Gå til innhold

Blivende BMW-eier ønsker kjøpsråd (3-serie, 2L D , 2007/8)

ArnsteinB
 Share

Anbefalte innlegg

Ooops... håper ikke jeg fornærmet noen (f.eks. fredrik...?). Det var i så fall slett ikke meningen.

Jeg har vært på nettet siden 1990 (før Internett ble allment tigjengelig) og forum er noe av det flotteste ved nettet. Et hav av folk som gjerne deler sine erfaringer og kunnskap med resten av verden. Helt fantastisk.

Men, når det er sagt, så leser jeg alltid alle foruminnlegg med en smule skepsis. Min generelle oppfatning er at det i forumene er rundt 2-5% virkelig eksperter, men samtidig er det minst 10-20% med høyst moderat ekspertise, og som likevel uttaler seg som eksperter.

Amerikanerne har et herlig uttrykk; "There are no subsitute for cubic inches". På samme måte mener (selvfølgelig) jeg at det finnes heller ingen erstatning for lang erfaring. Som 20-åring trodde jeg at jeg viste alt (omtrent slik min yngste sønn på 21 år mener nå :) ), men desto eldre jeg blir, desto bedre forstår jeg hvor ekstremt lite jeg vet, på tross av at jeg nå vet enormt mye mer enn for 35 år siden. Alle godt voksne/eldre mennesker, med en viss selvinnsikt, sier det samme. Selv gamle supergenier sier at "All verden biblioteker er stappfulle av viten som jeg ikke har".

En ting er sikkert; fredrik, og flere av dere andre, har tydeligvis skikkelig peiling på BMW mens jeg er fullstenig newbee når det gjelder BMW. Jeg vet ikke en gang f.eks. hva en AGR er. Skal slå det opp. Er alltid kunnskapstørst, men har ingen planer om å finne fram verktøykassa igjen :)

Jeg har lest en lang artikkel av Terje Raymond /TRF-racing. Han har jeg ubegrenset tillit til. Skulle ønske han kom på banen i denne saken...? Er det mange som han her?

Skulle gjerne hatt en utdypning om det han skriver "og da snakker jeg ikke om de 30 hestene som alle greier å dra ut" i denne tråden: viewtopic.php?f=1&t=177720

Hadde ikke hatt noe imot litt mer HK/Nm, spesielt hvis forbruket attpåtil går ned! (med uendret kjørestil). Mest for moro skyld. 150 HK/330 NM burde jo holde for meg...

Uansett, jeg burde vel vente med "trimming" til ett-årsgarantien har utløpt...

Jeg har alltid ansett BMW som en av de ledende og innovative bilfabrikantene, sannsynligvis nr. 1. En av grunnene til at jeg ikke har vurdert BMW tidligere er "Blærum-faktoren" (og nå får jeg attpåtil BR-skilt så jeg kommer nok til å få noen langfingre og hånlige blikk....). Men, tidene endrer seg. Det er nok ikke så mye av dette lenger.

Med alder blir man stadig en bedre menneskekjenner. Jeg vet selvfølgelig at en selger ikke er en teknisk ekspert, men jeg fikk som sagt stor tillit til Gjone hos Bilsalongen. I tillegg er firmaet gammelt, veletablert og høyt respektert.

Og aller viktigst, jeg har rett og slett tillit til at BMW har testet ut løsningene sine svært godt, MEN det står sikkert også klare "advarsler" i bruksanvisningen om dette med regenerering av partikkelfilteret.

Jeg har i hvert fall ikke så liten tiltro til BMW at jeg vil fjerne "diverse krimskrams" for å unngå problemer...

Igjen, årsaken til problemene som noen opplever, tror jeg fortsatt gjelder de som ikke følger bruksanvisningen. Sikkert ei tykk bok...? Jeg tilhører sikkert den ene prosenten som virkelig leser slike, og evnt. spør hvis det er noe jeg ikke forstår. Har 1.5m databøker jeg har lest flere ganger, så jeg frykter ikke et lite "hefte" på 100(?) sider.

thundercunt (for et navn..); Hva betyr egentlig den gule firkanten og stjernene? Er det et mål på aktiviteten i forumet, eller kompetanse?

Vet noen om denne regenereringsrutinen vil inntreffe uansett selv om man jevnlig kjører "så hardt" at sota brennes bort?

Det burde vært en angivelse av temperaturen i partikkelfilteret så man fikk en indikasjon på om man kjører "varmt nok" nok innimellom. Det må vel være mulig å oppnå tilstrekkelig varme uten å henge noe etter bilen eller kjøre bakkeløp? Jeg kan ikke se for meg at det så ofte kommer anledninger til å kjøre i 50 km/t i 20 min på 5-gir...?

