Gå til innhold

På vei mot et amatørbyggeregelverk i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=12393&Order=2

Fredag 6. mai var NMCU, AMCAR og NFSOK i møte med Vegdirektoratet for å diskutere muligheten for en egen ordning for amatørbygging av kjøretøy i Norge. Bakgrunnen for møtet er den politiske prosessen NMCU og AMCAR har drevet, etter revitaliseringen av NFSOK i 2009, for å få til en slik ordning i Norge. Arbeidet har resultert i at alle partier på Stortinget støtter at man kan ha en slik ordning i Norge, på lik linje med land som Sverige og England. Derfor gav Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i juni i 2010 marsjordre til Samferdselsdepartementet for å starte en utredning med sikte på å skape en slik amatørbyggeordning i Norge. Departementet på sin side gikk videre til Vegdirektoratet med saken. Og i mai 2011 møttes altså de impliserte parter for å sette fart på utredningen.

Det er mye arbeid som gjenstår ennå, og det vil ta tid før det faktiske amatørbygge regelverket kan fremlegges for godkjenning. Men partene i møtet hos Vegdirektoratet var alle enige om at vi er på vei mot et amatørbyggeregelverk i Norge.

Alle partene hadde en relativt lik definisjon på hva et amatørbygget kjøretøy er og skal være. Og alle kunne enes om at dersom de svenske og engelske regelverkene av EU var ansett som gode nok til å ivareta trafikksikkerhet og miljø, så skal et liknende regelverk være godt nok for Norge også. Det vil også være taktisk klokt å legge et norsk regelverk så nært opp til de nevnte lands regelverk som praktisk mulig, med tanke på at både Sverige og England har fått sine amatørbyggeregelverk godkjent under artikkel 24 i de nye europeiske kjøretøyforskrifter 2007/46, som skal innføres i Norge i nær fremtid.

Så veldig mye teknisk ble det ikke diskutert. Det overlates til arbeidsgruppen i Vegdirektoratet hvor NFSOK, SFOOR og Vegdirektoratet er representert. Møte var mer opptatt av den generelle filosofien og retningslinjer i relasjon til både egne kjøretøyforskrifter og kommende direktiver fra EU.

Av prinsipielle saker som ble diskutert var hvor vidt ordningen kommer til å inneholde en personlig og total antallsbegrensning på registrerte objekter i løpet av ett år. Dernest bruksbegrensninger i form av kun privat bruk og eventuelt leilighetsvis, slik man ser i Sverige og lik de bruksbegrensninger vi i dag har på motorhistoriske og spesielle kjøretøy i Norge.

Partene skiltes med konkrete gjøremål før neste møte. NMCU og AMCAR skal hver på sin side komme med innspill på minimumskrav til tekniske forskrifter et amatørbygd kjøretøy må oppfylle. Disse innspillene leveres NFSOK. Så vil dette bli tatt med inn i arbeidsgruppen der NFSOK blir det organ som representerer byggerne i prosessen. AMCAR og NMCU varslet at de som organisasjoner anså sin del av arbeidet som avsluttet. De pekte på at NFSOK er det organ man ønsker skal forvalte et slikt amatørbyggeregelverk fra brukernes side. Vegdirektoratet tok organisasjonenes ønske til etterretning og varsler at NFSOK heretter vil være det organet de vil forholde seg til i arbeidet for et amatørbyggeregelverk i Norge.

Finn ut mer om NFSOK på www.nfsok.no. AMCAR og NMCU anser at den videre utviklingen er i de beste hender hos NFSOK, og ber alle miljøer som har noe på hjertet i amatørbyggesaken henvende seg til NFSOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som bekymrer meg litt er hva de kommer til å gjøre på avgiftssiden. En ting er å bygge en bil men skal de ha fulle nybilavgifter på den legger det litt demper på folks byggetrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del er amcar uinteressant, det samme er ymse japse biler, og kappa fjærer (!!! dette burde ALDRI bli lov), godkjenning af turbo osv står heller ikke øverst på pri lista mi.

Derimot muligheten for å snekre sammen typisk Radical og Westerfield interesserer meg.

Men er også spent på avgiftene på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, veldig bra jobba av miljøet der, vi sitter bare her og sutrer mens dem åpenbart får gjort noe med problemet. Skylder dem en stor takk når nytt regelverk kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, du har nok misforstått LITT når du sier at mener det bør være ulovlig, finn et argument for at det ikke bør være lov, du finner ingen gode, det kommer jo an på bruksområdet det og biltype og hjuloppheng, har noen kompiser som kjører UTEN fjærer, går da fint det, det har dem gjort i MANGE år, selv om de kjører gris med det. Hvis du dog mener disse kamikaze-pilotene som kjører i 200kmt med det, og fjæra hopper att og fram i fjærskålene, så skal jeg være enig, ellers så tar du dessverre latterlig feil. Problemet er at en del biler ikke kan godkjennes med senk, eller at det senkinga synes, hvem gidder å kjøre bil som er høy som en offroader?! Jeg vil gjerne få coilover-kit på biler med øvre og nedre bærebruer, som kan godkjennes, eller ettermontert luftfjæring FORAN OG BAK. MEN det er ikke lov, uten noe som helst god begrunnelse! På en ny bil kan 30mm senk være nok, mens på en gammel, så må du senke 200mm for å få den lav og stanca, det skjønner ikke disse klovnene i SSV.

