Gå til innhold

Gåen turbo 1999 Bmw 530DAT (184HK)


BmwE34M5
 Share

Anbefalte innlegg

Har byttet _noen_ ja :P

Det er egentlig en helt grei jobb. Bare husk at turboen må nedover, så kan være greit å ha tilgang til bukk eller grav. Du må også ha ei litt spesiell pipe som jeg aldri husker navnet på (ser ut som innvendig 12kant rektangulær torx om det var forståelig for noen andre enn mitt trøtt hode), denne må helst være ganske tynnvegga for å komme til innerste bolt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet _noen_ ja :P

Det er egentlig en helt grei jobb. Bare husk at turboen må nedover, så kan være greit å ha tilgang til bukk eller grav. Du må også ha ei litt spesiell pipe som jeg aldri husker navnet på (ser ut som innvendig 12kant rektangulær torx om det var forståelig for noen andre enn mitt trøtt hode), denne må helst være ganske tynnvegga for å komme til innerste bolt uten problemer.

Jeg skjønte overhodet ikke noenting av hvordan den kunne se ut, men skal nok finne det ut:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det når du kjøper nye bolter ;) som du forøvrig bør kjøpe nye og bytte.

Huskeliste på smådeler som kan være kjekt å kjøpe nye:

-Pakning mellom eks manifold og turbo

-"Pakning" mellom oljerør (tur) og turbo, og mellom rør og blokk om du ender opp med å ta av her

-"Pakning" mellom retur rør og turbo

-Nye muttere til eksos (ikke nødvendig, men kan være kjekt hvis de som står på er dårlige)

-Bolter til turbo, 3 stk.

-Nytt veivhusventilasjonsfilter, dette er nok ikke bytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det når du kjøper nye bolter ;) som du forøvrig bør kjøpe nye og bytte.

Huskeliste på smådeler som kan være kjekt å kjøpe nye:

-Pakning mellom eks manifold og turbo

-"Pakning" mellom oljerør (tur) og turbo, og mellom rør og blokk om du ender opp med å ta av her

-"Pakning" mellom retur rør og turbo

-Nye muttere til eksos (ikke nødvendig, men kan være kjekt hvis de som står på er dårlige)

Supert altså, setter stor pris på all hjelp!:) Da skal jeg få handlet inn dette nytt:)

Ble i litt dårlig humør jeg nå, trodde jeg ENDELIG hadde funnet turbo til fornufig pris å var klar for montering i helgen. Så sier du at flensen ikke er lik!:P Han har skrevet at det er ilustrasjonsfoto, men turboen ser visst identisk ut som avbildet. så da spørs det litt. For det var ikke mulig å bruke gamle flensen, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det når du kjøper nye bolter ;) som du forøvrig bør kjøpe nye og bytte.

Huskeliste på smådeler som kan være kjekt å kjøpe nye:

-Pakning mellom eks manifold og turbo

-"Pakning" mellom oljerør (tur) og turbo, og mellom rør og blokk om du ender opp med å ta av her

-"Pakning" mellom retur rør og turbo

-Nye muttere til eksos (ikke nødvendig, men kan være kjekt hvis de som står på er dårlige)

Han ble visst i SÅ dårlig humør at han ikke tar telefonen en gang for å si at han ikke skal ha den alikevel.

USERIØS

Ikke for at det gjør meg noe, for sikkert solgt den alikevel da jeg har minst to til som er intressert, men går an å ta telefonen og si nei.... [-X

Supert altså, setter stor pris på all hjelp!:) Da skal jeg få handlet inn dette nytt:)

Ble i litt dårlig humør jeg nå, trodde jeg ENDELIG hadde funnet turbo til fornufig pris å var klar for montering i helgen. Så sier du at flensen ikke er lik!:P Han har skrevet at det er ilustrasjonsfoto, men turboen ser visst identisk ut som avbildet. så da spørs det litt. For det var ikke mulig å bruke gamle flensen, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler. En ting er om bolthullene på magisk vis skulle basse, men tror ikke det er plass til hele flensen. Videre er hullet i flensen feil, og den er ikke lagd for å stå samme veg som din (se på olje til og fra). Styring av vnt er heller ikke på plass.

Finn en som er lagd til din bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om jeg kan bruke GT2052V på min 530? Ser noen har skrevet i tidligere forum her at den egentlig er til 525D.. Jeg har da 530, men går de overens?

Lurer også på hvorfor bilen min ryker så ubeskrivelig svart ut av eksosen? Selv om jeg kjører veeeeldig rolig. Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svart røyk er beskrevet flere ganger før også i denne tråden ;) Kan være flere ting. Men tror du skal feilsøke litt på nytt. Les gjennom tråden min, det burde hjelpe deg.

gt2052v passer fysisk ja, men den er for liten. Det er ikke akkurat en stor turbo på 3,0d i utgangspunktet. Du vil ikke få motoren til å gå som den skal med mindre eller større (gt2260v) uten mapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svart røyk er beskrevet flere ganger før også i denne tråden ;) Kan være flere ting. Men tror du skal feilsøke litt på nytt. Les gjennom tråden min, det burde hjelpe deg.

gt2052v passer fysisk ja, men den er for liten. Det er ikke akkurat en stor turbo på 3,0d i utgangspunktet. Du vil ikke få motoren til å gå som den skal med mindre eller større (gt2260v) uten mapping.

Okei, takk for svar igjen. Du skulle bodd nær meg så kunne du hørt på bilen, virker som du har bra peiling på disse dieselmotorene. Det som er rart er at det er en svak suselyd hele tida, og når jeg gir litt mer gass blir den høyere. Høyere og høyere. På høyt turtall har jeg opplevd at både barn og voksne jeg kjører forbi holder seg for ørene. Så høyt er det. Hvis jeg ligger i 100km/t å gasser skjer det omtrent ingenting. Bare en voldsom suselyd. Kan for meg(som har 0 peil), virke som om alt trykket bare forsvinner ut en plass. Har kjent på turboen å det er slakk inn og ut samt til sidene. Absolutt ikke mye, men litt. Men når jeg står stille, gir bånn gass så virker det som om turboen henger med litt.

Svart røyk er det hele tiden. Skulle gjerne feilsøkt litt jeg, men har desverre veldig lite greie på hvor jeg skal begynne. Forklarer derfor hvordan den oppfører seg, så kan kanskje noen kjenne seg igjen?

Sjekket luftfilteret, det ser bra ut. Han jeg kjøpte bilen av mente som sagt suselyden kom etter han monterte åpent luftfilter. BARE tull, for det sitter orginalt luftfilter på denne! Jeg har rett og slett blitt litt lurt. Da kjøper jeg ihvertfall ikke den turboen som er til 525, så lenge den ikke vil gå som den skal da.

Skal ta meg en titt på tråden din å se litt, kanskje jeg blir klokere enn jeg er nå ihvertfall. Kom gjerne med innvendinger om hva du/dere syns det kan høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...