Soting har i hvert fall ikke noe med km/år å gjøre. Grunnen til at jeg kjører mindre enn 10.000 km pr år er at jeg har hjemmekontor og bruker bilen bare en gang pr uke innimellom, og bobilen i weekendene. Det er altså ikke fordi jeg har mange turer på 3 km...

P.s.

Min far hadde en BMW 1600TI(?) for nesten 40 år siden (han kjørte rally i mange år). Den gang stimlet folk seg rundt bilen når vi stoppet for å fylle bensin, og panseret måtte åpnes for siklende bilinterreserte. Og, man blunket med lyset til hverandre nå man en sjelden gang møtte andre BMW-eiere langs veien. Synes å huske at det hendte 1-2 ganger på en tur fra Porsgrunn til Oslo...

Bobilfolket blunker enn så lenge til hverandre, men det er jo så mange BMW'er på veien nå at man måtte blunket for hver 300 m....

Men, møter dere en "sparkling graphite metallic" 3'er med kjennetegn BR 43461, så kan dere gjerne hilse!

Stopper gjerne opp for en bilprat også! (mob. 9009 4352)

Tusen takk for alle velkomsthilsnene til dette "brotherhood'et".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En finne har et foruminlegg i "5 series forums" i juli 2009 om hvordan man fjerner sot fra en tilstoppet DPF.

Man rett og slett demonterer den og vasker/tørker den! Det enkle er ofte det beste.

http://forums.5series.net/topic/94725-d ... r-the-dpf/

Grei måte å spare 20-30.000 kr på hvis man først har havnet i denne situasjonen.

Tilstoppingen skyldtes 100 dager med temperaturer ned mot -35oC, og mye småkjøring.

Han bruker først "hand dishwashing fluid" (jeg går utifra at Zalo vil gjøre jobben) og en høytrykksvasker.

Så bruker han "heavy detergent (98% industrial petrol)". Jeg har bedt ham spesifisere nærmere hva det er.

I tillegg bruker han terpentin.

Og etter div. runder med "bløtlegging" og rengjøring, så blåser han ut kjemikalierestene som er igjen i filteret med en løvblåser.

Det står også i tråden at bilens selvrensingensprogram for DPF'n starter kun hvis kjølevæsken holder min. 75oC og eksostemperaturen er min. 240oC. I tillegg må det være min. 10 L diesel på tanken.

Det står også i artikkelen at man kan forandre km-standen for når DPF'n må byttes. Jeg får sjekke ut dette når den tid kommer...

(Er det mange av dere som selv kopler dere inn på "hjernen" med laptop og et spesialprogram...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha..Får noen forskjellige tilbakemeldinger på nicket mitt til tider.

Men vi kan ikke alle være like heller, eller ha lik humor! :D

Nei, den gule firkanten forteller ikke noe om kompetanse og utdanning, er bare generelt ofte gode svar fra mange av dem. Men du merker jo sikkert om noen dikter i vei, eller om de faktisk er inne på noe, i så fall er det ikke vanskelig å finne det ut. Men de leder deg ofte på rett vei, i vanskelige problemstillinger som f.eks. en selverklært erfaren BMW-mekaniker ikke kan svare deg på.

Så er de også ofte flinke å skrive, og det er behagelig og oversiktlig å lese igjennom det de har å si. :D Stort pluss i boken min.

Jeg kan ikke så mye om det tekniske på BMW personlig, mest historie, karosseriene, motorene du finner i de og de bilene, men ikke helt ned i tall på kompresjon og delenummer. Haha. Det er mange her inne som kan slikt, men ikke jeg. Hvert fall ikke enda.

Så er jeg utdannet i lakk og karosseri, litt oppretting også de årene, men opprettingen er mest teoretisk, og lite i praksis, så det har jo mye å si.

Med andre ord prøver jeg å bidra på forumet, innenfor mitt fagfelt.

Plukker selvfølgelig opp mye annet, som jeg gjengir eller refererer til når andre har problemer, deler egne erfaringer med feilsøking osv. Men som regel blir det kun gjetning. En skranglelyd i en gammel BMW, kan jo være mye rart.

Jeg leser også bruksanvisningen forresten! Det er jo underholdning. De første ukene jeg hadde bilen, visste jeg f.eks. ikke at jeg hadde oppbevaringsrom under rattet, og inni armlenet. Eller hvor OBDen lå, eller diverse andre fancye egenskaper bilen har. Det er mye som forsvinner inn i omgivelsene, som man ikke legger merke til. Så uansett grunn, er det absolutt verdt å lese bruksanvisningen! Helt enig med deg.

AGR/EGR står for exhaust gas resirculation. Det er en ventil som er koblet sammen med innsuget. Ventilen åpnes og lukkes ved vakuum.

Her er et lite avsnitt som forklarer litt nærmere; med mindre du allerede har lest deg opp på området da:

Exhaust gas recirculation (EGR) is a NOx emissions reduction technique used in most gasoline and diesel engines.

EGR works by recirculating a portion of an engine's exhaust gas back to the engine cylinders. Intermixing the incoming air with recirculated exhaust gas dilutes the mix with inert gas, lowering the adiabatic flame temperature and (in diesel engines) reducing the amount of excess oxygen. The exhaust gas also increases the specific heat capacity of the mix lowering the peak combustion temperature. Because NOx formation progresses much faster at high temperatures, EGR serves to limit the generation of NOx. NOx is primarily formed when a mix of nitrogen and oxygen is subjected to high temperatures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha..Får noen forskjellige tilbakemeldinger på nicket mitt til tider.

Men vi kan ikke alle være like heller, eller ha lik humor! :D

Navnet skjemmer ingen sies det :D

Når jeg skrev "for et navn", så var det ikke ment som en sur/negativ kommentar. Jeg bare stusset litt. Lurte litt på hva slags damer du har vært borti? :D En og annen lyd er jo ikke til å unngå, men torden...? Det har jeg ikke hørt fra den kanten.

Har du virkelig hatt 8 BMW'er på 4(?) år?! Da har du bidratt godt til statskassa bare i omregistreringsavgift! Du driver kanskje med kjøp og salg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt 8 stykker ja!

En E36 316 med heftig ventiltikking.

Så E36 328 som jeg fikset helt opp, denne ble etter halvannet år påkjørt av en pensjonist og kondemnert. Og denne hadde 316 skiltene på, få fikk kun 7 000 igjen på forsikring.

Deretter solgte jeg 328en i deler. hadde kun gått 134000km

Kun for 328-motoren fikk jeg råd til en E34 525i. Så begynte den å tulle seg, understellsdeler og styring måtte byttes, så fikset det jeg kunne, og solgte den videre til noen med mer erfaring.

Så kjøpte jeg en nyfikset E34 520, hadde den i 6 måneder, så ble jeg drittlei.

Så kjøpte jeg en E36 320i til 27 000,- som skulle være EU-godkjent for 4 dager siden. Men viste seg at den hadde vært kollidert forran og bak, og slått på plass med slegge, med nye karosserideler over. Eu-godkjenningen var tydeligvis gjort svart av forrige eiers bekjente. Motor manglet effekt, lakk olje over alt. Den bilen skulle hatt kjøreforbud. Etter 6 måneder med krangling og søksmål, fikk jeg halve summen refundert, og solgte bilen for en lav sum. Så tapte nesten 10 000 der.

Så kjøpte jeg en E36 318is coupe. Veldig fin bil, som både meg og samboeren ble veldig glad i, men den begynte etterhvert å falle fra hverandre, og vi hadde ikke råd til å fikse den. Så da ble den solgt for en desperat sum.

Så var vi drittlei biler som hadde blitt rævkjørt og dårlig vedlikeholdt, så vi reiste ned til østlandet og kjøpte oss en E46 av forhandler.

Den 8. BMWen som mangler, var nok en 320, som jeg kun kjørte i en uke. Skulle bygge den om til 328 rett etter kollisjonen, men jeg ble bare halvferdig og mistet verkstedsplassen, så solgte alle delene.

Så stikkordene her er 328i, 318is coupe og E46.. Fantastiske biler :D

Haha.. "You Conniving Thundercunt" var skjellsord jeg hørte på en TV-serie for noen år siden. Likt det siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv gammal bil mekaniker, og noe av det viktigste er å ikke bruke BMW forlengede oljeskift intervall.

Narvesen har eller hadde nettopp et engelsk BMW blad som tok for seg

vedlike hold, og informasjone kom fra flere uavhenige BMW verksteder.

Les tråden: BMW dieselmotorer, nyttig info (oppdatert) for nyttige tips.

Still nødvendige spørsmål om din motor til trådstarter. "TRF-Racing"

Du vill da være bedre rustet til å foreta de rette valga for mest mulig glede av bilen.

Hvis du Googler swirlflaps vill du se at det er et problem for noen, men det er ikke bare BMW sine motorer som har dette utstyret og som får de aktuelle problemene.

Hvis du ikke ønsker å fjerne de aktuelle ventiler og flaps er det mulg å gjøre som andre her inne har gjort, nemlig ved jevne mellomrom demontere og rengjøre de aktuelle delene.

Det skal så hvit jeg husker være en tråd om rensing av ERG og innsug, en dirty jobb men kan spare deg for et motorhavari.

Her svarte jeg hvis for raskt, da jeg ser du har fått mye av innfoen jeg skrev. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...