noen bmw. Forøvrig er bilen kjør 120k, og da begynner partikkelfilter også å tette seg.
0-100 på 2sek Skrevet Mai 8, 2011 Forfatter Skrevet Mai 8, 2011 Det virker litt rart for meg også at det er turboen som er årsaken til at bilen lugger når jeg skal stabilisere farten, slipper gassen for så å legge på forsiktig riktig mengde gass.(kjenner det veldig godt når jeg bruke fartsholderen) det virker som at det er drivstoff kutt.. Er redd det er mere enn turbo som er årsaken til dette.. Synes det er vanskelig å motargumentere for det Strandveien sier, det er jo de som er proffer og har brukt 2 timer på feilsøk.. Om turboen er sotet etter 120.000km så er det noen annet som er galt. Nå har jeg fått masse info, tusen takk
TRF Skrevet Mai 8, 2011 Skrevet Mai 8, 2011 Du må være litt nøye med hva dem sier. Dersom de tror at noe er galt, og "om du ønsker kan vi prøve å bytte turbo", så er det ikke holdbart. Men dersom de er "sikre på hva feilen er", bytter delen, og det viser seg å være feil, da kan du kreve at dem ordner opp. Eneste jeg ser for meg er om den er låst i "minst" posisjon, dette gjør at du kan få for mye ladetrykk, som fører til drivstoffkutt for å unngå det.
pedro Skrevet Mai 8, 2011 Skrevet Mai 8, 2011 T R Det var jo nettopp det Stenshagens mekanikere sa til meg også. Etter rengjøring(av intercooler, innsug, slanger og bytte av AGR) og turbobytte var bilen om ikke likedan, så værre!! Er jo noe mekanikk og styring(også elektrisk) her også som kan ha tatt kvelden? http://realoem.com/bmw/diagrams/g/d/218.png ""Eneste jeg ser for meg er om den er låst i "minst" posisjon, dette gjør at du kan få for mye ladetrykk, som fører til drivstoffkutt for å unngå det." Dersom de tror at noe er galt, og "om du ønsker kan vi prøve å bytte turbo", så er det ikke holdbart."" Men dersom de er "sikre på hva feilen er", bytter delen, og det viser seg å være feil, da kan du kreve at dem ordner opp. . Ikke lett å gi råd når slike feil oppstår. Det viktigste er å være nøyaktig i hva man sier, huske hva man blir fortalt og prøve å lage en konsistent og holdbar historie utav feilproblematikken. Å tenke litt selv er aldri feil. Uansett er ikke en turbo det dyreste som kan være galt her, men faktisk en mekanisk dings som feks. dynamo som kan skrues av og ny settes på. Skader invendig i motor, dieselpumpe, dysefeil, feil i topp osv er værre og mer kostnadskrevende. Men JA. Turboen kan gi slike feilsymptomer. Hva med å bytte turboen selv eller få noen litt rimeligere til å gjøre det? Er motoren fin etterpå er jo alt bare bra. Den sitter tross alt bare i tre skruer og en slangeklemme++, for å si det litt enkelt. Har partikkelfilter eller catalysator tettet seg kan de jo kjøre eksosen utenom for å sjekke(det bare bråker litt)!P
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 9, 2011 Skrevet Mai 9, 2011 Hei..Har bladd på gamle innlegg og fant ingen med samme problem.. Bilen rykker med kjøring på gjevn gass. Strandveien auto mener turboen er sotet og henger på i turbin bladene(som vries ved høyere ladetrykk). De mener jeg må bytte turbo kr.22.000.- Så jeg lurer på om noen hær har tips på hva som kan gjøres uten å bytte???? Bilen er kjørt 120.000km, 2007mod. Rykker bilen ved et bestemt turtall eller rykker den uansett turtall så lenge du bare holder gjevn gass?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå