Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Skrevet

Da var det jo snart vinter. Om noen uker så tar jeg av sommer felgene, skifter tilbake til orginal fanger (slik at jeg slipper å leke brøytebil). Jeg hadde egentlig tenkt å ha på vinterdekk på 17" mine (som det er bilder av her på tråden). Men det er jo plutselig 4-5 tusen i dekk. Så kom jeg på at jeg har noen 15" alu orginale BMW felger liggende. Ufyselige felger jeg ikke vil ha på, men koster ingenting. Så fikk jeg plutselig en ganske syk ide.

Siden også fangeren skal av så vil jo vilen se skikkelig dass ut. Skal jeg ta den helt ut, å kjøre "rat-look" på denne vinteren? Er vel ikke mange som gjør dette med BMW 5 serien??

Jeg har et gammelt panser med en bøy i enden, tenkte jeg da kunne slipe av lakken å sette det på, med de orginale nyrene, skifte til 15"erne og orginal frontfanger. og ta på tak bøylene. De vil jo se helt feil ut, men er jo en morsom ide. Og når våren kommer så er det jo fort gjort å skifte tilbake til "sommer stil" slik den viser på de siste bildene.

Hva tenker dere andre om det? Si alt dere mener.... Jeg har ikke noe for rat-look egentlig. er bare for å skifte litt stil, uten å skifte bil :P

Skrevet

tror det hadde blitt rått om du hadde kjørt full rat look på denne og valset hjlubuen bak og satt på noe 275 dekk bak og senket helt til bakken. men så er jo fontfangeren og bakfangeren plast så måtte klart og få det lakkert sånn det går i ett med resten.

Skrevet

Bilen din ser veldig bra ut, men litt av sjarmen med ratlook (hvertfall i mine øyne) er at felgene skal "koste mer enn bilen", hvertfall gi inntrykk for det. Dermed tror jeg at 15" bare vil se veldig kjedelig ut. Husk at veien fra en stilig ratlook til å bare være en shabby bmw er kort :P Men for all del, jeg venter i spenning på å se hvordan du får det til om du velger å gå for en ratlook ;)

Skrevet

Det ble veldig surt i heimen da jeg lufta ut denne ide'en, kona ble rett og slett rasende. Og mente at hun ikke kunne kjøre rundt i en rust haug. Jeg sa at hun da kunne ta bussen. Nå er det kjempe stemning her... hehe

Skrevet
Bilen din ser veldig bra ut, men litt av sjarmen med ratlook (hvertfall i mine øyne) er at felgene skal "koste mer enn bilen", hvertfall gi inntrykk for det. Dermed tror jeg at 15" bare vil se veldig kjedelig ut. Husk at veien fra en stilig ratlook til å bare være en shabby bmw er kort :P Men for all del, jeg venter i spenning på å se hvordan du får det til om du velger å gå for en ratlook ;)

Ja jeg ser den. Hadde jo egentlig ikke planer om å kjøpe nye felger da. Men hadde jo passa bra med noen skikkelig brede brønnfelger... og er jo mye brukte felger her ute i verden

Skrevet

Syns personlig at noen skikkelig overdrevne kantfelger, skamsenk og skikkelig spacing er veien å gå som en grunnmur for ratlook. Kan bli spennende å se hvis du har planer om å gjennomføre :D

Skrevet

Det begynte med at motoren min lakk olje fra bunnpanna. Jeg prøvde å borre opp hullet for å gjenge på nytt. Men dette viste seg å ikke være så lett mens motoren sto i bilen. Og jeg hadde fra før av tatt av innsuget for å bytte veivhus ventilasjonen. Så da tenkte jeg at det ble lettere å ta maskinen ut å fikse alt på den.

Så her er den kjekke jobben med demontering og merking av hva som skal hvor.

ctwqirfiwwxsk7umkdgo.jpg

Skrevet

Det gamle innsuget av for å bytte veivhus ventilasjon regulator. (Membran inni som hadde røket)

vncofxersvshoso9w2q0.jpg

Og plutselig var motoren ute.

w2gh0bhkn2p1kz9m8bag.jpg

Og det har seg jo slik at 170hk ikke er allverden på en 5 serie BMW, så jeg begynte å lese litt her på forumet blan annet om visse ting en kunne gjøre for å øke effekten i motoren. Det enkleste var faktiskt å skaffe en større motor. Jeg tok kontakt med Eirik Viste her på forumet, han har ganske god peiling på BMW. Han hadde en 2.8 liter M52 motor som hadde hørt til en 3 serie han kunne selge til meg. Han anbefalte meg også å sette på et M50 innsug og chipe hjernen. Jeg ville da få ca 230 hk. Dette hørtes jo greit ut, en økning på ca 60 hester ville jo være merkbart. Så valgene var, fikse lekasjen på den gamle å fremdeles kjøre en ikke altfor spennende bil, eller ny motor med 230 hk. Valget var lett :D

Og et stort pluss er jo at Eirik holder til i Stavanger så det var bare å laste motoren inn i firma bilen på vei hjem fra jobb.

Motoren så slik ut gxp3z6fh8e8qcswrakip.jpg

Dette er en M52B28 som har sittet i en e36 95 mod

Jeg måtte bytte bunnpanne fra 3 til 5 serie

og ledningsnett for at motoren skulle passe inn i min bil.

Men siden motoren var fra 95 og en 3 serie så er det ikke alle ting som stemmer helt overens med en 5 serie motor, var også noen M50 deler på motoren. Som blant annet oljefilter hus og termostathus.

Så ting som er byttet nå er:

Ledningsnett (E36 til E39)

Bunnpanne (3 til 5 serie)

Oljefilter hus (fra M50 til M52)

Termostathus (M50 til M52)

Eksosmanifoild (3 til 5 serie)

Toppdekselpaning

Tennplugger

Innsugs manifoild (Fra M52 til M50, er modifisert slik det skal passe M52 motoren)

Dynamo

Motorfester (3 til 5 serie)

Veivhus ventilasjon med nye slanger

Simmeringer forann og bak

slik ser motoren ut nå

d5arj5t8n3ha7jglxyc9.jpg

ph1vjvy3t03j96vw3cjf.jpg

Og tilng som skal byttes/gjøres:

Servopumpe

Kulelager svinghjul

AC pumpe og brakett (fra 3 til 5 serie)

sentrere clutchen

fuel rail og dyser

hjerne (er sendt til Tyskland for tuning)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...