Gå til innhold

Spørsmål om senking av e34!

pinadud
 Share

Anbefalte innlegg

Så du har bare hatt demper løsnet fra tårnlager, for så å sette det på igjen?

Klemmer du fjæra godt nok sammen kan du ta ut hele sjiten uten å løsne demper fra tårnlager.

Gjør du som jeg nevnte over, kan du ta ut hele fjærbein med hjullager og hele sjiten. Er ganske sikker på at du sparer mye tid og slit ved å gjøre det på den måten. Bare husk og heng opp kaliper, slik at den ikke henger etter slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan jeg spørre hva kaiper er?

Vi skulle sette på senkefjærer, men så løsnet den ene fjærklemme sånn at orginalfjæra stod helt på skrå, og demperen tuklet seg inn i der. Så derfor ble det et stort nok prosjekt og få det sammen, istedenfor å få på senkefjærene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kaliper, liten skriveleif fra min side. ;)

Vil egentlig tro det hadde blitt lettere å gjøre jobben om du løsnet de 3 boltene i bunn, og de 2 på kaliper. Her kommer luftverktøyet inn i bildet, da disse normalt sett er ganske tricky å få løs uten. Jeg dro i stykker latmannsarmen min på disse.

Ellers byttet jeg fjærene mine første gangen ved å bare ta av stabstaget for så å vippe ut hele greia.

Da hadde jeg og løsnet demper fra tårnlageret. Vær forsiktig så du ikke slår i stykker lakken i hjulbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi hadde det, men de måtte kappes, hvis ikke gikk de opp i karroseriet. Men når du har senket din, skrudde du av alt, eller vippet du demperen ut på siden?

Biltema sine fjærklemmer er veldig fine å jobbe med faktisk, og ikke dyre.

Jeg tar av hele fjærbeinet. Enklere å jobbe med, og du slipper å ødelegge lakken som Hafsmo sier. Luftverktøy er nok bra, men den gleden har jeg aldri hatt. Boltene kommer av alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har gjort:

FORAN

1. Av med 3 bolter i bunn av fjærbeinet, noe som gjør at denne platen hvor de forskjellige stagene i forstillinga er festet løsner (du deler denne platen fra bunnen av fjærbeinet):

MzU1MV9w.png

Du må også fjerne et stabilisatorstag litt lengre opp på fjærbeinet.

2. Fjern to bolter som holder kaliperen fast (kaliperen er den saken sitter rundt bremseskiva), og heng denne kaliperen fast i bilen slik at slangen som er festet i den ikke blir ødelagt)

3. Fjern ABS føler og bremseslitasjesensor (rett og slett det som er festet med ledninger i fjærbeinet)

4. Fjern boltene i toppen av fjærbeinet. Nå kommer alt løst.

5. Nå har du fjærbeinet med fjæra ute og du kan jobbe litt friere.

6. Skru fast to fjærklemmer i fjæra og fjern spennet i fjæra slik at den er løs

7. Skru av mutteren på toppen av dempere (i toppen av hele greia). Denne kan være litt vanskelig, men dette finner du ut. Du må holde igjen demperen mens du vrir av mutteren

8. Nå er fjæra løs

BAK

1. Fjern spennet i fjæra med fjærklemmer

2. Fjern bolt i bunn av demperen

3. Ta løs ryggen i baksetet ved først å røske baksetet rett opp, resten ser du selv

4. Fjern tre små muttere som er bak et gummideksel

5. Ta hele saken ut, og resten ordner du

DISCLAIMER: Jeg kan ha glemt ting og tang, men dette er grove trekk. Småting ser du underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...