Hvis de faktisk hadde sett bort i fra de latterlig dumme argumentene/steinalder-reglene sine, så hadde man kunne bygge ting som fungerer greit.

Er det noe jeg ikke håper, så er det at sånne jalla wannabe-le mans biler kommer på veien, da blir det trafikkfarlig da...og jalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg satser alt på at sånne "jalla wannabe le mans biler" kommer på gata ;)

Angående resten av innlegget ditt, jeg har hatt noen lange innlegg angående opphengsgeometri og kjøretøydynamikk før (under gammelt brukernavn), så jeg vet nok absolutt hva jeg prater om. Det tror jeg til og med hagenisse kan gå god for.

Jeg er ikke i humør i dag til å skrive et kjempe innlegg om fjærer og dempere, men kanskje jeg kommer i humør ila noen dager (har litt for mye som skjer i privatlivet disse dagene). Det eneste, jeg gjentar, eneste jeg kan være noenlunde enig med deg i, er at det finnes noen ytterst få originale kompinasjoner av fjær og demper som det lar seg gjøre å korte fjæra noe uten at deg går ut over virkningen, og dermed kjøreegneskapene.

Og hvorfor skal man ta hensyn til bruksområde? skal alle og enhver få definere sitt eget bruksområde? Dersom bilen er registrert er bruksområde allerede definert, bilen er godkjent for all form for normal kjøring på veg.

Sagt kort og enkelt: Dersom bilen fremdeles har samme vekt, må en korting av fjær (altså fjæringsveg) gå hånd i hånd med mer forspenn i fjæra, og ei stivere fjær i resten av fjæringsvegen. Dette oppnår du ikke ved å kappe fjæra, da du kun endrer fjæringsvegen. Dog, om bilen er letta tilsvarende, så blir saken en annen.

Og å kjøre uten fjærer, ja, det faller på sin egen urimelighet. Jeg gir blanke i hvor ok det fungerer til eiers "bruksområde". Det er ikke så kult når de små ujevnhetene i vegen gjorde at man ikke greide å stoppe før man meier ned den ungen som var i vegbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, du har nok misforstått LITT når du sier at mener det bør være ulovlig, finn et argument for at det ikke bør være lov, du finner ingen gode, det kommer jo an på bruksområdet det og biltype og hjuloppheng, har noen kompiser som kjører UTEN fjærer, går da fint det, det har dem gjort i MANGE år, selv om de kjører gris med det. Hvis du dog mener disse kamikaze-pilotene som kjører i 200kmt med det, og fjæra hopper att og fram i fjærskålene, så skal jeg være enig, ellers så tar du dessverre latterlig feil. Problemet er at en del biler ikke kan godkjennes med senk, eller at det senkinga synes, hvem gidder å kjøre bil som er høy som en offroader?! Jeg vil gjerne få coilover-kit på biler med øvre og nedre bærebruer, som kan godkjennes, eller ettermontert luftfjæring FORAN OG BAK. MEN det er ikke lov, uten noe som helst god begrunnelse! På en ny bil kan 30mm senk være nok, mens på en gammel, så må du senke 200mm for å få den lav og stanca, det skjønner ikke disse klovnene i SSV.

Hvis de faktisk hadde sett bort i fra de latterlig dumme argumentene/steinalder-reglene sine, så hadde man kunne bygge ting som fungerer greit.

Er det noe jeg ikke håper, så er det at sånne jalla wannabe-le mans biler kommer på veien, da blir det trafikkfarlig da...og jalla

Det er pga sånne som deg at det må et strengt regelverk til. Jeg grøsser med tanken på hva du og dine likesinnede idiot venner kunne finne på å kjøre rundt med. Hadde du hatt det minste begrep om hva du snakker om ville du innsett hvor tåpelig du er. Kjøre uten fjærer er intet mindre en ren idioti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER FARTA som dreper, SVV ser bort i fra ALT annet enn faktiske årsaker til ulykker.

Veibanen er medvirkende årsak til 1/4 av ulykker, øverst troner rus, så kommer fart :wink:

De fleste gamle biler er bygget slik at myk fjæring skulle bidra til økt kjørekomfort, problemet er at kjøreegenskapene blir deretter livsfarlige, de krenger som en båt.

Mercedes, Ford er PRAKTeksempler på dette, best er etter min mening BMW.

At mange ikke klarer å kjøre stive og lave biler er dessverre et faktum dog, igjen en annen årsak enn bilen. En senka bil med breie hjul ligger bedre på veien enn en tilsvarende originalbil.

Kjører man forsiktig og følger med på veien har man ingenting å frykte, uansett om man har fjærer eller ikke, eller om man har 800hk eller 80. Gjelder å bruke hodet når man kjører, og konsentrere seg på sitt, ikke kjøre i fylla på steder det er til fare for andre osv. Å fikle med mobiler, og musikkanlegg osv. DET er farlig, men det er det jo ikke store straffa for?! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...